Reklamní výnosy ČT by mohly sloužit české kultuře

23. červen 2010

Ani po úplném přechodu na digitální televizní vysílání by neměla z programů České televize zmizet reklama. Senátoři chtějí z jejích výnosů financovat českou kulturu, kinematografii a digitalizaci archivu České televize.

Senátoři, kteří zasedají v kulturním výboru a mediální komisi, včera jednomyslně podpořili legislativní návrh, podle kterého by Česká televize mohla vysílat reklamu i po ukončení analogového televizního vysílání.

Reklamní čas by zůstal ve stávajícím rozsahu: nejvýše 0,75 % vysílacího času denně na programu ČT1, na ostatních 0,5 %, ovšem s možností zvýšit tato procenta až na 5 % vysíláním teleshoppingu. Senátoři napříč politickými stranami se shodli, že by nebylo dobré, aby televizní reklamní trh ovládla pouze soukromá média.

Pokud senátní návrh projde legislativním procesem, podařilo by se vzkřísit Státní fond kultury, který je už řadu let bez prostředků (i členů) na pokraji zrušení jako pohrobek nepovedené České lotynky.

Česká televize by měla do Státního fondu kultury po vypnutí analogového vysílání převádět měsíčně 40 % z výnosů svých reklam. Státní fond kultury, zřízený zákonem v roce 1992, má sloužit k podpoře konkrétních kulturních projektů – uměleckých děl, edičních počinů, kulturních památek, výstav, přednášek, festivalů, kultury menšin, hodnotných neprofesionálních uměleckých aktivit nebo knihovních fondů a propagaci české kultury v zahraničí. Podle jednoho ze spoluatorů nového zákona, senátora Tomáše Töpfera, kdysi fond rozděloval 10 milionů na 300 projektů ročně. „Dovedete si představit, kolik to nadělá radosti, když by mohl rozdělovat až 200 milionů?“ ptal se včera řečnicky.

Tomáš Töpfer

O finanční zdroje by nepřišel ani Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie. Dosavadních 12,5 milionů měsíčně z výnosů z reklam ČT by měla po přechodu na digitální televizní vysílání nahradit částka ve výši 40 % reklamních výnosů.

Zbývajících 20 % za reklamu zůstane České televizi na digitalizaci jejího archivu. Senátoři tak zamítli návrh, podle kterého by se z reklamy na veřejnoprávní televizi podporoval i sport. Podle Richarda Svobody byly pro financování sportu vytvořeny jiné nástroje, především Sazka. Svoboda míní, že pokud s miliardami nenakládá dobře, je třeba prověřit její hospodaření.

Senátor Richard Svoboda (ODS)

Senátní návrh zákona by měl také upřesnit platbu rozhlasových a televizních poplatků za přijímače upravené tak, že na nich nelze přijímat vysílání. Takové monitory, čtecí zařízení nebo obrazovky by do budoucna měly být z povinnosti platit poplatky vyňaty.

autor: Anna Štrachová
Spustit audio