Nova: Analogová tma 10. října 2010 je utopie

24. listopad 2007

Televize Nova uspořádala v pátek setkání s novináři, jehož hlavním tématem byl technický plán přechodu. Generální ředitel Petr Dvořák a technický ředitel Ivo Ferkl komentovali některé principy, na nichž by měla stát nová verze jízdního řádu digitalizace, chystaná na prosinec. Řeč ale přišla i na informační kampaň.

Část připomínek Nova vznesla už před delším časem a včera je pouze zopakovala. Některé další přibyly a obdržel je i Český telekomunikační úřad. Nova od něj ale zatím nemá zpětnou vazbu. Nebude-li podoba plánu Nově vyhovovat, klidně se podle slov svého ředitele vzdá kompenzační licence, kterou by dostala za odsouhlasení dokumentu.

Nejsledovanější televize stále prosazuje, aby přechod na digitální signál začal v západních Čechách a pak postupoval dál podél hranic s Rakouskem. Podle Ferkla by se tak předešlo "hluchým místům" bez analogového i digitálního vysílání. To, že by digitalizace neměla "skákat" z jednoho regionu do druhého, zaznělo během dvouhodinového setkání hned několikrát.

Nové digitální televize, které by měly začít vysílat příští rok, prosazují spíš digitalizaci velkých aglomerací, kde spíš seženou diváky. Nova ovšem kontruje, že díky diginovele tyto stanice budou automaticky v kabelových sítích, tedy asi v 30 % domácností. "Argument neekonomičnosti tím padá," konstatoval suše Dvořák.

Nově se také nezdá termín analogové tmy. "10. října 2010 nám přijde jako utopie," uvedl Dvořák. Spočítal, že po přijetí diginovely a při respektování lhůty, kterou mají televizní stanice na vyjádření k technickému plánu, zbývá na výstavbu digitálních sítí 2,5 roku. "Pokud bude snaha to do těch termínů tlačit, vidíme to jako problém," dodal ředitel Novy.

Podle Ferkla je reálné digitalizovat pět velkých vysílačů ročně po dobu tří let. "Do roku 2012 se to dá stihnout," ujistil Dvořák. Sama Nova ale nemá žádnou představu o ideálním datu, protože to záleží také na operátorovi jejích vysílačů, kterým jsou České radiokomunikace.

Informační kampaň by měl podle Dvořáka zaplatit stát. "Je to proces, který řídí stát, tak si myslím, že by si ho měl dofinancovat," řekl doslova. Nova je připravena přispět tím, že nabídne výhodnější podmínky vysílání informačních spotů oproti ceníkovým cenám. "Nemám problém s tím, podpořit kampaň cenou hluboko pod průměrem komerčních spotů," řekl Dvořák ČRo Digital.

Náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček následně pro agenturu ČTK reagoval a tvrdí, že by bylo vhodné, aby na každou korunu, která na osvětu spojenou s digitalizací připadne z reklamy na ČT, přidaly korunu i soukromé televize. "Zájem na digitalizaci by měly mít všechny subjekty, které se v Česku podílejí na televizním vysílání, uvedl Zajíček.

autor: Filip Rožánek
Spustit audio