Rodiče neznají věková omezení u počítačových her

Logo hodnotícího systému PEGI - Foto: Pan European Game Information

Logo hodnotícího systému PEGIFoto: Pan European Game Information

Češi mají nečekanou zálibu v hraní po internetu. A také nevěnují pozornost tomu, co hrají jejich děti a jestli je to pro ně vhodné. Takové informace prozradily výsledky celoevropského průzkumu herní organizace ISFE.

Průzkum proběhl formou internetových dotazníků uskupení Interactive Software Federation of Europe. Vyplnilo je skoro 15 tisíc respondentů ze 16 evropských zemí. Údaje u nás zveřejnila Asociace herního průmyslu

Některá fakta mohou překvapit ty, kdo si myslí, že hry jsou primárně zálibou dětí a náctiletých. Nejpočetnější zastoupení mají podle průzkumu ISFE hráči mezi 25 až 44 lety. 

Neznalost věkové přístupnosti

Z výzkumu vyplývá především neochota rodičů zajímat se o hry hrané jejich dětmi. Pouze 28 % z nich totiž při nákupu her bere v potaz věková doporučení PEGI. 40 % Čechů se ovšem zároveň domnívá, že hry vůbec nerozvíjejí schopnosti dětí, ve Švédsku tento názor sdílí pouze 5 % rodičů. Na evropské úrovni se o PEGI zajímá průměrně 51 % rodičů. Přitom právě věková doporučení v podobě piktogramů na obalech mají sloužit k tomu, aby se k násilným videohrám nedostaly děti. 

„Výsledky průzkumu v oblasti využívání hodnocení PEGI v ČR jsou alarmující. Asociace herního průmyslu se snaží propagovat jeho znalost všemi prostředky, ale v tomto směru je znát, že cesta k většímu uvědomění českých rodičů bude ještě dlouhá,“ poznamenal Dušan Benža, prezident Asociace herního průmyslu ČR a SR. 

Asociace dokonce provozuje bezplatnou telefonní linku 800 800 281. Od roku 2013 bude také po českých školách rozdávat informační brožuru určenou rodičům. 

Rekordmani on-line her 

Z průzkumu vyplynula také láska českých hráčů k hraní po síti - údajně si v této zábavě našlo zalíbení až 90 % hráčů, tedy absolutní maximum v celé Evropě. Navzdory takovéto míře hraní po internetu, jež nutně souvisí s komunikací s jinými lidmi, čeští rodiče nepovažují hry za aktivitu podporující společenské kontakty. 

Z dalších údajů také vyplývá nechuť našinců k herním konzolám (s 16 % jde o absolutní minimum v Evropě) či naopak relativně vysoká kupní síla, jež tak trochu boří mýtus o Češích jako národu softwarových pirátů – s 37 % respondentů kupujeme hry o fous více než třeba Dánové či Němci. 

Detailnější česká analýza studie je k dispozici zde. Celý průzkum je pak v angličtině k dispozici na tomto odkazu

Autor:  Ladislav Loukota

Nové články v rubrice

Sledujeme

Sledujte nás

Zajímavé odkazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace