Czeching odtajnil porotu. Kapely nominované na export představí na konci srpna

14. červenec 2016

I letos nominuje šest českých hudebních publicistů a publicistek hudební projekty s potenciálem uspět v zahraničí. Jejich nominace budou odtajněny na konci srpna. Hlavního vítěze zvolí mezinárodní porota, ve které zasedne kromě šesti českých publicistů také řada rozhlasových odborníků ze stanic, jako jsou BBC, Radio France, FM4, Radio Due, islandský rozhlas nebo OFF Radio Krakow. Druhého vítěze zvolí posluchači Radia Wave v hlasování, které bude spuštěno 29. srpna a bude ukončeno v rámci koncertní a debatní akce Czeching event, která se uskuteční přímo v rozhlasovém studiu S1 a bude otevřena pro veřejnost. Představí se na ní všechny nominované kapely i zahraniční hosté.

Prozatím vám představujeme letošní porotu a její pohled na hudební export.

Karel Veselý

Karel Veselý

Čtenáři ho znají jako renomovaného nezávislého hudebního publicistu. Vystudoval Filosofickou fakultu Masarykovy univerzity a od roku 2008 se živí převážně jako novinář na volné noze. Píše pro Aktuálně.cz, Nový Prostor či A2 a úzce spolupracuje s hudební redakcí Radia Wave. V roce 2010 vydal knihu Hudba ohně a o rok později se podílel jako editor na knize Kmeny. Je také spoluautorem sborníku Made in Japan (2014), což není náhoda, protože ve zkoušce z reálií Nipponu a kultury země vycházejícího slunce by zdatně obstál.

Co musí umět/udělat česká kapela, aby prorazila v zahraničí?
„Česká kapela by hlavně měla dělat muziku, kterou na Západě nemají, což je samozřejmě velice těžké. Nicméně ta míra originality by měla být určitě vysoká – nemá cenu vozit sovy do Athén. Kapela by měla být také připravená na to, že bude muset hodně cestovat a hodně koncertovat venku, budovat si pomaličku publicitu a potkávat ty správné lidi, což není určitě práce na rok ani na dva, možná ani na tři nebo na čtyři. Je to o trpělivosti, určité zarputilosti a originalitě samozřejmě.“

Veronika Ruppert

Veronika Ruppert

Moderátorka a redaktorka Radia Wave.
Tvůrkyně pravidelného pořadu Modeschau, jediného rozhlasového pořadu o módě. Dlouhodobě podporuje mladé české designery a designerky, ale je také DJkou, vystupuje pod pseudonymem Neoru a organizuje pravidelné party Levitate, na které si zve především hudebnice a DJky z domácí i zahraniční scény.

Co musí umět/udělat česká kapela, aby prorazila v zahraničí?
„Záleží na tom, co má znamenat ‚prorazit v zahraničí‘. Jestli jde třeba o rotace v rádiích, pak je důležitý správný poměr autenticity a univerzálnosti zvuku a sdělení, singly musí zaujmout dramaturgy svou osobitostí, ale zároveň zapadnout do současných playlistů stanic.“

Pavel Turek

Pavel Turek

Hudební publicista v časopise Respekt.
Ačkoli získal doktorát v oboru teorie fotografické a multimediální tvorby, ze všeho nejvíc bude asi hudební publicista. Jistý, pro něj formativní čas se podílel na chodu časopisu Živel. V průběhu let pak publikoval v Rock & Popu, Reflexu a MF Dnes. Spolupracoval s Radiem Wave. Spoluzakládal krásný obrazový magazín Komfort. V letech 2007–2009 pracoval pro server Aktuálně. Členem redakce Respektu se stal 1. dubna 2010. Což snad nebyl jen aprílový vtípek. Nemá žádné koníčky. Kdyby se nějaký vyskytl, považoval by to za příznak životního zoufalství.

Co musí umět/udělat česká kapela, aby prorazila v zahraničí?
„Jako novinář mám pocit, že mám sledovat to, co se děje, a reflektovat to, a ne dávat recepty. Notabene ani nevím, protože kdybych to věděl, tak bych tyhle rady rozdával každý koncert, kdykoli se někam vypravím. A kdyby fungovaly, tak všichni, které jsem já kdy potkal, jsou už úspěšní v zahraničí.“

Helena Pazdiorová

Helena Pazdiorová

Hudební redaktorka magazínu AlterEcho.
Žije a studuje v Olomouci, kde na Univerzitě Palackého absolvovala kombinaci česká a ukrajinská filologie, nyní pokračuje v doktorském studijním programu v oboru srovnávací slovanská filologie. Po celou dobu je jejím hlavním zájmem literatura. Kromě studia se věnuje hudební publicistice, nejprve psala pro Muzikus, nyní pro AlterEcho.

Co musí umět/udělat česká kapela, aby prorazila v zahraničí?
„Kapela by měla od eklektického slepování trendů vykročit směrem k odkrytí vlastní individuality, k objevování posledních zbytků nenalezeného. Musí mít své poznávací znamení, musí najít způsob, jak se odlišit od ostatních. Toho může být dosaženo vlastně jakkoli – nevšedním použitím některého nástroje nebo třeba neotřelou živou prezentací.“

Bára Alex Kašparová

Bára Alex Kašparová

Šéfredaktorka magazínu Artikl.
Věnovala se klasickému zpěvu pod vedením Richarda Haana. Aktuálně studuje fotografii na Institutu fotografie. Publikuje texty v časopise FOTO. K alternativní hudební scéně se dostala právě přes tvůrčí fotografii. Fotila reporty z koncertů a kapely. Vede kulturní magazín Artikl a od jeho vzniku v rámci této platformy koncipuje hudební dramaturgii kulturních akcí, které po tři roky představují současnou českou hudbu. Byla členkou širší poroty cen české hudební kritiky Apollo. Jsou jí blízké sociální otázky a stále věří, že pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.

Co musí umět/udělat česká kapela, aby prorazila v zahraničí?
„Nebát se znít česky. Autenticita, které nechybí osobitý rukopis, a dotažená zvuková produkce, to je cesta, jak konkurovat široké zahraniční scéně — respektive nabídnout jí tak něco, co vyskočí z té záplavy podobně vypadajících a znějících hudebních projektů. No a především na sobě tvrdě pracovat, protože s velikostí scény stoupají i posluchačské nároky.“

Jiří Špičák

Jiří Špičák

Hudební dramaturg Radia Wave.
Přispívá do Hospodářských novin a periodik HIS Voice a Cinepur. Mezi své hudební lásky řadí třeba Joannu Newsom, Klause Schulzeho, Steva Hauschildta, Sufjana Stevense, Oliviera Messiaena, The Fiery Furnaces, Jamese Ferrara, Paavoharju, Os Mutantes nebo katalog labelu Ghost Box. Na Radiu Wave také moderuje vlastní pořad Echo Jiřího Špičáka. Ve výčtu jeho oblíbených filmů podezřele převažuje téma cestování v čase. Za náklonnost k červené barvě prý může FC Liverpool.

Co musí umět/udělat česká kapela, aby prorazila v zahraničí?
„Česká kapela, která chce uspět v zahraničí, má podle mě jednoduchý recept, i když docela těžko proveditelný. Musí být prostě originální. V zahraničí bude lidi těžko zajímat česká skupina, která se tváří, že není česká. Takže stačí opravdu ta originalita a původní zvuk.“

autor: Mary C
Spustit audio