Czeching radí kapelám, jak na showcasy

1. srpen 2016

Pokud se na vlastní pěst snažíte budovat hudební kariéru, pravděpodobně už víte, že to není nic lehkého. Při hledání způsobů, jak o sobě dát vědět a prorazit, jste už nejspíš narazili na termín „showcasový festival“. Je to druh festivalu zaměřený na nové talenty s popovým potenciálem, který by vám mohl pomoci při shánění labelu, booking agenta i v propagaci vaší tvorby obecně.

Publikum na showcasovém festivalu je totiž z velké části složené z profesionálů, kteří pracují v hudebním průmyslu, tj. dramaturgů klubů, festivalů a rozhlasových stanic, manažerů, booking a PR agentů, zástupců labelů nebo hudebních publicistů. Takové festivaly jsou většinou spojené i s konferencí, tedy nejrůznějšími diskuzemi, workshopy a přednáškami. Kapely mají tedy možnost setkat se s profesionály osobně a toho je dobré využít. Showcasové festivaly tak nejsou jen o odehrání skvělého, většinou časově omezeného koncertu.

Letošní ročník showcasového festivalu Czech Music Crossroads, který je propojený s festivalem Colours of Ostrava, představil kapely zemí V4 se zaměřením na world music. Přednášky probíhající přes den byly ale užitečné pro kapely napříč žánry. Pár tipů a pravidel pro kapely uvažující o hraní na showcasovém festivalu shrnul Barak Weiss, ředitel festivalů Tel Aviv Jazz a International Music Showcase. Inspirováni jeho prezentací, vlastní zkušeností, nejen z festivalu Eurosonic, na který letos opět pošleme vítěze Czechingu, i zkušeností několika kapel, které si hraní na showcasovém festivalu už vyzkoušely, jsme pro vás připravili pár tipů.


„Řekl bych, že by kapely neměly nic čekat a měly by být v rámci koncertu maximálně bezprostřední a intenzivní. Koncert by měl být koncipován z toho nejlepšího, co v daný kapele je, hlavně tedy na začátku, kdy jde – takzvaně – o všechno.“ Václav Havelka (Please The Trees)

Všimnou si nás?
Pokud jste se nedostali do nominací našeho hudebně exportního projektu Czeching nebo si vás nějaký festival sám nevybral, je třeba vyplnit přihlášku a pracovat na své propagaci. Než budete o účasti na showcasu uvažovat, je dobré mít: vlastní webovou stránku, dobře udržované sociální sítě (nemusíte mít všechny, ale když už je máte, starejte se o ně) a skvělý videoklip – hodí se i krátký klip z živého vystoupení, když je dobrý, může být rozhodující. Pokud nemáte žádné CV, oslovte novináře, který o vás psal, třeba vám rád pomůže.

Showcase není jen zkrácený koncert
Na mnoha showcasech mají kapely třeba jen 30 minut, je tedy třeba dobře promyslet dramaturgii, vše si pečlivě naplánovat, včetně poutavého úvodu, který musí vtáhnout, a závěru, se kterým lidé odejdou.

Cvičit a dřít
Koncert musí mít spád, nenechte nic náhodě. Nic se nesmí zadrhnout. Nikdo z publika nesmí mít pochyby.
Téměř všichni profesionálové mají své koncerty velmi dobře promyšlené.

Festival Eurosonic 2015

Nehrajte jako deska
Uvažujte o koncertních aranžích skladeb. Využijte všech technických možností, které festival nabízí. Připravte si projekci a dotvořte díky ní atmosféru nebo – podobně jako kapela Ponk – nabídněte zahraničnímu publiku překlady textů svých písní.

Nenechte se vykolejit cirkulací publika
Na některých festivalech probíhá několik koncertů zároveň a delegáti mají často naplánovaný program na minutu. Nenechte se tedy vykolejit, když polovina publika odejde v polovině vašeho koncertu. Nemusí to znamenat, že jste se jim nelíbili.


„Zážitek z hraní na Eurosonic festivalu mám dodneška strašně silnej. Jednak protože to bylo naše první zahraniční hraní vůbec a protože jsem Eurosonic vnímal už nějakou dobu, jelikož je to jeden z největších EU showcase festivalů. Po příjezdu na festival jsme navíc zjistili, že jsme dostali v programu naprosto neuvěřitelný hodnocení/doporučení, čímž nám teda trošku stoupla nervozita (bylo to překvapení). S koncertem jsme byli dost spokojený, i když tomu předcházely nějaký technický komplikace a komplikace stran projekce/vizualizace stage. Byl to strašně zvláštní pocit, hrát tracky pro lidi, který je slyšeli poprvé a neznaj nás. V tu chvilku jsem je slyšel úplně jinak i já.“ VR/NOBODY

Nikdy nepřetahujte
Dodržte čas, který vám organizátoři dali, i když publikum chce víc. Počkejte na pokyn stage manažera. Je to slušnost a prokážete tak spolehlivost.

Nezapomeňte na vizitku
Připravte si CD nebo kazety a rozdávejte je. Připravte si vizitky, letáky, cokoliv, čím na festivalu zanecháte stopu, zaujmete a co můžete předat zájemcům o spolupráci. Nezapomeňte na všech materiálech uvádět odkazy na svůj web a kontakt.

Začněte u sousedů
Pokud se rozhodnete zkusit štěstí na showcasu, doporučujeme začít u sousedů. Festivaly mohou nabízet ubytování a delegátský pas se vstupy na konference a přednášky, ale cestu si často hradí samy kapely.

Jděte si za svým
Oslovte profesionály, kteří se chystají na festival, předem e-mailem. Jejich profily a kontakty často najdete na stránkách festivalu. Oslovte novináře, kteří by s vámi mohli udělat rozhovor, nebo agenta, kterého by mohla zajímat vaše hudba. Na festivalu si můžete najít i partnerskou zahraniční kapelu, se kterou můžete zkusit naplánovat turné nebo si aspoň vyměnit kontakty na kluby a festivaly. Vždy to dobře promyslete, pište osobní e-maily. Využijte showcase co nejlépe a nezapomeňte, že jde především o vás a vaši hudbu.


„Neřešte jen hudbu. Domluvte se s grafikem a společně vytvořte atraktivní tiskovinu – infosheet o tom, co jste zač a v čem jste unikátní. Mějte jej vždy spolu s CDčkama s sebou a nebojte se je rozdávat. Taky si vymazlete web a sociální sítě. Dopředu se připravte na to, s kým se na akci můžete potkat. Seznam zúčastněných profesionálů showcase festivaly s velkým předstihem oznamují a pro dobrý výsledek se opravdu hodí vědět, koho chcete potkat a co po něm budete chtít.“ Jakub Nožička (Ponk)

Příklady showcasových festivalů:

Eurosonic Noorderslag
11.–14. 1. 2017
Groningen, Holandsko
přihlášky do 1. 9. 2016

MENT
1.–3. 2. 2017
Lublaň, Slovinsko
přihlášky do 5. 9. 2016

South by Southwest (SXSW)
10.–19. 3. 2017
Austin, Texas, USA
přihlášky do 9. 9. 2016

WOMEX
19.–23. 10. 2016
Santiago de Compostela, Španělsko

Waves Vienna
29. 9. – 1. 10. 2016
Vídeň, Rakousko
přihlášky se uzavírají v květnu

Reeperbahn Festival
21.–24. 9. 2016
Hamburk, Německo

Iceland Airwaves
2.–6. 11. 2016
Reykjavík, Island
přihlášky se uzavírají v červenci

Nouvelle Prague
6.–7. 11. 2016
Praha, Česká republika

Spring Break
květen
Poznaň, Polsko

Liverpool Sound City
květen
Liverpool, Velká Británie

Czech Music Crossroads
červenec
před festivalem Colours of Ostrava

autor: Mary C
Spustit audio

Více o tématu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.