Televize5. října  2017 v 10:15  

Šéf O2TV: Změníme způsob sledování televize, některé stanice díky němu pravděpodobně v nabídce skončí

David Duroň, ředitel O2TV - Foto:  LinkedIn

David Duroň, ředitel O2TVFoto:  LinkedIn

David Duroň předpovídá placeným nabídkám světlou budoucnost. Platformy jako O2TV by podle jeho očekávání mohly za několik let ovládnout až osmdesát procent televizního trhu.

Podaří se IP televizi vystrnadit z domácností bezplatné vysílání? 

IPTV televizní služba není zajímavá jen tím, že to je televize s násobně větším počtem zajímavých kanálů a pořadů, než je k dispozici v bezplatném světě, ale také tím, že umí doplňkové služby, které neumí kabelová ani satelitní technologie. 

Co tedy umí navíc třeba oproti kabelovce? 

Oproti analogové kabelové přípojce umí například cestovat v čase od 50 hodin až po několik dnů na všech kanálech – tzv. timeshift. Dále možnost sledování vaší TV služby na jiných zařízeních zdarma - během pauzy v práci na pozadí počítače (mimochodem velice oblíbené během sportovních přenosů). V neposlední řadě, ovládání vaší TV na dálku přes aplikaci – nahrávání pořadů a podobně. IPTV je v principu internetová služba, která umí věci, jimž nelze ve světě free-to-air ani konkurovat. 

Ale to už umí třeba i UPC. Mají sedmidenní zhlédnutí i timeshift.

To je možné, ale O2TV je na IP technologii postavena od začátku a celá. Nejde tedy o službu jen pro pár zákazníků, ale o celou zákaznickou bázi. Je to naše hlavní diferenciace od konkurence. Jsem přesvědčený, že IP technologie je prostě nejmodernější technologie konzumace televizního obsahu. Nejen v možnostech počtu kanálů, ale zejména ve zmíněném „cestování v čase“, možnosti přeskakování reklam, nahrávání, sledování na jiných zařízeních. 

Může tedy tato televize vystrnadit z domácností bezplatné vysílání? 

Samozřejmě, že může. Terestrické vysílání má své limity v počtu kanálů a také kvalitní nabídce obsahu. V placené televizi naleznete více tematických pořadů, násobně větší počet unikátních a nových seriálů a filmy, které čerstvě opustily plátna kinosálů. Je terestrické vysílání, které má nějaký objem obsahu od nějakého počtu kanálů, a pak je placené, kde jsou kanály, které jsou tak dobré, že je není možné šířit zdarma. Zákazníci posledních několik let mění své preference, a proto placený TV svět roste. 

V současné době má pozemní vysílání přibližně 60% populace, takže vy tam vidíte růst pro IP televizi případně kabel? 

Ano, je to tak. 

Kam až to podle vás může růst? 

Může se to dostat určitě na úroveň Slovenska, Polska a ostatních států, což znamená na úroveň osmdesáti procent. 

Osmdesát procent placené televize? To znamená, že bezplatná nabídka by padla na 20% a přišla by o 40%? 

Pokud se budou lidé v České republice chovat podobně, jako se chovají trhy kolem nás, které mají takhle vysokou penetraci, tak to takhle dopadne. 

Marek Kindernay na Aktuálně.cz nedávno poskytl rozhovor a tam řekl, že nejsledovanější sporty jsou fotbal, tenis a hokej. Jeho slova byla: „V České televizi dosahují šesti set až sedmi set tisíc diváků. To je náš potenciál a cíl.“ Mluvil přitom právě o počtu lidí, které sportovní obsah zajímá. Chtěli byste dosáhnout podobné cifry? 

Určitě, je to číslo, ke kterému se můžeme dostat tím, jak budeme narůstat, co se týče počtu zákazníků abonentů. Logicky se pak dostanete i k tomu, že číslo zákazníků sledujících sportovní obsah u nás bude narůstat do takových čísel. Takže odpověď je ano. 

IPTV od O2 má v současné době nějakých 220 tisíc zákazníků, což znamená, že vy byste se měli dostat na dvojnásobek až trojnásobek. 

Máme 260 tisíc set-top boxů a sledovanost posledního zápasu téměř 240 tisíc lidí. 

Kde je podle vašeho názoru strop, kam se může O2 dostat? Je reálné dosáhnout těchto čísel? 

Je to reálné. Všechno souvisí se vším. Jednak je tady nějaká terestrická nabídka, kde je portfolio kanálů, které nabízejí nějaký obsah, placený reklamními předěly. Terestrický svět je poměrně dost omezeným obsahem, používá jej ještě 60%domácností. Jde o to, co budou dělat placené televize pro to, aby zákazníky přesvědčily, že připlatit si za televizi se vyplatí. A důvodů jim můžeme dát hned několik. Prvním důvodem je, že je u nás obsah, který nikde jinde nenajdou, ani v žádné jiné televizní službě. Druhým důvodem je, že nabízíme jiný obsah, který nikde jinde než ve světě placené TV neseženou. A třetí důvod pracuje s technologií obsahu tak, jak to žádná jiná technologie neumí. Terestrická domácnost je bohužel otrokem televize. Když se vysílají v 19:00 zprávy, tak musí terestričtí diváci v 19:00 sedět u televize. Pokud u ní v 19:00 nesedí, tak zprávy neuvidí. Pokud je pro ně čas luxusní statek, tak domácnost samozřejmě volí technologii, která jí dává obrovskou svobodu v tom, že se bude dívat, na co chce a až když chce. Nebude sledovat seriály terestrické multi-tovární tvorby, ale bude věnovat pozornost nejkvalitnější světové produkci a bude se na ni dívat v momentě, kdy chce, a když tam je něco, co rodině vadí jako třeba pasáž, kterou už viděl nebo reklama, tak ji přeskočí. A přesně na tom kontinuálně pracují všichni operátoři placené televize, aby přesně toto zákazníkům dokázali vysvětlit a prodat. 

A čím víc a hůř terestrika bude dělat to, co dělá, to znamená dlouhá a častá reklamní sdělení, tak je otázka času, kdy dosáhne míry, že lidé budou naštvaní, budou hledat alternativu. Takže kam až se může podíl placené TV dostat je dáno i tím, že se dobré kanály a dobrý obsah přesune z volného světa do světa placeného.Finanční úspora na distribuci signálu se použije na nákup kvalitnějšího obsahu a celý kruh se uzavírá. Krásným příkladem je Slovensko, kde se kanál Markíza přesunul z volného terestrického vysílání do placeného světa a už na tak vysoce penetrovaném trhu došlo ve velmi krátkém období skokově k nárůstu o dalších sto tisíc zákazníků. 

Ale je to jeden z kanálů, který si nadále drží reklamu. 

Samozřejmě, Markíza si drží i nadále svou reklamu, ale uživatel už má možnost volit, jestli ho tento kanál neobtěžuje natolik, že si vybere jiný ze sta kanálů, které má k dispozici. Vzniká tím mezikanálová soutěž o pozornost diváka, což je dobře. V terestrickém světě je jich přibližně 23, z toho jsou nějaké kočičky a podobně, takže po jejich odečtení zůstává deset kanálů, které dávají smysl masám, versus multi-násobek v placeném světě.  

Za jak velký problém považujete multimediální centra, jako je třeba Kodi, které přináší zejména do linuxových zařízení a i na některé stolní počítače exkluzivní obsah, ale de facto v nelegální formě a jakým způsobem s tím můžete bojovat a bojujete? 

Kodi je program, který umí obsahy, které jsou na různých místech na internetu agregovat do jedné obrazovky, hezky je seřadit a udělat kolem toho nějakou šarádu. Nemůže za to, že na serverech, které on projíždí je obsah, který tam někdo nelegálně nahrál. To je jako kdybychom nařkli Google kvůli zobrazování www.kradufilmy.cz nebo www.uložto.cz v jeho výsledcích. 

Ale pro vás je problém právě obsah, který se na té platformě nabízí. Jak se s tím dá bojovat? 

V tom případě bych musel začít bojovat asi i s vyhledávacími roboty, protože ve výsledcích zobrazí Uložto.cz plné nelegálního obsahu. Není to problém služeb, ale legislativní problém, a pokud nebude řešen, tak já jako operátor můžu být akorát naštvaný, můžu s tím nesouhlasit a zvedat proti tomu varovný prst, ale nic jiného s tím neudělám. Na druhou stranu je potřeba říct, že vina je také na straně zastaralého pohledu na práva k filmům ze strany filmových studií. Chtějí po nás minimální finanční garance za daný titul za určitý časový úsek. Chcete-li si tedy LEGÁLNĚ koupit nebo půjčit film po tomto časovém úseku, kdy k němu nikdo nemá momentálně v ČR práva, co vám zbývá? 

David Duroň, ředitel O2TV - Foto:  O2 Czech Republic a.s.

A je to podle vašeho názoru v Česku masová záležitost, nebo spíš závažný problém nějakého omezeného okruhu lidí, kteří s tím umějí pracovat? 

V generaci dnešních čtyřicátníků byl fenomén kradení brán, jako že to je normální počínaje hudbou, software, filmy a jinými konče. Problém byl, že některé filmy nebylo vůbec možné získat legální cestou. Film nebyl v kino ani DVD distribuci nebo vypršela práva na území České republiky. Tak jakou jinou volbu člověk má? Stáhne si to tam, kde to tedy možné je. 

V námi provedeném výzkumu před dvěma lety jednoznačně 68% Čechů potvrdilo, že by si za obsah i zaplatili, kdyby byla jednoduše dostupná a jednoduše zaplatitelná cesta. A to bohužel úplně není, protože filmy jsou chráněny autorským právem, které jej v České republice neumožňuje po uplynutí nějakého období distribuovat. 

Do určité míry si za to industry může samo, ne to hudební, ale spíš filmové, protože jsou historická „zvyková“ práva na to, kdy se co může jak vysílat, v jakém časovém režimu. Existuje úzus, že nejprve vypustíte ven film do kina, po skončení kino distribuce jde na DVD, jakmile skončí časové okno na DVD, tak teprve jde do placené distribuce a pak až do terestrického vysílání. Takže co se stane? Zlodějíčkové obsahu si počkají na první možnost pořízení digitální kopie a ten, kdo do kina prostě jít nechce, protože4 členná rodina za takovýto výlet i s popcornem nechá 1.000 Kč, a raději by se na to podíval doma za 70 Kč, tak tu možnost nemá, protože legální kopie koupitelná v nějaké videoslužbě ještě není. Všichni majitelé práv udělali chybu v tom, že drží tento řetězec, protože se pro maximalizaci svého zisku snaží dávat obsah k dispozici nejprve nejbohatším, pak chudším, nejchudším a na všech chtějí vydělat. Problém je, že to první skupina rozdělí mezi ostatní a rozdistribuuje to zdarma mezi všechny. Tím pádem roste cena prvního vstupu, na kterém je možné obsah shlédnout, protože ostatní už za to moc nezaplatí. Pomohla by distribuce do kin, DVD a placené TV vše v jeden okamžik. 

Takže model by se měl změnit, tím pádem by se snížil i podíl pirátství. 

Samozřejmě. O2 videotéka neustále roste a je to z jednoho prostého důvodu: uvádíme filmy téměř ve stejný okamžik, kdy jsou ještě v kinodistribuci a vidíme úplně jasně jednoznačný trend. Jsou lidi, kteří už mají dnes doma tak velké obrazovky a tak kvalitní aparaturu jako je domácí kino. Nejsou zas tak citliví na cenu, ale jsou ekonomicky a racionálně uvažující. Výlet do kina je minimálně na 3 hodiny. 30 minut tam, patnáct minut reklam před filmem, hodina a půl až dvě film a zase 30 minut zpátky. Máme tříhodinový výlet za tisíc korun, versus sednu si k O2TV třeba i se sousedy, mám absolutně fantastický audio zážitek, novou velkou televizi a stojí mě to zlomek ceny. Takže jsou lidi, pro které už je cestování, objednávání lístků nepohodlné, je pro ně jednodušší stisknout ovladač a novinku si shlédnout v O2TV. 

Myslím, že tohle uvažování určitým způsobem pirátům nahrává, protože u Kodi je velká výhoda v tom, že člověk si krásně vybere, co chce sledovat a na pár kliknutí ovladačem. Je tam dokonce už obsah ve 4K. 

Je to změna způsobu konzumace obsahu díky tomu, jak roste kvalita koncových zařízení a audiosystémů doma. Časové uvedení videotékových filmů a titulů je velmi blízké kinodistribuci, takže časový aspekt hraje pro O2 videotéku naprosto plusové body. Roste i díky pečlivému předvýběru titulů, které tam dáváme. Zpátky ke Kodi a k pirátství: pokud se nepletu, tak se na úrovni Evropské unie připravuje vůči těmto nahrávacím zlodějíčkům legislativní akce a otázkou je, jak bude nebo nebude účinná. Já věřím, že ano. Je to opravdu velký problém a neumím si představit, že bychom my něco zmohli proti věcem jako je Uložto a podobně.Spousta lidí si myslí, že Uložto je zadarmo, ale to vůbec není pravda. Lidé utrácejí za premiové SMS-ky, kterými si tam dokupují objem dat. 

Je zadarmo, ale kupují si rychlost. 

Takže není zadarmo. Já taky nic neúčtuji za sledování televize, jenom se platí měsíční poplatek za nejlepší televizi na trhu.Uložto není zadarmo a když si lidi uvědomí, kolik filmů stáhnou za objem dat, který je určitě vysoký a kolik měsíčně zaplatí za placenou televizi a kolik filmů tam mohou mít zadarmo, tak je to absolutně nesouměrná nabídka samozřejmě ve prospěch O2TV. 

Kromě toho, že jste rozšiřovali programovou nabídku, tak jste nějaké stanice vyřadili. Příkladem je AXN, kde jste uvedli, že sledovanost stanic nebyla taková, jakou jste si představovali. Docházelo u nich k de facto trvale klesající sledovanosti. Nebylo to ale spíše tím, že jste se snažili snížit poplatky pro provozovatele placených stanic? AXN je zrovna kanálem, u kterého se její reklamní zastoupení chlubí, že je to program patřící mezi nejsledovanější placené kabelové kanály. 

Každý se chlubí tím, co podle jeho názoru zaujme ty ostatní. Já tvrdím jednu věc: každý kanál O2TV je pečlivě sledován s ohledem na následující tři parametry: prvním z nich je to, jak velký počet zákazníků ho sleduje, a i když je to malý počet, tak je pro nás důležité, jak intenzivně ho daný počet zákazníků sleduje, což je druhý parametr. Za poslední 2 roky jsme přidali více jak 15 nových kanálů. Jsou kanály, které mají poměrně dost vyhraněnou a malou skupinu diváků, ale ta se na kanál dívá opravdu hodně často. Pro ni je tento kanál naprosto klíčový. Kdybych jej dal pryč, tak budu mít problém, protože lidi ztratí to, na čem jsou skoro až závislí a odejdou. A třetí parametr, který beru v potaz, je cena za první dva parametry, kterou platíme za obsah. Pokud se toto pravidlo nerovná nebo nevykazuje nějakou souhru, tak musí kanál svět O2TV opustit. 

Jak na tom tedy byly kanály AXN? 

Měli klesající a náhodnou sledovanost, což v naší hantýrce znamená, že tam nebyla vidět silná kmenová skupina zákazníků, kteří by kanálu věnovali více než 15% svého sledovacího času. Nebyla tam žádná silná afinita vůči nějakému segmentu nebo počtu zákazníků, kteří by vykazovali nadstandardní loajalitu vůči kanálu a viděli jsme, že zákazníci sledující tento kanál měli alternativy a přebíhali mezi jinými kanály nabízejícími podobný kontent a zákazníci plynule přešli na jiný obsah v O2TV. 

Nedá mi to, abych se nezeptal na Travel Chanel nebo Arena sporty. 

To byla úplně stejná situace. Může se změnit, míček je na straně dodavatelů obsahu. Místo těchto kanálů jsme zařadili jiné, čerstvé a s unikátním obsahem. 

I když má Arena sport živé sporty a fotbalové ligy, přesto program diváky nelákal? 

Ne. Je to těžké. Máme nějaký časový fond, který věnujeme sledování televize, spánku, práci a krademe jej z jednoho velkého balíku, který se jmenuje jeden den. V momentě, kdy se díváme na televizi, tak si řekneme, na co máme chuť. Pokud tam je fotbal premiové kvality a zároveň běží fotbal horší kvality, vždycky zvolíme pro nás kvalitnější variantu. Zároveň máme nastavené i nějaké vnitřní pravidlo s ohledem na rodinu a délku času stráveného u televize, což nás dostává do stavu, kdy si stanovíme třeba jeden fotbal týdně a vybereme si nejlepší, který v televizi je. Takže u nás vede naprosto bezkonkurenčně kanál O2TVSport, pak následují O2TVFotbal a O2TVTenis. Když hrají Proskovice se Starou Bělou a bude to v TV jediný fotbal, tak se budu koukat na to. Ale pokud tam pustím Champions League, tak si divák zvolí Champions League a v ten moment potřeba vysílat přebor Proskovic už nedává v TV smysl. Honba některých poskytovatelů za co nejvyšším počtem kanálů v televizi vůbec nedává smysl, protože, i když tam bude tisíc kanálů, tak objem času věnovaný televizní zábavě je denně třeba dvě nebo tři hodiny, víc ne. Takže násobné množství kanálů vůbec nezvyšuje spokojenost, jen se rozpustí do objemu volby, kdy divák vůbec neví, co si z kanálů vybrat, a to je největší paradox, který dnes vidíme například u konkurenčních začátečníků, který se honí za náběrem počtu diskutabilních kanálů. Televize s menším počtem, lepšími a přehledně uspořádanými kanály může být násobně lepším a fenomenálnějším zážitkem než televize ohromující počtem kanálů. 

Ohledně rozšiřování programové nabídky bych se chtěl zeptat konkrétně na balíček Svět, který jste představili přibližně před půl rokem a kde se objevily stanice RTL. Pokud vím, jsou to stanice určené pro německý hovořící trh a překvapilo by mě, kdyby jejich vysílatel měl nějaký zájem je tady u nás vysílat. Jak se vám je podařilo získat? 

Všechno je otázka dohody a my s každým dodavatelem dohodu máme. Pro RTL je zajímavé zůstat ve styku s německou komunitou, která tady žije nebo sem přijede a bydlí tady u někoho, například formou AirB&B. 

Nevylučujete tedy, že budete nabídku dále rozšiřovat? 

Budeme ji rozšiřovat podle zastoupení komunit cizinců v České republice. Momentálně je balíček nastavený tak, aby uspokojil největší komunity v České republice, což jsou občané z Asie, z východu a pak komunita občanů z jihozápadu Evropy. 

Počítáte třeba s tím, že byste tam přidávali nějaké programy s Ukrajiny, když je tady velká komunita Ukrajinců? 

Určitě. 

Ukázka aplikace O2TV na herní konzoli Xbox - Foto:  O2 Czech Republic a.s.

A je možné říct v jakém horizontu? 

Poprosím Vás o trpělivost. Věnujeme se jinému projektu, který je před spuštěním a který zásadně změní způsob sledování televize v O2TV. 

K tomu se určitě ještě dostaneme. Předtím bych se rád zeptal na to, zdali zkoumáte možnosti formátu Ultra HD? Na konferencích konaných v posledních měsících už jste několikrát naznačili, že tento formát je pro vás zajímavý. Je to ve fázi laboratorních testů, nebo půjdete s touto novinkou ven? 

Zatím je to ve fázi laboratoře. 

A kdy by to tedy z fáze laboratoře přešlo do nějakého pilotního projektu? 

Teď připravujeme další verzi set-top boxů. Měli jsme mnoho let „stříbrnou“ verzi, která v podstatě už dosluhuje. Proto zákazníkům se stříbrnou verzí set-top boxu nabízíme možnost přechodu na nový černý set-top box za opravdu dobrých podmínek, ale už pracujeme na další verzi set-top boxu, který je jednak schopen zpracovat video v Ultra HD a za druhé dokáže zpracovávat zvuk 5.1 pro kanály, které si to zaslouží a na nichž je kvalitní filmový obsah s touto zvukovou stopou. Důvodem je, že stávající set-top box to neumí. V laboratoři už to otestováno máme, takže je to jen o nasazení nového set-top boxu a jeho dovyvinutí do stavu, abychom ho mohli pustit ven.

To je otázka řádově jednoho roku? 

Přesně tak.

Co to bude za novinku, že změní sledování placené televize? Znamená to, že budete divákům nějakým způsobem selektovat obsah? 

Spouštíme další unikátní novinku, kterou si troufáme změnit způsob sledováni televizní zábavy. Oč jde? Lidé jsou při sledování televize poměrně konzervativní, ne úplně jednoduše objevují nové obsahy a jdou více po tom, co už znají. Znáte ten pocit, když už teda okusíte náhodně nový pořad a ono to není ono. Příště se Vám experimentovat moc nebude chtít. Proto my Češi tak rádi koukáme na prověřené trháky pořád dokola. Prostě je to sázka na jistotu. A to my chceme změnit. 

Takže to uděláte za ně? 

Ano, uděláme to za ně. V každém okamžiku je v O2TV k dispozici řádově od šesti tisíc hodin do téměř deseti tisíc hodin obsahu. To je tak vysoké číslo, že se v tom v podstatě musíte ztratit. Proto jsme vyvinuli algoritmus, který každou vteřinu neustále monitoruje veškerý obsah ve vaší O2TV. Vše, co je k dispozici v živém vysílání i v padesátihodinovém timeshiftu ke sledování,algoritmusrozdělí do osmi obsahových kategorií na nejlepší filmy, dokumenty, děti, přírodu, seriály, krimi a podobně a navíc se zeptá databáze IMDb, který z nich je nejlepší. Na základě hodnocení milionů diváků na celém světě tyto pořady ještě seřadí od nejlepšího po nejhorší. Takže jakmile člověk klikne na dokumenty, tak má najednou výběr třeba z 300 dokumentů ze všech kanálů O2TV seřazených od nejlepšího. A garantuji všem, že objevíte poklady. 

Takže vy přijdete s něčím, co už de facto nabízí vaše konkurence jako třeba Kuki, nicméně to posouváte do vyššího levelu? 

Ne, konkurence dělá jenom to, že komprimuje dohromady seriálovou tvorbu a dodává to jako jeden balík, kdy si člověk může formou velkého množství obsahu shlédnout všechny díly najednou. My děláme něco jiného. Projíždíme všechny kanály, které jsou k dispozici včetně těch, na které člověk třeba normálně nekouká, a vytahujeme z nich naprosto nejlepší obsah. Teď už to několik týdnů testujeme na zaměstnancích, což je poměrně velký vzorek dvou tisíc lidí, kteří se do testu zapojili a vidíme, že zásadně měníme způsob sledování kanálů, protože najednou tomu člověku řekneme, na kterých kanálech jsou dobré komedie, romantické filmy, horory a ne nutně se to odehrává na dvou největších komerčních stanicích. V tento moment dává smysl mít v televizi k dispozici jenom nejlepší kanály, na kterých je nejlepší obsah, protože jej člověku rozřadíme do kategorií a on už k televizi nepřistupuje jen jako k něčemu, co zapne a kouká na to, ale automaticky si nejprve řekne, na co má chuť a až potom kouká. 

V tomhle případě asi ani neuvažujete o prodloužení doby zpětného zhlédnutí, protože obsahu bude tolik, že k tomu asi není důvod. Je 50 hodin optimálních nebo to budete navyšovat? 

Stačí to. Vzhledem k tomu, že v televizi je napříč tarify k dispozici nějakých sto kanálů, tak je to pět tisíc hodin obsahu v každý moment, a s každou hodinou se obsah obměňuje. To je takové množství, že vybrat si tři špičkové filmy nebo dokumenty za večer, je naprosto dostačující. 

Kdyby přesto někdo tohle nechtěl využívat, ale vrátil by se v pátek a chtěl by se podívat na úterní Ordinaci, tak u vás už nemá šanci? 

Pokud je to nastaveno tak jako teď, tak ne. Otázkou je, jestli zrovna to je obsah, který člověka v placeném světě zajímá. Na kanálech se odehrává takové množství zajímavých seriálů, že si troufám říct, že zahraniční produkce může českou produkci úplně smést se stolu. Znova narážíme na stereotypy Čechů, kteří mají rádi to, co je prověřené a my máme teď ambici ukazovat obsah, který zatím neobjevili, protože se báli nebo na něj neměli čas nebo se jim nechtělo prozkoumávat nové vody a nechtěli riskovat, že se spletou a celý večer budou mít zkažený proto, že se budou dívat například na nějaký béčkový film. Proto jsme vyvinuli novou službu, která se jmenuje Moje menu. Bude přístupná všem zákazníkům, postupně ji budeme zprovozňovat na všech černých set-top boxech a začínáme zákazníky v tarifu XL a postupně budeme po přibližně 14 dnech přidávat zákazníky z tarifu L a nakonec největší masu zákazníků z tarifu M. 

Jak dlouho bude migrace trvat? 

Myslíme si, že bude trvat zhruba měsíc. 

Plánujete na platformě i nějaké další technické novinky? 

Ano, musíme opravit aplikaci na iPhonech. 

Co je špatně? 

Je špatně celá aplikace. Nejsem s ní vůbec spokojený, ač ji používám denně. Je pomalá. Náš nový partner ji dává teď do pořádku a v řádech týdnů bude na světě velká aktualizace, která by ji měla dostat zpět na standard O2TV. Budeme pouštět i webové rozhraní Moje menu, které bude kopií toho, co znáte ze set-top boxu. A také konečně pustíme O2TV do Chrome prohlížeče. 

Takže to uvidí uživatelé, kteří se přihlásí přes stránku O2TV.cz? 

Přesně tak. 

Moje menu v prostředí O2TV - Foto:  O2 Czech Republic a.s.

Bude to tedy vypadat jako překlopená verze set-top boxu? 

Ano, ale bude mít trošku jiný způsob ovládání, protože se jedná o počítač, u kterého je myš a ne ovladač, ale bude to víceméně identická kopie. Jdeme s Moje Menu po set-top boxu do webového rozhraní, protože je to druhé nejčastěji používané rozhraní ke sledování O2TV a nejrychleji rostoucí. Stránka O2TV.cz se úplně změní, protože dnes je pro nezákazníky O2TV vlastně prázdná. V novém www.o2TV.cz uvidí to, co by mohli mít, kdyby byli zákazníky O2TV. Uvidí kolik je tam obsahu v jednotlivých kategoriích a podobně. 

Uvedli jste aplikaci pro Xbox. Chystáte se po Xboxu jít někam dál? 

Ano, teď čekáme na výsledky spolupráce s Xboxem, které vypadají velmi slibně. Zdá se, že to, co trh před pár lety nebyl ochoten akceptovat, se změnilo. Tedy ovládání TV přes herní konzoli. Začíná to vypadat tak, že to, co bylo před čtyřmi lety absolutně nezajímavé, tak dneska už zajímavé je. 

Před několika měsíci jste představili projekt kanálu O2TV Free, který pro vás znamenal vstup do hybridního vysílání HbbTV. Když jsem si v MediaSalesMarketing četl rozhovor s vámi, tak jste v něm uvedl, že tato aplikace komunikovala s téměř 300 tisíci televizory. To ale přece nic neříká o míře úspěšnosti služby. To je ale jen identifikace televizorů v síti. Jak ten projekt hodnotíte? 

Pro hodnocení používáme vždy čísla. 300.000 unikátních TV každý měsíc a pak počet prodaných denních přístupů přes HBBTV. Pro 300.000 diváků terestrického vysílání ukazujeme, jaký sportovní obsah máme v O2TV a měníme je na denní předplatitele služby O2TV Sport na Den. 

To znamená co? 

Tisíce zákazníků na každý zápas jen přes technologii HbbTV 

Asi nevíte, kolik lidí sleduje kanál OTV Free v terestrice? 

Víme, že je to 300.000 unikátních TV měsíčně, ale detailní pohled nemáme, protože ani není možný. Výzkum přes peoplemetry u kanálů s vyhraněným obsahem pracuje s tak velkými statistickými odchylkami, že by šlo o vyloženě vyhozené peníze. U kanálů zastoupených v terestrickém vysílání vidíme v IPTV úplně jinou sledovanost, než jakou publikují oficiální čísla. Realizace měření sledovanosti na vzorku řádově 1800 peoplemetrů versus reálná data z 260.000 set top boxů O2TV asi hovoří za vše. 

Takže tuhle službu zkrátka nechápete jako váš hlavní byznys, ale jako nějaký zajímavý doplněk k vašemu fungování a jako další platformu, kam můžete rozšířit kanál O2TV Sport? 

Ano. Cílem bylo jednak ukázat obsah, který je v O2TV a jednak ho ukázat cestou, která je nejpřirozenější pro lidi, kteří dneska stále neví, zda to stojí nebo nestojí za to – tedy lidem z terestrického světa. Chceme jim na jejich TV připojené k internetu ukázat, jak vypadá HD obsah, jak skvělé je cestování v čase 50 hodin, jak si mohou přetočit reklamu a podobně. Ale primárním cílem kanálu bylo naučit lidi zaplatit si za jednodenní přístup a toho bylo dosaženo. 

V multiplexu s bezplatnou nabídkou lákáte zákazníky na placenou televizi. Operátorovi to nevadilo? Protože vy mu děláte v jeho síti přímou konkurenci a říkáte zákazníkovi: „Podívejte se, jakou to má výhodu, pojďte k nám.“ 

Terestrické vysílání přece neskončilo ani na Slovensku, kde je tak vysoký podíl placené televize. Tam poskytovateli neděláte žádnou medvědí službu.

Samozřejmě, ale ukazujete v terestrice něco, co tam není. 

Ano, a za tento proresivní přístup patří panu Pařízkovi dík (Radim Pařízek je skrze firmu Digital Broadcasting provozovatelem multiplexu 4, pozn. red.). Ale myslím si, že stejným způsobem by se k nám zachovaly i České Radiokomunikace, akorát problém je, že neměly volné spektrum, které by nám mohly dát. Neříkám, že je terestrika špatná. Říkám, že placený svět je násobně jiný a násobně lepší co se týče zážitku než ten terestrický. Kdo jednou okusí IP TV technologii, už nechce jinak. 

Jak jste naznačil, máte řádově tisícovky lidí, kteří si službu platí. Jaký byl podíl ve chvíli, kdy jste vysílali očekávaný fotbalový duel Slávia-Sparta? Zvětšilo se nějak toto číslo, nebo se opět pohybovalo v řádu tisíců předplatitelů přes aplikaci HbbTV? 

Mohu říct, že číslo bylo dvojnásobné. 

Takže překročilo řády tisíců? 

Ano. Pro nás byl přenos Sparta-Slávie rekordní hned v několika ohledech. Jednak počtem přihlášených zákazníků před začátkem zápasu, dále datovým tokem, který dosáhl více než 150 Gb/s a počtem prodaných O2TV na den. Tentokráte jsme před zápasem navýšili naprosto všechny parametry na rekordní hodnoty, aby nedošlo k přetížení odbavovacího serveru. Vše dopadlo na jedničku. 

Je jedno velké téma, o kterém už se dlouho mluví v souvislosti s O2, a to je příprava dalšího exkluzivního sportovního kanálu. Po O2TV Fotbal a O2TV Tenis by měl přijít O2TV Hokej. V jaké fázi příprav stanice je a co už pro ni máte všechno k dispozici? 

Na tuto otázku bych neodpovídal úplně konkrétně, protože je to až září 2018, čili je to předčasné, a druhá věc je, že skladba pořadů a obsahů na kanálech je momentálně předmětem strategického nákupu. Před námi je strašná spousta obsahu, který se bude obnovovat ať už Evropská liga, Liga mistrů, Španělská liga, Bundesliga, Česká liga a Premier League. Všechny uvedené kontrakty se budou obnovovat na další tříleté období a samozřejmě záleží na tom, jakou strategii zvolíme v nákupu, a kde to pak následně budeme vysílat. Takže teď je nemožné říkat, jak bude kanál koncipovaný, protože je to příliš předčasně. 

Dobře, nicméně Marek Kindernay v rozhovoru pro deník Sport už prozradil nějaké konkrétní týmy, které byste tam měli mít, takže něco už máte? 

Všechno je ve fázi příprav a v jednání. 

Dá se předpokládat, že stanice odstartuje ve chvíli, kdy začne nová hokejová tuzemská liga 2018-2019? 

Ano. 

Je ještě nějaký další obsah, který by vás donutil spustit exkluzivní kanál – a nemyslím pouze sportovní televizi – nebo už vaše portfolio považujete za tak dobré, že už budete jen vylepšovat stávající obsah? 

Ono ani tak nezáleží na tom, jestli existuje nějaký exkluzivní kanál, spíše jestli jste schopen ze stávajících kanálů, které máte k dispozici vydolovat to obsahové zlato, které skrývají a ukázat ho zákazníkovi. Už dávno to není o kanálech. Troufám si říci, že O2 změní pohled na sledování TV tak, že kanály už pro vás nebudou důležité. My tvrdíme a budeme tvrdit i našim zákazníkům, že je úplně jedno, jaký mají počet kanálů, ale je důležité, aby tam měli ty správné, na kterých je překypující množství obsahu, který je zahltí natolik, že by den musel mít třicet hodin, aby vůbec zvládli odsledovat to, co jim tam budeme nabízet. Proto i logika a potřeba některých kanálů v budoucnu úplně zanikne. Už teď při testování se zaměstnanci vidíme, že jsou kanály, které se svým obsahem prolínají. Máte jeden film, který zároveň třeba běží na dvou kanálech. Máte obsah, který je tak identický, že některé kanály nejsou potřeba. 

V tom případě je ale možné, že poté, co nasadíte tento model, a až se ho zákazníci naučí využívat, stane se, že některé stanice přestanou diváci úplně sledovat. 

Ano, to se může stát a pak nedává smysl, aby takové stanice vůbec v placeném světě v O2TV byly, protože na ně nikdo nechodí, protože nejsou vyhodnoceny jako dostatečně zajímavé mezinárodní databází IMDb. Vyhrají jenom kvalitní kanály, které budou mít kvalitní nabídku. Ale já už se vlastně nechci bavit o kanálech, ale o tom, kolik hodin filmů a dokumentů vám teď můžeme nabídnout v rámci O2TV. 

Foto: O2 Czech Republic 

Autor:  Lukáš Polák

Nové články v rubrice

Sledujeme

Sledujte nás

Zajímavé odkazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace