18. ledna  2011  rubrika: Programové tipy

Vietnamské večerky dobývají Česko

Jedna z vietnamských večerek v Praze - Foto: Vendula Kosíková

Jedna z vietnamských večerek v PrazeFoto: Vendula Kosíková

Rostou jako houby po dešti a plíživě ovlivnily nákupní zvyky Čechů. Kdo? Řeč je o vietnamských večerkách a obchodech s potravinami, kterých si povšimli nejen zákazníci, ale i velké řetězce a dodavatelé potravin.

Vietnamské večerky v posledních letech vystřídaly kdysi tak typické vietnamské obchody s textilem. V Praze je v každé čtvrti minimálně jedna, v některé ulici je jich až patnáct najednou. Vyznačují dlouhou otvírací dobou, až neuvěřitelně přizpůsobivou nabídkou a snaživým personálem. 

V naprosté většině se na chodu obchodu podílí celá rodina: "Otec objednává zboží, matka prodává a děti po škole chodí vypomáhat, třeba s úklidem a podobně, aby poznaly a ocenily hodnotu práce rodičů," vysvětluje Nam Nguyen ze Svazu vietnamských podnikatelů.  

Takřka nikdy ve večerce nechybí koutek s čerstvým ovocem a zeleninou. "To bychom se od nich mohli učit. Já mám původně obchodní specializaci ovoce a zelenina, ale to, jak je prodávají Vietnamci ve svých malých obchodech, často překonává i příklady z učebnic," říká uznale Kateřina Vítková ze společnosti Makro, která už dva roky Vietnamce školí, jak své obchody uspořádat a propagovat.  

Právě propagace a také nákupní návyky Čechů totiž bývají největší slabinou těchto obchodů, Vietnamci sice mají výbornou obchodní intuici a dobrý pozorovací talent, ale na úplně všechno nepřijdou. "Třeba to, že by si obchod měli nějak pojmenovat, aby byl rozlišitelný mezi konkurencí," pokračuje Kateřina Vítková, "nebo že nemůžou dát do regálu chleba vedle toaletního papíru."  

Protože vietnamských večerek v posledním roce skokově přibylo - na západě Čech a v Praze už pro ně začíná být těsno, a tak se stěhují na Moravu - zajímají se o ně hodně velké řetězce a dodavatelé potravin a snaží se, aby zboží odebíraly právě od nich. A protože obchodní myšlení není xenofobní, ale neúprosně logické, začínají jim (stejně jako českým maloobchodníkům) nabízet řetězce, jako například právě Makro, zdarma školení o marketingu nebo hygieně. Myšlenka je jednoduchá: čím lepší vietnamské obchody budou, tím se jim bude dařit lépe, a tím více budou z řetězců odebírat zboží.  

Jak se zdá, je to ideální situace pro českého zákazníka. Je ale možné, že za pár let tyto obchody zase zmizí. Rodinný podnik totiž nemá přejít na druhou generaci Vietnamců. Má spíš financovat jejich vzdělání, takže až jejich rodiče půjdou do důchodu, budou je děti zajišťovat z kvalifikovanějších platů. "Ale myslím, že večerky nezmizí. Jen je možná převezmou Thajci či Malajci," uvažuje Nam Nguyen, "my Asiati prostě máme obchodování v genech." 

O vietnamsko-českých kulturních rozdílech za pultem a v regálech a o proměně českých obchodů s potravinami bude pořad Českého rozhlasu 6 Zaostřeno na cizince. 18. ledna ve 21.40 

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace