8. března  2012 v 15:33  rubrika: Internet a nová média

Vyšla jedna z nejočekávanějších her roku: Mass Effect 3

Počítačová hra Mass Effect 3 – velitelka Shepardová - Foto: Electronic Arts

Počítačová hra Mass Effect 3 – velitelka ShepardováFoto: Electronic Arts

Jeden z nejvíce očekávaných herních titulů roku, vědecko-fantastická hra na hrdiny Mass Effect 3, se tento týden dostal na pulty obchodů. Bývá nazýván „Hvězdnými válkami videoherní generace“.

Trilogie Mass Effect popisuje komplexní futuristický svět čelící invazi inteligentních strojů. Kulisami zasazení je podobná seriálu Star Trek. Na rozdíl od filmových či videoherních konkurentů ovšem přinesla především novinky na poli interaktivní konstrukce příběhu a nečekaně také porci genderové vyváženosti. 

Počítačová hra Mass Effect 3 – velitel Shepard - Foto: Electronic Arts

Počítačová hra Mass Effect 3 – velitel ShepardFoto: Electronic Arts

V Mass Effectu 3 vrcholí pět let dlouhá sága hráčova alter ega, velitele Sheparda. Doposud nejvelkolepější díl série definitivně uzavírá kontinuální příběh o boji proti mimozemským strojům. Sympatickým detailem na celé hře je i skutečnost, že studio BioWare, stojící za sérií, neplánuje v příběhu protagonisty Sheparda pokračovat. 

Ve videoherní scéně sužované módou nekonečných pokračování se jedná o odvážný tah. Tím více, když uvážíme, že dohromady série doposud prodala přes 7 miliónů kopií, a nemůže tedy být považována za neúspěšnou. 

Star Wars pro generaci hráčů 

První Mass Effect byl vydán v roce 2007 pro konzoli Xbox 360 a později i PC. Jeho ohlášení o dva roky dříve vzbudilo velmi příznivé ohlasy kvůli do té doby neviděnému přístupu k audiovizuální prezentaci. 

Počítačová hra Mass Effect 3 - Foto: Electronic Arts

Počítačová hra Mass Effect 3Foto: Electronic Arts

Mass Effect se odehrává na konci 22. století a jedná se o titul hraný z pohledu třetí osoby. Hráč v roli velitele Sheparda prozkoumává galaxii a bojuje i hovoří s neherními postavami. 

Nedílnou součástí hratelnosti byla morálně vyhraněná rozhodnutí. A právě ta se stala poznávacím znamením série, protože hráčova rozhodnutí byla přenášena napříč jednotlivými díly. Naopak kritika se soustředila jak na nedotaženou hratelnost, tak i na velmi eklektický přístup ke stavbě herního světa, hraničící až s plagiátorstvím. Mass Effect v sobě kombinoval veškeré známé mainstreamové sci-fi světy od Star Treku po Hvězdné války, a v tom byla jeho slabina i moc. 

Pokračování přišlo v roce 2010 a přineslo vypilovanější zážitek i dospělejší pojetí univerza. To bylo poznat i na inspiraci vývojářů v zápletce snímku Tucet špinavců. Zlí jazykové hře přesto vyčítali potlačení prvků her na hrdiny a přílišnou akcechtivost. 

Poslední díl, uzavírající trilogii (plánovanou již od počátku), byl oficiálně uvolněn v úterý 6. března. Titul je dostupný pro Windows i konzole PlayStation 3 a Xbox 360. Prozatímní ohlasy jsou vesměs pozitivní, část fanoušků si ovšem stěžuje na méně kvalitní dialogy a problematický závěr hry. 

Inovace ve vyprávění 

Někteří videoherní kritici sérii již delší dobu nazývají Hvězdnými válkami současné generace. Hlavním tahákem trilogie Mass Effect byl ovšem především kontinuální příběh ovlivňovaný hráči. Jednoduše řečeno, unikátní hráčova rozhodnutí z prvního dílu se skrze uložená nastavení přenášela do druhého a poté i třetího dílu. 

Tento systém, který v konečném důsledku vedl k unikátnímu zážitku každého specifického hráče, se sporadicky objevil již v herní sérii Wizardry. Až v Mass Effectu byl ale poprvé spojen se špičkovým audiovizuálním pojetím. Díky pětileté historii ságy tedy každý hráč prožil jedinečné vyprávění, jež souvisle rezonovalo napříč sérií. 

Mimo to stojí trilogie Mass Effect za pozornost i pro v současné době nejzajímavější prezentaci žen ve videohrách. Hráčovo alter ego, velitel Shepard, totiž může být muž i žena. Samo o sobě to není v hrách na hrdiny nic nového. Inovace bylo ale dosaženo tím, že ženská verze má stejné možnosti a „chování“ jako mužská verze postavy. Videoherní kritici proto vyzdvihli absenci samoúčelného sexismu a pasovali ženskou verzi protagonisty Mass Effectu na nejzajímavější současnou hrdinku videoher. 

Autor:  Ladislav Loukota
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2014 Český rozhlas