Festival Open Source: Neděláme rozdíly mezi slavnými a méně slavnými ka-pelami

11. prosinec 2017

S dramaturgyní Amirou El-Kordy o tom, jak populární letní festival v Düsseldorfu podporuje lokální kapely.

Mladé lokální kapely podporuje v Severním Porýní-Vestfálsku kromě projektu New Heimat Sounds také populární düsseldorfský letní festival Open Source. O tom, jak kapely vybírá a jaká je vlastně vize celého festivalu, ale i o tom, kam jít v Düsseldorfu za současnou kulturou a jak současná mladá generace vnímá odkaz tamních legendárních kapel, jako jsou třeba Kraftwerk, jsme si povídali s Amirou El-Kordy, jednou z dramaturgyň festivalu, která vystudovala lingvistiku a dříve působila například v londýnském rádiu NTS.

Spolupracuješ nyní na organizaci a dramaturgii festivalu Open Source. Studovala jsi ale lingvistiku, jak jsi se dostala k práci na hudební scéně?
Před čtyřmi lety jsem se festivalu Open Source zúčastnila jen jako běžný návštěvník, moc se mi tam líbilo, a tak jsem se zajímala o to, kdo to pořádá a kdo za tím vlastně je. Napsala jsem organizátorům e-mail a oni mi nabídli stáž. Když jsem potom zakončila půlroční stáž, nabídli mi, abych pro ně pracovala. Nyní jsem členka organizačního týmu, asistuji řediteli festivalu. Často také překládám texty a komunikuji s umělci. A hlavně se starám o naše mladé talenty ze Severního Porýní-Vestfálská. Podílím se na jejich výběru. Vybraní umělci si pak mohou na festivalu zahrát.

Můžeš přiblížit hlavní myšlenku festivalu Open Source?
Je to festival pro současné umění a hudbu. Máme hlavní stage, potom Carhartt stage a také stage pro mladé talenty. Na hlavní stagei hrají ty populárnější kapely, na Carhartt stagei se soustředíme na elektronickou hudbu a experimentálnější projekty a na stagei pro mladé talenty dostávají prostor lokální nováčci. Podporujeme také místní umělce. Spolupracujeme se studenty uměleckých škol a snažíme se zapojit celou düsseldorfskou uměleckou scénu.

Jak to vypadá s mladými talenty na düsseldorfské scéně? Co nebo kdo jim tady u vás nejvíce pomáhá? Zdá se, že účinkování na vašem festivalu může mít v budování kariéry mladých hudebníků docela velký význam.
V Düsseldorfu je mnoho tvůrčích osobností. Je tu Akademie umění, kde působil slavný výtvarník, performer a teoretik Joseph Beyus, a město dělá také dost pro mladé kapely. Zdá se ale, že tu ubývá prostoru, jako se to ostatně děje i v jiných městech. Pokud nejste komerční, máte daleko méně možností. Naše stage pro mladé talenty je otevřená mladým kapelám z celého Severního Porýní-Vestfálska. Kapely se mohou přihlásit. My si je poslechneme, a když je vybereme, hrají na festivalu. Minule přišlo asi sto padesát přihlášek. Z nich jsme mohli vybrat osm. Bylo tam opravdu hodně skvělých kapel. A kapely, které u nás hrály třeba před třemi lety, jsou dnes populárnější a vyrostly. Podařilo se jim nahrát desku a dostaly třeba nabídku od vydavatelství. Je hezké vidět, že jsme se na tom mohli podílet.

Když dostaneš do ruky přihlášky kapel, jak je posuzuješ?
Je důležité, aby kapely byly ze Severního Porýní-Vestfálska a jejich členům musí být méně než 30 let. To je vlastně všechno. Co se týče žánru, nijak je nelimitujeme. Je tam zastoupený hip hop, elektronika, ambient, písničkáři/ky. Vše, co nás zaujme, může mít potenciál. Pak se snažíme najít zajímavý výběr a kombinaci pro finální line-up. Většina kapel má vždy velkou radost, i když nedostávají žádný honorář, je to pro ně velká příležitost. Většina z nich také navštívila festival už dříve a je to pro ně pocta. Navíc festival nedělá rozdíly mezi slavnými a méně slavnými, takže se mladé kapely mohou v zákulisí potkat se známými umělci.

Máš nějaké tipy z düsseldorfské scény pro někoho, kdo se sem chystá? Co nějaké zajímavé kluby nebo galerie.
Ano, místní scéna je opravdu pestrá. Asi nejznámější klub je Salon des Amateurs. Je to něco jako Berghain v Berlíně nebo Robert Johnson ve Frankfurtu. Hodně místních kapel se díky hraní v tomto klubu proslavilo. Je to důležité místo pro místní subkultury. DJ Tolouse Low Trax, který hraje hlavně v zahraničí, je jedním z dramaturgů tohoto klubu, a když je tady, také tam hrává. Všichni se tam znají a všichni se také podporují, což je hezké. Kdykoliv nevíte, co s večerem o víkendu, jděte tam. Co se týče galerií, je tu NRW-Forum, zaměřené na fotografii, je tu také Kunst Palast, K20 a K21 a galerii tu zřídila Julia Stoschek, která má jednu z největších soukromých sbírek umění na světě, na to, jak mladá je. Zaměřuje se hlavně na videoart.

Nyní jsme na festivalu, který navazuje na knihu Electri_city, která mapuje významnou kapitolu historie místní hudební scény. Je tu přímo viditelný nějaký odkaz té doby?
Většina lidí si při zmínce o Düsseldorfu vybaví kapely, jako byly Kraftwerk neb Neu!. Minulý rok jsme si s festivalem Open Source pronajali původní studio, ve kterém nahrávali Kraftwerk. Stále tam je. Pronajali jsme si ho na rok a dali jsme mladým hudebníkům možnost nahrávat v něm. Než studio opustili, odehráli v něm také koncert a bylo to hrozně fajn. V tom studiu to vypadá, jako by se tam od 80. let nic nezměnilo. Takže tohle je zrovna doslova pozůstatek po Kraftwerk. Ale Düsseldorf se od té doby hodně kulturně rozrostl a myslím, že nabízí teď daleko víc než jen ta jména z hudební historie.

autor: Mary C
Spustit audio

Více o tématu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.