16. února  2012  rubrika: Názory a argumenty

Petr Hartman: Tunelování pražského dopravního podniku?

Pražské metro. Ilustrační foto. - Foto: Tomáš Adamec

Pražské metro. Ilustrační foto.Foto: Tomáš Adamec

„Podezřelých zakázek a kauz okolo dopravních podniků je tolik, že se skoro bojím otevřít noviny. Ty informace mě velmi zneklidňují.“ Zhruba těmito slovy se v médiích vyjádřil o dění kolem Dopravního podniku hlavního města Prahy primátor Bohuslav Svoboda.

Příznačné pro rozruch kolem této firmy je to, že nebýt aktivity Nadačního fondu proti korupci a informací médií, měl by pražský primátor relativní klid. Přitom popsaný způsob vyvádění peněz naznačuje, že nejde o náhodné selhání, ale o dobře propracovaný systém, který podle dostupných zpráv umožňoval odsávat veřejné finance jinam. 

Podle zjištění Nadačního fondu proti korupci putovaly na účty společností, které mají být propojeny s lobbyisty pohybujícími se nejenom v pražské politice. Zjednodušeně řečeno, po získání zakázky například na výrobu jízdenek, dodávku pohonných hmot, bezpečnostních systémů, nebo náhradních dílů uzavřela vítězná firma smlouvu s jinou, které vyplácela provize, případně ji zapojila jako prostředníka do daného obchodního řetězce. Podle informací Nadačního fondu proti korupci měly tyto kontrakty sloužit především pro vyvádění financí právě do kapes lobbyistů. Pochopitelně nemusely končit pouze v nich. Z těchto peněz mohly být například financovány nelegálním způsobem některé politické strany. Mohly posloužit při vzestupu politické kariéry některých jednotlivců, nebo mohly částečně zamířit k těm lidem, kteří o přidělení zakázek rozhodovali, případně je kontrolovali. 

Také tímto pohybem financí lze vysvětlit skutečnost, že na přinejmenším nehospodárný systém nikdo nepřišel a neupozornil. I když pokusy učiněny byly. Alespoň podle informací Hospodářských novin. Příslušný policejní útvar měl prý k dispozici důkazy o tom, že organizovaná skupina lidí vyvádí z dopravního podniku peníze. Přesto s těmito poznatky nenaložili tak, aby celou kauzu vyšetřili. V této souvislosti lze připomenout setkání náměstka policejního prezidenta Vladislava Husáka v Obecním domě s lidmi, kteří jsou spojováni s klientelismem na pražském magistrátu. Zdokumentovala ho média a vyplynulo z toho, že mají k sobě nejenom formální vazby. 

Z tohoto úhlu pohledu může být člověk skeptický k plánům pražského primátora. Bohuslav Svoboda hodlá hospodaření dopravního podniku důkladně prověřit. Mají k tomu posloužit nejrůznější audity. Vzhledem k už řečenému, by nebylo překvapivé, kdyby žádné zásadní pochybení nezjistily. U tak závažných podezření by se spíše očekávalo, že místo auditorů nastoupí orgány činné v trestním řízení. Pouze ony mohou konstatovat, zda došlo k porušení zákonů a zda někdo spáchal případně trestný čin. Otázkou pochopitelně zůstává, zda by tak mohly činit bez nejrůznějších překážek? V neposlední řadě nelze vyloučit, že vše může být v souladu se zákonem, byť určité etické normy mohly být porušeny. V souvislosti s podivným děním kolem pražského dopravního podniku se totiž vyskytuje i jméno renomované advokátní společnosti. 

Přesto práce Nadačního fondu proti korupci má smysl. Nebýt jí, na předražené zakázky v dopravním podniku by se nepřišlo. Z veřejných peněz by dál byly zbytečně odčerpávány stovky milionů korun. Nejnovější rozruch by mohl přispět rovněž k tomu, že by se ztížilo vysávání peněz z veřejných rozpočtů. Hlavně tím, že by zadávání veřejných zakázek bylo průhlednější a jejich kontrola tudíž snadnější. To je podstatnější než to, že by o vítězi měla rozhodnout především nabízená cena. Jednak ta sama o sobě nevypovídá o tom, zda skutečně odráží realitu. Zároveň, obecně řečeno, u nejrůznějších zakázek dochází k jejímu postupnému navyšování. V minulosti jsme tak mohli být svědky paradoxních situací, kdy zdánlivě nejvýhodnější cena byla ve skutečnosti mnohonásobně vyšší než ostatní, na první pohled ne tak lukrativní, nabídky. 

V souvislosti s pražským dopravním podnikem se Nadačnímu fondu proti korupci rovněž podařilo upoutat pozornost na výběr nového ředitele. Tím se o něco zvýšila šance, že to nebude člověk, který bude v podobných podivných aktivitách pokračovat. Potom by mohlo zbýt dopravnímu podniku více financí na kvalitnější veřejnou dopravu, kterou hlavní město zoufale potřebuje. 

Další komentáře si můžete poslechnout v pořadu Názory a argumenty v sekci iRadio. Některé vybrané komentáře si můžete přečíst také v Týdeníku rozhlas. 


 

Nové články v rubrice

  • 1. března  2013     Audio  rubrika: Názory a argumenty

    Zdeněk Velíšek: Národní volby a osud Evropy

    V Evropě sdružené v EU už pěkných pár let nerozhodují volby do národního parlamentu jen o budoucnosti země, v které se konají. Přesto tam dodnes snad nikde voliči nevolí podle toho, jak jejich hlas ovlivní budoucnost...

     
  • 28. února  2013 v 18:00     Audio  rubrika: Názory a argumenty

    Markéta Šindelářová: Papež odchází

    Sedm let, 10 měsíců a 9 dní – tak dlouho trval dnes večer končící pontifikát Benedikta XVI. Pontifikát, který – o tom není pochyb – byl poznamenán řadou skandálů. Často se mluví o tom, že jejich propuknutí muselo papeže...

     
  • 28. února  2013 v 17:30     Audio  rubrika: Názory a argumenty

    Lukáš Jelínek: S komunisty to neumíme

    Čeští komunisté na sklonku roku 1989 promeškali historickou šanci a zkomplikovali vývoj tuzemské politiky na několik desetiletí dopředu. Kdyby se po vzoru svých soudruhů v jiných zemích tzv. východního bloku přejmenovali...

     

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas