Příští rok si zase zahrajete SimCity

14. květen 2012

Rok 2013 přinese pátý díl legendárního městského simulátoru jménem SimCity. Kromě potěšení pro milovníky žánru chce hra přinést i nové kvality, jež se snaží propojit zábavnou hratelnost s věrnou simulací reality.

V každém z dílů SimCity se hráč stává starostou virtuální metropole. Je na něm, jakou určí výši daní, jak povede územní plánování a naplánuje inženýrské sítě. Na první pohled to nevypadá jako moc velká zábava, ale ve skutečnosti je pilířem žánru tzv. budovatelských her. Mimo SimCity z produkce studia Maxis do něj patří i tituly jako Transport Tycoon či Theme Hospital.

Poslední díl - SimCity 4 - vyšel už v roce 2004. Vlažně přijaté SimCity Societies z roku 2007 vytvořilo jiné studio, Tilted Mill Entertainment. Pak hra trochu zapadla a pátý díl od Maxisu, chystaný na rok 2013, jí chce vrátit renomé.

Soupeři čekají

Jádro hry zůstává stejné. Stále v pohledu shora budujete (anebo boříte) svůj region. Pátý díl, pojmenovaný prostě „SimCity“, ale upravuje hned několik důležitých aspektů. Všechny mají společného jmenovatele, jímž je nový zdrojový kód hry pojmenovaný GlassBox. Ten nyní samostatně simuluje každou část města jednotlivě, od vodovodních rozvodů po elektřinu.

Zjednodušenou simulaci minulých dílů nahradí model „odspoda nahoru“. Nejprve se propočítá „chování“ obyvatel a zdrojů, a teprve pak je vztaženo na celou oblast. Minulé díly série praktikovaly opačný přístup. Producent hry, Jason Haber, dokonce GlassBox přirovnal k simulované realitě snímku Matrix.

Důvodem, proč s tímto konceptem vývojáři nepřišli dříve, je technický rozvoj. Haber sdělil, že nápad na nové SimCity byl starší než předešlý díl série. Studio ovšem vyčkávalo, než bude k dispozici dostatečný výpočetní výkon na nový model.

Další podstatnou inovací je přítomnost hry více hráčů. Zatímco většina předchozích dílů pojímala hráčovo město jako izolovanou jednotku, nový díl chce organicky počítat i se sousedními metropolemi ve vlastnictví jiných hráčů.

Ropa došla, co dál?

Důležitým pojítkem novinek je především poselství o limitech přírodních zdrojů. Města totiž budou čerpat omezené suroviny a navzájem se při tom ovlivňovat.

Počítačová hra SimCity 5 - předpokládaná podoba

Novinkami, jež mají podobný společenský přesah, SimCity připomíná akademické začátky série z roku 1989. První díl od designéra Willa Wrighta byl založen na systémové dynamice profesora Jay W. Forrestera.

Maxis se netají, že chce díky GlassBoxu přijít s celou plejádou remaků svých starších her. V kuloárech již padají jména jako SimTower či SimGolf.
Minulé týdny navíc přinesly hned několik dalších odhalení určených fanouškům strategií. Bylo ohlášeno pokračování válečné simulace Company of Heroes 2. Také nejnovější díl akční série Call of Duty s podtitulem Black Ops 2 má obsahovat strategickou část.

Páté SimCity tak dost možná ohlašuje renesanci strategických videoher jako celku. Ať už jde o tituly válečné či budovatelské, jedná se o dobrou zprávu především pro hráče samotné.

Mimo potěšení z nových herních možností jim totiž tento žánr dle vědeckých studií může prospět nejen na duchu, ale i na těle.

Poslední díl - SimCity 4 - vyšel už v roce 2004. Vlažně přijaté SimCity Societies z roku 2007 vytvořilo jiné studio, Tilted Mill Entertainment. Pak hra trochu zapadla a pátý díl od Maxisu, chystaný na rok 2013, jí chce vrátit renomé.

Soupeři čekají

Jádro hry zůstává stejné. Stále v pohledu shora budujete (anebo boříte) svůj region. Pátý díl, pojmenovaný prostě „SimCity“, ale upravuje hned několik důležitých aspektů. Všechny mají společného jmenovatele, jímž je nový zdrojový kód hry pojmenovaný GlassBox. Ten nyní samostatně simuluje každou část města jednotlivě, od vodovodních rozvodů po elektřinu.

Zjednodušenou simulaci minulých dílů nahradí model „odspoda nahoru“. Nejprve se propočítá „chování“ obyvatel a zdrojů, a teprve pak je vztaženo na celou oblast. Minulé díly série praktikovaly opačný přístup. Producent hry, Jason Haber, dokonce GlassBox přirovnal k simulované realitě snímku Matrix.

Důvodem, proč s tímto konceptem vývojáři nepřišli dříve, je technický rozvoj. Haber sdělil, že nápad na nové SimCity byl starší než předešlý díl série. Studio ovšem vyčkávalo, než bude k dispozici dostatečný výpočetní výkon na nový model.

Další podstatnou inovací je přítomnost hry více hráčů. Zatímco většina předchozích dílů pojímala hráčovo město jako izolovanou jednotku, nový díl chce organicky počítat i se sousedními metropolemi ve vlastnictví jiných hráčů.

Ropa došla, co dál?

Důležitým pojítkem novinek je především poselství o limitech přírodních zdrojů. Města totiž budou čerpat omezené suroviny a navzájem se při tom ovlivňovat.

Novinkami, jež mají podobný společenský přesah, SimCity připomíná akademické začátky série z roku 1989. První díl od designéra Willa Wrighta byl založen na systémové dynamice profesora Jay W. Forrestera.

Maxis se netají, že chce díky GlassBoxu přijít s celou plejádou remaků svých starších her. V kuloárech již padají jména jako SimTower či SimGolf.

Minulé týdny navíc přinesly hned několik dalších odhalení určených fanouškům strategií. Bylo ohlášeno pokračování válečné simulace Company of Heroes 2. Také nejnovější díl akční série Call of Duty s podtitulem Black Ops 2 má obsahovat strategickou část.

Páté SimCity tak dost možná ohlašuje renesanci strategických videoher jako celku. Ať už jde o tituly válečné či budovatelské, jedná se o dobrou zprávu především pro hráče samotné.
Mimo potěšení z nových herních možností jim totiž tento žánr dle vědeckých studií může prospět nejen na duchu, ale i na těle.

autor: Ladislav Loukota
Spustit audio