Adam Javůrek, Český rozhlas: S Radiožurnálem a Radiem Praha vstupujeme na platformu budoucnosti

14. březen 2018

Veřejnoprávní rozhlas jako první médium v České republice začíná využívat prostředí chytrého reproduktoru Amazon Echo. V jeho možnostech využití vidí analytik Českého rozhlasu velký potenciál.

Adame, cílem dnešního povídání bude představit významnou technickou novinku, kterou chystají Nová média Českého rozhlasu ve spolupráci s jeho zpravodajskou redakcí. Na začátku bychom si ale asi měli vysvětlit pár pojmů, takže co je Amazon Echo a co je Alexa, o kterých dnes bude řeč?

Amazon Echo je chytrý reproduktor. Je to zařízení, které umí člověku odpovídat na jednoduché otázky, třeba jaké bude počasí nebo kolik dní zbývá do Vánoc. Kromě toho umí Alexa také pouštět hudbu, ale je nutné ji mít propojenou se Spotify nebo Amazon Prime Music. Alexa umí také nastavit budík nebo časovač, případně „telefonovat“ na jinou Alexu. Je to možné používat jako interkom, případně telefon. Další možností je používat některou z aplikací, kterou vytvořil někdo jiný než Amazon. Je jich už asi třicet tisíc, takže Alexa už zvládá skutečně řadu dalších věcí. Alexa umí ovládat také některá chytrá zařízení v domácnosti. Pokud budu mít například chytrou žárovku, Alexa ji bude umět rozsvítit.

Prodává se Amazon Echo v České republice, případně má to tady nějako podporu?

Alexa ani Google Home bohužel česky neumí a ještě nějakou dobu umět nebude. Alexa mluví anglicky, německy a japonsky, Google Home ještě umí francouzsky. Do Česka se Alexa prodává, protože pro spoustu lidí už to není taková bariéra. Zaujetí nad technologií je takové, že člověk je to ochoten ovládat i v angličtině, případně jiném jazyce. Alexa ale nemá problém pouštět české zvuky a právě tam je prostor pro nás.

Rodina produktů Amazon Alexa

Dobře, v čem je tedy ta platforma zajímavá pro nás jako pro Český rozhlas, případně pro naše posluchače?

Chceme podchytit strašně zajímavý a zásadní trend. Je jen otázkou času, kdy se Alexa nebo Google Home, který bude asi rychlejší, naučí česky. Zdali to bude za rok, nebo za tři, nevíme, ale jednou to přijde. Hlasem ovládaná zařízení jsou velmi populární. V Anglii už v tuto chvíli čtrnáct procent domácností má chytrý reproduktor doma, v Americe je to osmnáct procent. Existují odhady, že do tří let budou mít chytré zařízení tohoto typu tři čtvrtiny domácností. Do budoucna bude dosah těchto platforem stejný, jako má televizor nebo rádio.

Ještě než se dostaneme k té samotné novince, kterou máme připravenou pro posluchače, proč jsme si vybrali Alexu a ne Google Home?

Pro nás to není buď, anebo, my bychom se rádi dostali do obou těchto zařízení. U Alexy je to aktuálně vývojářsky snazší, proto jsme s ní začali. Google Home je v tuto chvíli uzavřenější systém. Do jeho zpravodajské funkce „My Day“ bohužel nemůžeme sami nabídnout náš obsah. Až tato platforma přijde do Česka a bude mít, předpokládejme, stejný dosah jako v zahraničí, tak bude nezbytné, abychom tam byli. V momentě, kdy bychom tuto platformu ignorovali a nepřipravovali se na ni, tak se může stát, že se staneme nerelevantními. Majitel takového zařízení by si nepustil nás, ale něco jiného.

A teď tedy to nejdůležitější, co máme pro posluchače připraveno?

V tuto chvíli máme jen velmi matnou představu o tom, kolik těchto lidí může být. Předpokládejme, že to jsou nějaké nízké tisíce a nevíme, kolik majitelů jsou ve skutečnosti Angličané nebo Američané žijící v Česku. Chtěli jsme vyzkoušet něco jednoduššího a podle reakcí pak pokračovat dál. S čím začínáme, je zpravodajství Radiožurnálu a také zpravodajské souhrny Rádia Praha v angličtině a v němčině. Člověk, který si takhle přidá třeba Radiožurnál mezi své zdroje, a pak Alexu osloví „Alexa, what’s my news“, uslyší nejnovější zprávy z poslední hodiny.

Chytré reproduktory Amazon Echo a Amazon Echo Dot

Je to nějakým způsobem lokalizované? Jak to vlastně probíhá?

Ve chvíli, kdy si uživatel poprvé Alexu zapne, tak si vybírá, jakým jazykem na něj bude mluvit. V momentě, kdy si vybere například němčinu, tak v tom obchodě se mu objevují aplikace, které byly vytvořené pro německý trh. Radiožurnál bude dostupný v Alexe nastavené pro britskou či americkou angličtinu a bude zde k dispozici také Radio Praha v anglické verzi. Německá Alexa má nově trochu jiná pravidla a český obsah tam nyní přidat nejde. Pro ni je tedy k dispozici Radio Praha v německé verzi

Čili konfigurace probíhá přes nějaké webové rozhraní?

Ano, případně mobilní aplikaci Amazom Alexa Člověk klikne na záložku „skills“, vyhledá si třeba ten Radiožurnál a kliknutím na slovo „enable“ potvrdí, že zprávy chce přidat do svého „brífinku“.

Co musela Nová média udělat pro to, aby se Český rozhlas se svým obsahem do Alexy dostal? Kdo s touto myšlenkou přišel?

Napadlo to mě, protože jsem chytrým reproduktorům asi před půl rokem propadl a vidím v tom něco vzrušujícího. Je to zcela nový typ technologie. Ačkoliv se o zařízeních ovládaných hlasem mluvilo už dříve, teď teprve přišel někdo, kdo to udělal dobře. Po technologické stránce nebyl tento krok zvláště složitý. Amazon měl požadavky týkající se například zabezpečení, hlasitosti nebo audio formátu. Poskládat tohle dohromady už bylo více méně jednoduché. Nejtěžší bylo pro našeho programátora Dana Hrouzka udělat systém, který umožní, aby se zprávy automaticky vystřihávaly z živého vysílání a tedy včas začaly a včas skončily. Pokud bychom měli jeden konkrétní předtáčený pořad, bylo by to snaží. Ve chvíli, kdy jde o živé vysílání, museli jsme vymýšlet různé způsoby, jak to podchytit. Ručně to střihat by bylo nereálné - potřebovali jsme začít s něčím, co bude samoobslužné, a co nebude vyžadovat nějakou denní péči.

Chytré reproduktory Amazon Echo Dot v bílé a černé barvě

Sám si říkal, že tě platforma oslovila a do budoucna je zajímavá. Jak se s ní tedy dá dále pracovat?

Jednou z nejpopulárnějších věcí, kterou lidé přes tuto platformu dělají, je, že si přes ni pouštějí rádio. Kromě toho, že Alexa umí spoustu věcí, funguje také jako rozhlasový přijímač. Určitě bychom tedy chtěli touto formou zpřístupnit vysílání. Posluchač by tedy řekl: „Alexo, pusť mi Radiožurnál“ a Alexa by pustila stream Radiožurnálu.

Vzhledem k tomu, že je to chytré zařízení, dá se s tím dělat i spousta dalších věcí. Minulý týden byla v Praze konference Digital Media Days, kterou pořádala Evropská vysílací unie, a na ní například kolegové ze švédského veřejnoprávního rozhlasu ukazovali, co chystají pro Alexu. Člověk si může na této platformě vysílání nejen pustit, ale zároveň se i kdykoliv zeptat, jak se jmenuje právě hraná písnička a může si tuto skladbu uložit do playlistu ve Spotify.

Nemusí to být pouze přehrávání, ale svou roli tu hraje i interaktivita. Vlámský rozhlas VRT přišel pro změnu s možností „odboček“, kdy posluchač bude mít možnost se o daném tématu dozvědět víc, pokud si o to řekne. Osobně bych do budoucna udělal velice rád interaktivní rozhlasovou hru. V tuto chvíli s tím experimentuje BBC. Člověk je čas od času postaven před nějakou volbu a vybere si, jakým směrem se bude děj dále ubírat. Udělali jsme si takový fragment z počítačové hry a ukázalo se, že to dokážeme.

Je Amazon Echo možné označit za platformu, která je budoucností rozhlasového vysílání, případně je to směr, kterým v následujících letech audioobsah půjde? V minulosti se ukázalo, že řada platforem, kterým se původně věřilo, skončily nakonec jako slepá ulička.

Jsem přesvědčený o tom, že tohle slepá ulička není. Spousta věcí se pochopitelně může změnit. V současné době jsou hodně populární chytré přehrávače. Ale ono je jedno, zdali budu mluvit na přehrávač, mobilní telefon, televizi nebo lampu. Ovládání hlasem tu určitě zůstane. Neříkám, že budeme na vše a pořád mluvit hlasem. Je to věc, kterou člověk využije, když ji potřebuje. Užitečnost Alexy se určitě nebude měřit tím, jestli desetkrát více doma mluvím než doposud.

Trvající zájem je vidět i z průzkumů, kdy jsou majitelé Alexy dotazováni, jak jsou spokojení a zdali ji měsíc poté, co si ji koupili, používají víc, nebo míň. Zdali už to není něco, s čím si člověk po měsíci dohrál a dal to do šuplíku. Jen šestnáct procent lidí říká, že chytrý reproduktor používá méně než první měsíc, polovina lidí jej naopak oslovuje více než dříve. Podle rostoucího zájmu a rostoucích prodejů je vidět, že tohle slepá ulička nebude a pro Český rozhlas to bude jedna z nejdůležitějších platforem budoucnosti.

Foto: Amazon Press Room

autor: lukpo
Spustit audio