Dakar 2015 - Extrémní počasí a jeden mrtvý závodník

21. prosinec 2015

Třicátý sedmý ročník maratonské soutěže pro motorky, auta i kamiony sužovaly horka, bouřky, kroupy i teploty hluboko pod nulou. Do cíle v Buenos Aires dojely čtyři české motorky a tři naše kamióny. Což je nejlepší výsledek českých barev v sedmileté dakarské historii v Jižní Americe. Ani tentokrát se Rallye Dakar neobešla bez oběti z řad závodníků.

Devětatřicetiletý polský motorkář Michal Hernik dostal účast ve slavném pouštním závodě jako předčasný dárek ke čtyřicátým narozeninám. Nikdo tehdy netušil, že je to pověstný danajský dar. Polský jezdec, který byl na své první Rallye Dakar, byl ve třetí etapě nalezen mrtvý zhruba tři sta metrů mimo závodní trať. Podle pořadatelů ale lékaři na těle závodníka nenašli žádné známky zranění po nehodě. Nejpravděpodobnější příčinou smrti tedy bylo absolutní vyčerpání a selhání některé z důležitých životních funkcí.

Čtěte také

A není divu. Rallye Dakar v tu dobu provázely vysoké teploty atakující padesát stupňů Celsia ve stínu! Pořadatelé dokonce museli zrušit druhou etapu pro velkou část startovního pole motorkářů. Spousta z nich totiž na trati padala vyčerpáním a dehydratací z neskutečného argentinského horka. Milana Engela dokonce museli v cíli křísit. „Posledních 40 kilometrů se jelo po písečných dunách, které byly hrozně rozbité. Vymačkal jsem se v nich z posledních sil, ale v cíli mě museli oživovat, protože jsem byl vážně na pokraji vysílení. Jsem rád, že jsem tady a že mám tuhle etapu za sebou,“ oddechl si český nováček v dakarském konvoji. Ale to byl jen začátek…

Střídavě mráz

Tak rozmanitou soutěž asi nikdo nečekal. Sedmatřicátý ročník s trasou dlouhou přes devět tisíc kilometrů sice začal extrémně vysokými teplotami, ale pokračoval naopak velmi studeným přesunem motorkářů do Bolívie a zpět, během něhož si při přejezdu solné pláně sáhli na dno sil. „To co jsme zkusili při maratonské etapě v Bolívii, nepřeji ani největšímu nepříteli. Přestože jsem byl už na osmém Dakaru, nikdy jsem nic podobného nezažil. Obrovská zima až mínus jedenáct stupňů, sněžení s kroupami a hlavně jízda po solné pláni plné vody s vysokou koncentrací soli. Všechno to létalo do pusy a ničilo motorku. Když vám tam ve výšce zhruba čtyři tisíce metrů zhasla, už jste jí nenastartovali. Musel vás někdo roztlačit, jinak jste skončili,“ popisoval po návratu do Chile vyčerpaný a prosolený český motorkář David Pabiška.

Strhaný David Pabiška po návratu z Bolívie

Motorka nevydržela

Ještě předtím ale čeští fanoušci počítali první ztráty v závodě. Kromě hvězdy rallye Carlose Sainze s Peugeotem zůstal na trati čtvrté etapy přes noc i český dakarský nováček Zdeněk Gottvald. Vyvrcholilo tak jeho trápení s pronajatou a nekvalitně připravenou motorkou Husqvarna. „Až do tří do rána jsem se pokoušel dostat motorku tlačením do cíle, abych mohl odstartovat do další etapy. Pak už jsem ale padl vysílením do písku a ráno mě budil pořadatel s vysílačkou, že pro mě přiletěl vrtulník,“ přibližoval svůj konec v soutěži Gottvald.

Svůj premiérový Dakar nedokončil taky Martin Macík s Liazem kvůli poruše diferenciálu. Pořadatelé ho po neprojetí povinných bodů diskvalifikovali. Těsně před koncem jsme málem přišli o dalšího českého pilota motorky, který měl na Dakaru premiéru. Milan Engel havaroval v předposlední etapě: „Letěl jsem rychlostí asi 70 km/h a nevešel se do zatáčky. Jel jsem smykem a už jsem to nemohl ubrzdit. Vlítnul jsem do plotu a křoví, udělal jsem pár kotrmelců a napíchl se na řídítka. Nemohl jsem moc dýchat. Jel jsem opatrně a dorazil do cíle, ale bylo to nekonečné. Neskutečné trápení.“

Milan Engel

Čtěte také

Nejzkušenější z českých závodníků za řídítky motocyklu David Pabiška opět dojel do cíle Rallye Dakar, což se mu povedlo pokaždé, když se postavil na start. Musel ale překonat zranění pravé ruky po pádu ve vysoké rychlosti. I proto bral 24. místo. Nejvýš z českých motorkářů skončil Ondřej Klymčiw, který jako dakarský nováček vybojoval dvacátou příčku. České překvapení roku udivily rozmary jihoamerického počasí: „Druhý den, kdy bylo extrémní horko a pořadatelé to ukončili, to bylo velké trápení. Ale i přejíždění And mezi Argentinou a Chile s mínusovými teplotami a pak ještě horší počasí v Bolívii nás pěkně prověřily.“

Češi v cíli

Oslavy na cílové rampě v Buenos Aires si tak vychutnávali jezdci čtyř našich motocyklů, které se vešly do první čtyřicítky celkového pořadí, což je historicky nejúspěšnější česká účast v této kategorii. Mezi kamióny dorazily do cíle tři řízené našimi piloty. Nejvýš byl čtvrtý Aleš Loprais, poprvé jedoucí s Manem místo Tatry v nizozemském týmu Veka. Skončil hned za trojící suverénních Kamazů. „Letošní Dakar byl nádherný, ale jako každý ročník i místy krutý. Já vždycky toužím po bedně, nechci si dávat menší cíle, ale ve finále je to krásný výsledek. Vždyť jsme skončili hned za jezdci profesionálního továrního týmu Kamaz,“ uvědomoval si nerovný boj s armádou peněz synovec šestinásobného dakarského vítěze Karla Lopraise.

Tým Veka slaví čtvrté místo Manu Aleše Lopraise
autor: jař
Spustit audio