Řebíček má potíže

29. srpen 2008

Do ministra dopravy Aleše Řebíčka se pustila tento týden média. Otázka nezní proč, ale proč právě teď. Kritika, která zaznívá z pravicových, tedy spíše provládních tiskovin jako jsou Hospodářské noviny, Lidové noviny a Respekt vychází z informací tajných služeb, které se podařilo novinářům bůhvíjak získat.

0:00
/
0:00

Podle novin je hlavní nebezpečí v tom, že Řebíček má známosti v ruských podnikatelských kruzích, navíc notně podezřelých z kriminální činnosti. To je pochopitelně na pováženou, když se ministerstvo dopravy s požehnáním vlády chystá prodávat pražské letiště, leteckou společnost ČSA a také nákladní divizi Českých drah.

Ovšem celé je to na vodě, jak už operační svodky policie anebo tajných služeb bývají. Noviny nezmiňují jediný případ korupce, natož aby na rovinu vyslovily podezření, že se Řebíček snaží prodat české dopravní podniky Rusům, což by zřejmě mohlo být špatné.

Nabízí se tedy vysvětlení, že za zmíněným únikem informací stojí politický boj ve špičkách ODS. Zpráva tajných služeb totiž zmiňuje, že s Řebíčkem má cosi společného pražský primátor Pavel Bém. Právě o tom spekulují citované deníky.

Zprávy tohoto druhu mají vlastnost, že nežijí dlouho, pokud ovšem tajemný zdroj nemá v rukávu nějaké další informace. V každém případě ovšem mohou mimoděk sloužit něčemu jiném, totiž že odvedou pozornost od jiných důležitějších věcí. Takové věci jsou přitom na stole a čekají, aby se jimi někdo zabýval.

Po roce se totiž vrací zásadní otázka, jakým způsobem se má investovat do dopravy. Právě přelom srpna a září je pro ni rozhodujícím obdobím. Loni prosadil svou ministr dopravy Aleš Řebíček, když převzal harmonogram dopravních investic připravený ještě předchozími vládami. Rozdíl byl v tom, že měl k dispozici o poznání víc peněz než jindy, celkem sto miliard. Mohl tak uskutečňovat sny o páteřní síti dálnic, které povedou do všech krajských a některých dalších velkých měst. Tento plán vznikl kdysi dávno v sedmdesátých letech a od té doby se nezměnil. Řebíček tehdy ignoroval dokonce i vládní prohlášení, podle kterého měl nejdříve vyhodnotit, které dálnice se Česku nejvíce vyplatí ekonomicky a které nejméně poškodí životní prostředí. Tento postup požadoval i prezident Nejvyššího kontrolního úřadu František Dohnal, podle kterého by se tímto způsobem daly ušetřit každoročně miliardy. V tom se s ním shodují i dopravní odborníci, pokud právě nemají zakázky od ministerstva dopravy.

Navíc přetrvává dosavadní praxe, že dálnice dostávají přednost před železnicí, tedy osobní doprava před veřejnou.

Největší konkrétní chybou je fakt, že plány nepočítají se stavbou právě té nejdůležitější dálnice, tedy spojení R 35 z Hradce Králové do Olomouce. Z Čech na Moravu tak nadále povede stále jen jediná, naprosto přetížená a životu nebezpečná dálnice D1. Vicehejtman Pardubického si nakonec vymohl slib, že stavět se začne i tato dálnice.

Velkolepý plán skončil celkem podle očekávání. Staveb je taková spousta, že nabraly značné zpoždění. Dnes ministr Řebíček předkládá vládě nový harmonogram, kde potíže přiznává. Zdrží se i stavby prvořadé důležitosti, jako jsou dálnice do Ostravy a III. i IV. železniční koridor.

Objevila se však další potíž. Letos se nedaří čerpat evropské dotace a horší proti předpokladům to bude i v příštím roce. Napřesrok navíc vláda snižuje své dotace. Řebíčkův materiál do vlády navíc připouští další potíž. Stavby mimořádně podražila inflace a tak bude za stejné peníze méně muziky. Podezřelé ovšem je, že při sedmiprocentní inflaci stavby podražují zpravidla o patnáct procent a v případě rychlostní silnice R48 z Bělotína do Frýdku-Místku o třetinu.

Rozhodující jsou však důsledky. Není možné harmonogram na příští rok jakkoli měnit, protože peníze teď stačí na stavby, na které už stát uzavřel smlouvy, případně ještě na nezbytné opravy.

Tím tedy padá pokus Zelených harmonogram upravit, prosadit do něho víc peněz pro železnici a namísto zbytečných dálnic postavit obchvaty kolem automobilovou dopravou postižených měst. Investice prostě půjdou tam, kam je bez jakéhokoli ohledu na ekonomickou a dopravní potřebnost rozhodli poslat plánovači minulých let.

Z hlediska dopravní situace v zemi je fatální, že rychlostní silnice R35 má být dostavěna v roce 2020.

Je tedy nepochybně nutné kontrolovat privatizaci pražského letiště a Českých drah. Možná stojí za pozornost i seznam lidí, se kterými se tak exponovaný ministr přátelí. To jsou ovšem jen rizika, miliardové škody na silnicích se však už sčítají. K tomu nejsou třeba spekulace ani zprávy tajných služeb, ale prostá kalkulačka či očekávaná zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu.

Je možné se ptát, co má ministr společného s ruskou mafií, horší však je fakt, že jeho plány dopravních staveb či privatizaci Českých drah schvaluje celá sněmovna bez ohledu na politickou příslušnost. Informace, že se rozdělování dopravních dotací řídí čistě politickými zájmy, nezní tak dramaticky, ovšem právě touto cestou mizí z rozpočtu neuvěřitelně vysoké částky z toho, co každodenně odvádíme na daních.

Další komentáře si můžete poslechnout v pořadu Názory a argumenty v sekci Rádio na přání . Některé vybrané komentáře si můžete přečíst také v Týdeníku rozhlas .

autor: Petr Holub
Spustit audio