Televize5. září  2017 v 14:00  

Spustíme nové kódování, Ultra HD otestujeme asi ještě letos, říká šéf T-Mobile TV

Václav Zadina z T-Mobilu - Foto: T-Mobile Czech Republic

Václav Zadina z T-MobiluFoto: T-Mobile Czech Republic

IP platformu od T-Mobilu si pořídily prozatím desítky tisíc klientů. Ve hře je opět také návrat jeho satelitní televize. O plánech operátora hovoří pro náš web manažer Václav Zadina.

IP televize od T-Mobilu oslaví zanedlouho půl druhého roku od spuštění. Jak toto období hodnotíte?

Toto období hodnotíme velice pozitivně. Služba, jakou je IPTV, není úplně jednoduchá. My jsme šli do OTT řešení, což v tu dobu nebylo úplně vyzkoušené a běžné v České republice, takže nějaké obavy byly, po spuštění se objevily drobnosti, ale nestalo se nic zásadního a nenarazili jsme na žádný větší problém. Postupně se nám daří službu vylepšovat tak, aby byla stále stabilnější a byla vhodná i pro uživatele, kteří nemají tak kvalitní připojení, protože to je část, kterou my nemáme pod kontrolou. Je to jeden z našich hlavních cílů, abychom se dostali k co největšímu počtu uživatelů. Připojení v České republice je takové, jaké je. Naší snahou za ten rok a půl bylo etablovat se na trhu a vejít do povědomí. Naše konkurence už většinou televizi dělá, takže už na svých projektech pracovala delší dobu.

Jak se daří službu prodávat? 

Prodeje jsou dobré a jsme s nimi do určité míry spokojeni.

To znamená co? 

Plníme zhruba to, co jsme si předsevzali.

Předpokládám, že přesný počet klientů neuvedete, ale řádově. 

Loni na jaře, kdy jsme službu spouštěli, jsme inzerovali, že do konce roku chceme mít dvacet tisíc uživatelů. Plus mínus se nám to povedlo a v podobném trendu pokračujeme i v letošním roce. Jedná se o desítky tisíc uživatelů.

Takže do konce roku to bude nějakých čtyřicet, padesát tisíc zákazníků? 

Chtěli bychom se dostat na dvojnásobný počet zákazníků než loni, tedy zhruba 40 tisíc. Souvisí to i se zkvalitňováním služby. Jedna věc je prodávat službu jako takovou a druhá věc je OTT část (neposkytujeme připojení k internetu, ale jen službu televize – nemůžeme tak ovlivnit, že připojení bude dostatečně rychlé pro komfortní sledování televize), kdy dáváme zákazníkům měsíc na vyzkoušení. V případě, že zákazník nemá dostatečnou konektivitu, může službu vracet. Na jednu stranu se snažíme zvyšovat prodeje, na druhou stranu se snažíme snižovat také vratky. Daří se nám obě části a začíná se nám výrazně snižovat právě procento vratek. Služba už je tedy stabilnější, a když si ji vyzkoušejí, mají menší důvod ji vrátit. Báze zákazníků, která zůstává, se nám zvyšuje. Myslíme si, že prodeje v českých podmínkách, jsou velice dobré. Na druhou stranu by to mohlo být určitě lepší. Zatím narážíme stejně jako ostatní operátoři na to, že prodeje placené televize nejsou tak výrazné a zajímavé, jak bychom si přáli.

Operátor O2 má výrazně více klientů než vy, takže určitě je kam růst… 

Určitě ano. Na druhou stranu, pokud sledujete přírůstky klientů za poslední dobu, tak nejsou nijak mimořádné. Báze je vytvořená z minulosti a myslím si, že i jejich přírůstky jsou v současné době pod očekáváním. To je můj názor. Nikdo neroste nijak zásadně.
 

Václav Zadina z T-Mobilu - Foto: T-Mobile Czech Republic

Víte, jak služba funguje, máte už dostatečnou odezvu od vašich klientů. Na čem hodláte dále pracovat? 

První rok jsme se hodně soustředili na stabilizaci, udělali jsme změny týkající se kvality streamů, protože služba funguje na adaptivním přepínání kvalit. Vše jsme ladili s ohledem na to, co uživatelé očekávají, a aby vše fungovalo i na horších připojeních. Pro letošní rok jsme připravili spuštění nového kodeku H.265/HEVC, který nám má výrazným způsobem pomoci při zachování stejné nebo dokonce lepší kvality, snižovat datové toky. Je to jedna z věcí, která u nás má pro OTT službu velký význam. Je to něco, co nám do budoucna může pomoci službu nabízet i na méně kvalitních připojeních.

To bude ale vyžadovat nové přijímače, ne? 

Nebude. Už na jaře jsme začali prodávat nový set-top-box, který je modernější. Má nový procesor a je rychlejší. Jednou z věcí, kterou umí, je také kodek H.265. Přijímač tedy kodek zpracuje a do televize ho už pouští standardně. Na to, abyste byl schopný kodek přijímat, potřebujete pouze set-top-box, nemusíte měnit televizi. Dokonce má i analogový výstup, takže si signál můžete pouštět v krajním případě dokonce i analogově, pokud máte již televizi koupenou před mnoha lety. Pro nás je kodek důležitý pro přenosovou část. Minulý týden jsme spustili prvních deset kanálů v kódování H.265. Pokud přijímač má k dispozici tento signál, tak ho přijímá, pokud ne, přijímá klasicky H.264.

Takže klienti s původními boxy přijímají původní stream? 

Ano a nic nepoznají. Při porovnání SD kvality není poznat, o jaké jde kódování a datový tok je tam podstatně jiný. U HD kanálů jsme snížili datový tok o něco méně a naopak ještě vylepšili i kvalitu obrazu.

Počítáte s nasazením kódování HEVC i u stávajících zákazníků, nebo budete vedle sebe paralelně provozovat oba kodeky? 

Budeme je provozovat paralelně. Zatím nepočítáme ani s tím, že bychom na nové kódování přešli se všemi kanály, protože implementace a železo, které je třeba na výrobu, je poměrně drahé. Jde o násobky toho, za co vyrábíme H.264. Plánujeme, že vybereme určitý počet kanálů s největší sledovaností a nasadíme H.265, u zbytku ponecháme zatím H.264. V čase bude programů přibývat. Stávajícím zákazníkům zatím nebudeme měnit set-top-boxy. Většina zákazníků si u nás bere set-top-box na splátky na dva roky, takže za nedlouho budou první zákazníci končit a budou si moci vzít opět nový přijímač na splátky a pokračovat s ním. Proaktivní migraci nechystáme a myslíme si, že není ani potřeba.

Kodek H.265 je určitě zajímavý i z pohledu HD vysílání. Jak jste sám řekl, je možné vysílat s nižšími datovými toky při zachování stejné obrazové kvality. Máte v tomto směru nějaké plány, případně plánujete některé programy v SD rozlišení nahrazovat jejich HD verzemi? 

Přemýšlíte podobně jako já. Do budoucna je to určitě jeden z logických kroků. Když dnes divákovi nefunguje HD, musí přepnout do SD. Přesný časový plán ovšem ještě nemáme. Podle mě je toto zjednodušení a pro zákazníka i celkové zpřehlednění nabídky kanálů nezbytné. 

IPTV Set-top box Arris VIP4302 - Foto: T-Mobile Czech Republic

Opět se ale dostáváme k problému s rychlostí připojení k internetu, který třeba kabeloví nebo satelitní operátoři řešit nemusí. 

Řešení máme a máte pravdu, že jsme do určité míry limitováni nemožností garantovat minimální rychlost připojení u zákazníka, pokud nemá připojení k internetu od nás. Musíme to udělat tak, aby zákazník neztratil kvalitu služby.

Plánujete i nějaké další technické změny? Vaše služba například nenabízí dnes již základní věc, jakou je prostorový zvuk. 

Je to jedna z věcí, na kterou v okamžiku spuštění nebyl kladen hlavní důraz. Na kvalitě zvuku chceme také pracovat a souvisí to opět částečně i s novým kodekem. Vše je samozřejmě o datových tocích. Chceme se na to zaměřit u kanálů, kde to dává smysl. Nechci říci, že to je úplně neprioritní věc, ale uživatelů, kteří jsou na toto citliví, je stále ještě relativně málo. Nicméně ano, chceme i v oblasti zvuku zlepšovat naší službu.

Nový přijímač, který jste nedávno představili, podporuje Ultra HD? 

Ne, pouze kodek H.265.

A máte v tomto směru nějaké plány, nebo pro vás zatím tento formát není perspektivní? 

Ještě letos, pokud to stihneme, bychom rádi spustili testovací vysílání, abychom si 4K vyzkoušeli. Na to je potřeba splnit několik věcí. Důležité je mít zdroj 4K, což není úplně jednoduché. To, co se v tuto chvíli nabízí, není zatím úplně atraktivní. Jsou to většinou smyčky nebo kanály, které u nás primárně nejsou sledované. Další věc jsou set-top-boxy. Náš stávající set-top-box prozatím 4K neumí. Nevím v Česku o nikom, kdo by ke své službě standardně nabízel set-top-box s podporou 4K.

Máte na mysli IP box? 

Ano, samozřejmě IP. Máme možný přijímač vyhlídnutý. Není žádný tajemstvím, že spolupracujeme se společností Arris. Není však vyloučeno, že bychom otestovali i nějaký jiný. Další věc je, že uživatel potřebuje mít 4K televizi, které zatím nejsou nijak masivně rozšířené. Další věcí jsou datové toky. Stále se pohybujeme v prostředí OTT a předpokládáme, že budeme potřebovat nějakých 15 Megabit – a to stabilně. Uživatelů, kteří tedy splňují všechny předpoklady, je zatím velmi málo. Určitě nejsme ve fázi, že bychom službu spouštěli do standardního komerčního provozu. V příštím roce jsou zajímavé sportovní události, které se nabízejí, a je možné, že je v pilotním provozu vyzkoušíme.

Takže test, který byste připravili, by nešel asi ani ven. 

Zatím předpokládáme testování spíše interní. Službu jako takovou si testujeme vždy nejdříve interně pro ověření technologie a všech procesů okolo. Nějakou komerční část bychom chtěli příští rok, ale spíše ve formě pilotu než standardního komerčního provozu. 

IPTV Set-top box Arris VIP4302 - Foto: T-Mobile Czech Republic

Z pohledu obsahu je tedy pro vás zajímavý sport? 

Sportovní a případně filmové kanály. Zatím nemáme úplně dostatečnou nabídku na tyto stanice. Samozřejmě, že ve chvíli, kdy by například Nova začala vysílat ve 4K, tak by to určitě zajímavé bylo a uvažovali bychom o tom, ale u těch hlavních stanic to určitě nebude tak rychlé.

U Novy Sport by to určitě do budoucna zajímavé bylo. 

Určitě, ale i klasická Nova by byla zajímavá. Je to zatím v tuto chvíli na úrovni nadšenců, kteří by si to rádi otestovali, ale na masové rozšíření je prozatím brzo.

Takže komerční nasazení Ultra HD vidíte někde v horizontu roku dvou? 

Myslím si, že ano. Technicky už jsme schopni službu vyrábět, budeme mít velice brzo set-top-box, který ji bude umět zpracovat, ale potřebujeme dvě věci – dobré připojení v České republice a zajímavý obsah. Vysílat ve 4K dokola dvacetiminutovou smyčku nedává smysl.

Uvedení 4K set-top-boxu tedy plánujete na příští rok? 

Není to vyloučeno. Set-top-boxy bychom zřejmě prodávali dřív, a pak bychom postupně ve 4K začali vysílat. Důležitou roli bude hrát cena set-top-boxu.

Vaše platforma v krátké době již po několikáté poměrně výrazným způsobem rozšiřovala programovou nabídku. Jakým způsobem o nových stanicích rozhodujete? 

Máme několik kritérií výběru. Prvním je sledovanost. Nemusíme se vždy zákazníků ptát, protože přesně vidíme, na co koukají a co je zajímá. Našim cílem je SD vysílání úplně z nabídky vytlačit, protože už to dnes není standard. Standard je dnes HD. Myslím si, že SD kanály postupně zmizí jako v minulosti analog, ale bude to postupná cesta. Začínáme u nejsledovanějších stanic. Druhá věc je, zdali to dává smysl. Například Nat Geo Wild dává určitě v HD rozlišení větší smysl než zpravodajský kanál ze Španělska nebo Polska. Filmové a sportovní kanály jsou základ. Další otázkou je nabídka. Zdali poskytovatel programů má k dispozici jejich HD verzi. Spoustu kanálů bychom chtěli, ale jednoduše k dispozici nejsou. Jedním z bodů je také jednání o nákladech. Končí doba, kdy HD kanály měly jinou, mnohem vyšší cenu než SD. Už se to sjednocuje, ale pár výjimek ještě existuje a nechceme připlácet za HD, protože by mělo být v zájmu výrobce kanálu, aby jeho produkt dostal divák v maximální možné kvalitě.

Do konce roku máme ještě tři měsíce, takže předpokládám, že ještě nějaká programy do nabídky přidáte. 

Ještě máme další rozšiřování naplánováno. Jde to postupně a hodně to souvisí s investicemi do hardwaru. Na hardware, kde děláme zhruba tři SD kanály, se dá vyrobit jen jeden HD kanál. Pro příští rok bychom chtěli podstatnou měrou přidat HD kanály, abychom měli nadpoloviční většinu základních kanálů v HD. Ideální je pochopitelně mít všech sto procent programů v HD. 

IPTV Set-top box Arris VIP4302 - Foto: T-Mobile Czech Republic

Je na stole stále možnost, že byste nabídli zákazníkům exkluzivní obsah, stejně jako to dělá například Slovak Telekom, který patří do stejné telekomunikační skupiny jako vy? 

Jsou dva možné přístupy a oba zvažujeme. Jednou možností je nákup exkluzivních sportovních kontentů a druhou je vytváření obsahu, který není nikde jinde dostupný. Co se týká sportu, část je pod kontraktem, část by se dala vyjednat. Úplně se toho nevzdáváme, nicméně i na O2 je vidět, že to není všespásné. Ani investice do drahého sportovního obsahu jim zřejmě nepřinesly požadovaný efekt z pohledu zásadnějšího přílivu zákazníků.

O2 jde ale s počtem klientů stále nahoru. 

Jdou ale nahoru pomaleji než my. Vzhledem k investicím je otázka, jestli je to adekvátní. I my jsme si přáli víc. Když máte něco exkluzivně, odezva by měla být vyšší. V České republice to zatím tolik nerezonuje. Uvidíme, je to o nákladech. Druhá věc je exkluzivita sportu jako takového v podobě, jako je dnes. Na to jsou také různé názory a přiznám se, že nejsem úplně fanouškem současného modelu. Uvažovali jsme o tom, že si budeme vyrábět něco sami, ale problémem je, že nabídka terestrické televize v Česku je tak široká, že přijít s něčím, co bude mít zásadnější vliv na uživatele, je poměrně těžké.

V dubnu získal T-Mobile licenci pro svůj kanál T-Mobile Info. Máte už přesný termín, kdy by měla tato stanice odstartovat a co na ní plánujete nabídnout? 

Je to kanál, který by měl primárně sloužit pro propagaci naší televize. Měl by obsahovat představení kanálů, které televize obsahuje. Budou tam i věci zaměřené na uživatelskou zkušenost, protože ne každý uživatel dokáže naší službu využívat na sto procent, část budeme věnovat i T-Mobile jako takovému a samozřejmě se nabízí i možnost vkládat vlastní obsah.

Kdy stanice odstartuje? 

Spuštění plánujeme zhruba na začátek příštího roku, ale termín se může měnit.

A bude v SD, nebo HD rozlišení? 

V HD rozlišení. A časem možná i ve 4K. S tímhle se dá experimentovat, protože jsme si schopni zajistit zdroje, abychom měli větší kvalitu.

Budete pracovat i s doplňkovými službami, které set-top-box nabízí? Mám na mysli různé aplikace, hry apod. 

Předpověď počasí už máme. Je to jedna z věcí, kam bychom budoucí vývoj chtěli směřovat. Nabízí se jak aplikace, tak i například různé prohlížeče, YouTube a podobně. Zatím nejsme tak daleko, abychom to měli před spuštěním. Je třeba udělat kroky teď, ve fázi, kdy zákazníky nabíráme, a pak jsou věci rozvojové, na které se chceme zaměřovat ještě více, až budeme mít více předplatitelů, aby to mělo větší dopad. Potřebujeme službu stabilizovat a tyto věci budeme přidávat postupně dál.

Tyto budoucí funkce zvládnou i starší přijímače? 

Set-top-box je prakticky pouze zobrazovátko, malý počítač, a záleží na tom, co mu tam z té platformy pošleme. Už dnes toho umí dost. Když to hodně zjednoduším, přijímač funguje jako internetový prohlížeč. Jsme schopni hodně věcí přidávat a dodělávat. Pokud budeme něco přidávat, určitě bychom chtěli, aby to bylo pro všechny. Neměl by to být problém. 

Václav Zadina z T-Mobilu - Foto: T-Mobile Czech Republic

T-Mobile provozoval v minulosti satelitní televizi, ale po několika letech se s ní rozloučil. Ve slovenských médiích se objevila informace, že se na našem trhu plánujete k vysílání programů přes satelit vrátit. Je to pravda? 

Nabízí se to, protože Slovak Telekom má satelitní službu vytvořenou a pro nás je poměrně jednoduché tuto službu vzít a přenést ji do České republiky. Nad touto variantou přemýšlíme. Není to tak daleko, že bychom chtěli spouštět za měsíc, nicméně tuto variantu zvažujeme a analyzujeme, zdali by v České republice dávala obchodní smysl.

Takže definitivně o tom ještě rozhodnuto není? 

Oficiálně ještě ne, zvažujeme naše možnosti. Další důvod, proč bychom to mohli udělat, je, že se potýkáme v některých částech republiky s tím, že pro řadu uživatelů není služba dostupná z důvodu kvality internetu. Právě tam by se nabízela možnost dávat satelitní variantu.

V minulosti fungoval T-Mobile jako virtuální satelitní operátor, takže technicky nebyla služba pod jeho kontrolou. Předpokládám, že i to je jeden z důvodů, proč nad obnovením služby uvažujete? 

Služba nebyla vyvíjená přímo T-Mobilem, ale šlo o prodej již vyvinuté služby. Služba narážela na některé větší problémy a celkově nefungovala úplně tak, jak jsme si představovali. Proto jsme od služby po čase odstoupili.

Osobně mám pocit, že v pozadí vašeho portfolia zůstává Mobilní TV a prakticky nic se s ní neděje. Čekají tuto platformu nějaké změny? 

Pro nás byla Mobilní TV vstupenkou do světa televize. Bylo mnohem jednodušší spustit mobilní televizi než IPTV jako takovou. Chtěli jsme dát trhu signál, že se začínáme zabývat televizí, a že je to něco, co je pro nás důležité. Máte pravdu, že teď stojí mobilní televize trochu bokem. Je to dáno tím, že IPTV v sobě mobilní televizi obsahuje zdarma, takže to je naše hlavní služba, na kterou se soustředíme. Myslím si, že na trhu není zatím dostatečný potenciál, aby se ta služba zásadnějším způsobem rozšířila. Nechceme ji úplně odstrkovat, ale myslím si, že větší význam bude mít, až bude odpovídat více poměr zákazníkova očekávání k ceně. Na Vánoce, kdy jsme službu nabízeli zadarmo, to bylo super. Lidi službu využívali a bavilo je to, ale se zpoplatněním počet zákazníků klesnul. Druhým velkým problémem je spotřeba dat.

Sám jste naznačil, že služba není tak úspěšná, jak byste si představovali. Můžete tedy prozradit, kolik řádově používá aktuálně tuto službu klientů? 

Vůbec nesouhlasím s tím, že je služba neúspěšná. Historicky splnila a plní to, co jsme od ní chtěli. Jsou stále zákazníci, kteří chtějí televizi a nechtějí set-top-box a tato služba je pro ně zajímavá. Během Vánoc jsme dosáhli, a také jsme to inzerovali, kolem padesáti tisíc uživatelů. Po zpoplatnění jich tam zůstalo něco mezi třetinou a polovinou, ale postupně se tito zákazníci přetransformovali do IPTV. Pracujeme s nimi a oslovili jsme je, zda nemají za podobné peníze zájem migrovat na tuto službu, která obsahuje Mobilní TV zdarma. U samostatné Mobilní TV máme v tuto chvíli vyšší jednotky tisíc uživatelů.

Co bude s touto službou do budoucna? 

Služba funguje na stejné platformě jako IPTV pro zákazníky T-Mobilu a není naším cílem tuto službu ukončovat, když své zákazníky pořád má. Pokud by se nám do budoucna podařilo snížit obsahové náklady, aby byla levnější, její potenciál ještě naroste. Pokud by stálá padesát korun, tak by si ji plno lidí mělo v mobilu rádo k dispozici.

Ta cena ale dnes není úplně reálná. 

Dnes ne, ale jak spolupracujeme se slovenskými kolegy, tak kontentové náklady jsou jedny z těch, které se nám daří snižovat díky celkově vetší spojené bázi uživatelů. 

Foto: T-Mobile Czech Republic 

Autor:  Lukáš Polák

Nové články v rubrice

Sledujeme

Sledujte nás

Zajímavé odkazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace