Digitál4. prosince  2017 v 06:00  

Otestovali jsme pokrytí multiplexu ČRo DAB+ ze západočeského vysílače Radeč

Otestovali jsme pokrytí také na dálnici D5 (ilustrační foto). - Foto: Fotobanka Pixabay

Otestovali jsme pokrytí také na dálnici D5 (ilustrační foto).Foto: Fotobanka Pixabay

Pokud bychom vynechali výpadek v tunelu Valík, bezproblémově můžete poslouchat signál multiplexu ČRo DAB+ až přibližně dvacet kilometrů jízdy před hranice s Německem směrem na Rozvadov.

Český rozhlas rozšířil ve čtvrtek 30. listopadu pokrytí svého multiplexu ČRo DAB+ po Praze i do Plzně, Brna a Ostravy. Uplynulý víkend se tak stal první příležitostí, jak naplno otestovat pokrytí této sítě. Předpokládané mapy pokrytí již byly pochopitelně k dispozici s předstihem, ale až praxe ukáže, jaká je situace v reálu. S kolegou Vlaďou Dubou z Radia Wave, kterého pravděpodobně znáte z Radia Wave jako DJ Maceo, jsme otestovali pokrytí z vysílače Radeč. 

Mapa, která byla pro tento západočeský vysílač dopředu vymodelována, prakticky velmi dobře reflektuje skutečnou situaci. Ta se od předpokládaného pokrytí liší jen velmi málo. Lze říci, že mapa ubírá skutečnému stavu jen velmi málo a liší se maximálně o několik kilometrů. V automobilu jsme použili nalepovací anténu na sklo a nikoliv tu umístěnou vně samotného automobilu. Přiblížili jsme se tak případným reálným podmínkám pro příjem uvnitř budov. DAB+ rádio s teleskopem bylo pro příjem v automobilu naprosto nevhodné. 

Co se týká pokrytí dálnice D5, jde opravdu o obrovský skok dopředu oproti stavu, ve kterém bychom se vrátili pár dní nazpět. Tento hlavní tah na Německo je bezproblémově pokryt díky vysílačům Žižkov, Děd (Beroun) a Radeč až do samotné Plzeň. První výpadek nastal zcela logicky v tunelu Valík za západočeskou metropolí. Tady by se musela distribuce signálu řešit separátně. S digitalizací rádia začínáme a než se dostaneme do ideálního stavu, na pokrytí tunelů obvyklé ze Śvýcarska nebo Německa si zkrátka budeme muset počkat. 

Pokud bychom ale vynechali výpadek v tunelu Valík, bezproblémově můžete poslouchat signál multiplexu ČRo DAB+ až přibližně dvacet kilometrů před hranice s Německem směrem na Rozvadov. První problémy s příjmem signálu jsme zaznamenali u Šibeničního vrchu. Signál se nám pak sice ještě několikrát objevil a podařilo se nám ho realizovat i na 144. kilometru dálnice D5, kde je známé odpočívadlo s benzínovou pumpou a restaurací, ale nacházeli jsme se již mimo garantované pokrytí. Na otázku, zdali vysílač Radeč pokryje celý úsek z Prahy až do Rozvadova, musíme zcela logicky odpovědět, že ne a dopředu ani nebyl garantován. 

S kolegou jsme po západních a části jižních Čech najezdili okolo tří set kilometrů. Lze říci, že pokud jsme se nacházeli mimo vyznačenou oblast, kde garantuje příjem signálu mapa, docházelo k častým výpadkům. Bezproblémový příjem byl většinou na vyvýšených místech, naopak problematický, případně žádný signál při sjezdu do údolí a samotných městech. Při pohybu po silnici 200 jsme tak měli bezproblémový příjem například v obci Olešná a tato situace platila až do Horního Metelska u Horšovského Týna, kde naopak signál nebyl vůbec. 

Po sjezdu na silnici 193 byl opět příjem ve směru na Domažlice bezproblémový. V samotném městě ale nebylo možné multiplex ČRo DAB+ přijímat vůbec. Jak nám potvrdil tamní anténář David Rácz, výjimkou jsou pouze vyvýšená místa. K výpadkům docházelo i na trase do Kdyně a signál se naopak objevil přibližně 15 km před Klatovy během jízdě po silnici 22. Při výjezdu z Klatov jsme na stejném tahu až do Strakonic přes Horažďovice prakticky nehráli. Od Malého Boru pak navíc zmizel signál úplně a objevil se prakticky až za městem Blatná, ke kterému jsme se dostali ze Strakonic nejdříve jízdou po silnici 173 a následně odbočkou na E49 směr Plzeň. Od Kasejovic byl pak signál zcela bez výpadků až opět do samotného srdce západních Čech. 

Krátce, ale opravdu jen okrajově, bych se zastavil i u monitoringu multiplexu ČRo DAB+ během jízdy vlakem na trase Praha – Plzeň (kolega jel autem do západních Čech cestu sám) a následně i zpět. Obecně lze říci, že v samotných městech je příjem signálu zcela bezproblémový. 20 kW ze Žižkova a 10 kW z Radče zkrátka dělá své. Výjimkou je pouze Beroun, kde 300 wattový dokrývač zasahuje téměř dokonale samotné město. Ve vlaku, kde je velká míra rušení, bylo možné stanice ze Žižkova poslouchat s menšími problémy až do Radotína. Naopak signál z „plzeňské“ Radče jsem poprvé detekoval v Borku u Rokycan. 

Projetou trasu si můžete zobrazit zde

Nové články v rubrice

Sledujeme

Sledujte nás

Zajímavé odkazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace