25. července  2012 v 16:30  rubrika: Názory a argumenty

Jan Jůn: Obvinění osmi britských novinářů a konec Levesonovy komise

Rebekah Brooksová - Foto:  ČTK/AP, Sang Tan

Rebekah BrooksováFoto:  ČTK/AP, Sang Tan

Včerejší obvinění osmi novinářů z nyní zrušeného nedělníku News of the World z celkem 19 zločinů je jistým mezníkem ve vývoji britského novinářství. Tedy zejména jeho bulvární části, často nepovažované za novinářství, ale za zábavné publikace, mající se skutečným děním jen málo co společného.

Podle očekávání – i když se spekulovalo, že obviněných má být 13 – došlo na ty vedoucí novináře onoho nedělníku, jejichž výpovědi před parlamentními komisemi i zatčení a propuštění na kauci dávaly tušit, že že mají nejvíce společného s onou kauzou odposlechů politiků, herců i rodiny zavražděné školačky Milly Dowlerové. 

Ano, bývalá ředitelka koncernu Ruperta Murdocha News International, zodpovědného za vydávání onoho nedělníku, Rebekah Brooksová je obviněna ze tří zločinů, bývalý šéfredaktor a později krátce tiskový mluvčí premiéra Davida Camerona Andy Coulson ze čtyř zločinů a podobně obviněni jsou řídící redaktor Kuttner a zástupci šéfredaktora Edmondson a Weatherup, hlavní reportér Thurlbeck, vedoucí redaktor zpravodajství Miskiw a soukromý detektiv Mulcaire, který už si podobný trest odpykal. 

Obvinění jsou v podstatě dvě. První je z „konspirace za účelem odposlechu cizích komunikací bez patřičného legálního povolení mezi lety 2000 a 2006“ – a trestní sazba je dva roky vězení nebo vysoká pokuta – a druhé, vážnější „z bránění výkonu spravedlnosti“ při vyšetřování oněch odposlechů. Každý odposlouchávaný, tedy od oné zavražděné školačky, přes ministry vnitra Blunketa a Clarka až po herce Brada Pitta a Angelinu Jolie či fotbalistu Waynea Rooneyho, je předmětem samostatného obvinění. 

Všichni obvinění už byli před časem zatčení a propuštěni na kauci a mají se nyní 16. srpna dostavit před Westminsterský magistrátní soud. Už nyní se však například Brooksová, Coulson a Thurlbeck vyjádřili, že se necítí vinnými a že se budou tvrdě bránit. Další tři novináři byli zproštěni obvinění kvůli nedostatečným důkazům a dva jiní, zástupce šéfredaktora a reportér News of the World budou obviněni či zproštěni viny později. 

Je možné konstatovat, že kdyby šlo jen o jeden bulvární nedělník – tedy ten zrušený po skandálu vydavatelem a osmdesátníkem Rupertem Murdochem, který před několika dny pro stáří rezignoval z vedení řady britských vydavatelství a přenechá je zjevně synům – pak by bylo možné hovořit o jakémsi gangu zhůvěřilých jedinců v jednom bulvárním plátku. V pondělí však vystoupila před Levesonovou komisí, která jak už řečeno, vyšetřuje vztahy mezi médii, politiky a policií, zástupkyně hlavního londýnského policejního komisaře Sue Akersová a oznámila, že policie vyšetřuje další zločinné akty. 

Jedním byly údajné snahy novinářů News of the World vniknout s pomocí expertů do paměti jednoho ukradeného mobilu – a policie tvrdí, že nyní dokončila seznam sedmi stovek obětí odposlechů. Druhým, že novináři dalších dvou novin, deníků Daily Mirror a Daily Express jiných vydavatelů měli po léta a až do letoška podplácet veřejné činitele, tedy dva vysoké důstojníky vězeňské správy speciálních vězení, a za informace jednomu z nich vyplatit 35.000 liber a druhému 14.000 liber. 

Ona obvinění už rozšiřují celé policejní vyšetřování na další oblasti, a jak to vypadá, případy posílí volání veřejnosti i politiků po zostření kontroly médií, která je doposud značně volná a založená na samoregulaci profese. To také zaznělo na včerejších výsleších novinářů před komisí lorda Levesona v poslední, tedy 97. den práce komise, která vyslechla či přečetla téměř pět stovek svědectví – od novinářů až po vrcholné politiky, včetně premiérů. 

Včera před komisí hovořili právníci, zastupující oběti odposlechů, kritizující zneužívání pojmu „veřejný zájem“, a vydavatelské koncerny i šéfredaktoři celostátních deníků i blogeři. Zazněl tam – jak se dalo čekat – jak symptomatický požadavek na tvrdou kontrolu médií i obavy z omezení svobody projevu zákonem či parlamentním dohledem i z toho, že internetová média by si v takovém případě přenesla domicil za hranice. 

Šéfredaktoři však vyjádřili také obavy ze zániku tištěných médií vůbec v konkurenci s elektronickými a internetovými, neboť jen málo z nich není prodělečných, počet výtisků padá jako kámen rok co rok a regionální noviny jsou zavírány rychlým tempem v konkurenci se zadarmo rozdávanými inzerentními a magistrátními propagandistickými plátky. 

Jak už zde řečeno dříve, jako výsledek těchto debat se nyní rýsuje tvrdší samoregulace v nové organizaci sponzorované povinně vydavateli, kteří pak pro novináře dostanou legitimace. Za přečiny pak bude možné ilegálně se chovajícím novinářům legitimace odebrat, a tím jim zabránit v další činnosti, nebo je alespoň tvrdě pokutovat. Na návrzích pracuje Asociace šéfredaktorů a bude velmi zajímavé – a to i pro novináře české – jaký bude jejich konečný návrh a zda uspokojí rozhořčenou britskou veřejnost. 

Další komentáře si můžete poslechnout v pořadu Názory a argumenty v sekci iRadio. Některé vybrané komentáře si můžete přečíst také v Týdeníku rozhlas.  

Autor:  Jan Jůn

Nové články v rubrice

  • 1. března  2013     Audio  rubrika: Názory a argumenty

    Zdeněk Velíšek: Národní volby a osud Evropy

    V Evropě sdružené v EU už pěkných pár let nerozhodují volby do národního parlamentu jen o budoucnosti země, v které se konají. Přesto tam dodnes snad nikde voliči nevolí podle toho, jak jejich hlas ovlivní budoucnost...

     
  • 28. února  2013 v 18:00     Audio  rubrika: Názory a argumenty

    Markéta Šindelářová: Papež odchází

    Sedm let, 10 měsíců a 9 dní – tak dlouho trval dnes večer končící pontifikát Benedikta XVI. Pontifikát, který – o tom není pochyb – byl poznamenán řadou skandálů. Často se mluví o tom, že jejich propuknutí muselo papeže...

     
  • 28. února  2013 v 17:30     Audio  rubrika: Názory a argumenty

    Lukáš Jelínek: S komunisty to neumíme

    Čeští komunisté na sklonku roku 1989 promeškali historickou šanci a zkomplikovali vývoj tuzemské politiky na několik desetiletí dopředu. Kdyby se po vzoru svých soudruhů v jiných zemích tzv. východního bloku přejmenovali...

     

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas