Digital21. srpna  2007 v 23:00  

Grafické změny na České televizi přežije jen Večerníček

Nová loga stanic České televize - Foto: Česká televize

Nová loga stanic České televizeFoto: Česká televize

Tradiční podvečerní pohádka na programu ČT1 bude jediným pořadem, kterého se nedotknou podzimní grafické změny. Každý ze čtyř kanálů České televize bude mít svou hudbu, své specifické prvky, pevně dané barvy a své staniční hlasy. UVNITŘ: VIDEOSESTŘIH NOVÉ GRAFIKY + FOTOGALERIE!

Proč vlastně Česká televize svůj vizuální styl mění? Potřebovala sjednotit roztříštěné pojetí grafiky na ČT1, ČT2, ČT4 Sport a ČT24. Tyto čtyři stanice dostanou nová loga tvořená číslicí, nad níž bude vodorovná čára. Hlavní znak České televize naopak zatím zůstává. Do historie odejde až v poslední fázi přechodu na digitální vysílání. "Chceme na to připravit diváky i sebe," vysvětlil na úterní tiskové konferenci generální ředitel ČT Jiří Janeček. 

Nová grafika České televize - upoutávka

Každý z programů bude mít i nový slogan, který by ho měl vystihovat. U rodinného kanálu ČT1 to bude "Vítejte na jedničce", u náročnější ČT2 "Jiný prostor", u zpravodajské ČT24 "Váš informační náskok" a u programu ČT4 Sport "Žijeme sportem". Od celkového pojetí stanic se odvíjí i jejich styl. "Jsme první televize, která je postavena před situaci řešit korporátní design pro více než jeden kanál," podotkla vedoucí oddělení vizuální prezentace ČT Pavla Hromková. 

Nová grafika České televize - sestřih pro ČT1

Na ČT1 hrané znělky znázorňují rodinu a různé typy lidí, kteří ze svých těl sestavují číslici 1. Dominantní barvou je červená. Na ČT2 jsou záběry spíše "artové" a v temnějších tónech žluté a zelené. ČT24 využívá časosběrné znělky mj. s motivy pražského metra, centra Prahy nebo lidí na ulici, hlavní barvou je temnější odstín červené. Sportovní kanál naváže na současnou zelenou barvu, znělky budou hrané a spojovacím motivem budou čtyři přírodní živly (například plavec nořící se do vody, apod.). 

Nová grafika České televize - sestřih pro ČT2

Stanice se budou odlišovat také hudebními motivy a staničními hlasy. Na ČT1 budou k divákům promlouvat Andrea Elsnerová a Jiří Dvořák, na ČT2 Vanda Hybnerová, na ČT4 Jan Dolanský a na ČT24 Daniel Rous. Novinkou jsou některé typy předělů, které dosud Česká televize vůbec nepoužívala, například identifikační znělky stanice kolem upoutávkových bloků. 

Nová grafika České televize - sestřih pro ČT4

"Česká televize se rozhodla pro výrobu v rámci vlastních kapacit a tvůrců. Koncepce redesignu vznikla v rámci oddělení vizuální prezentace, interní tým jsme posílili o externí spolupracovníky a pustili se do práce," uvedla Hromková. Samotný projekt byl zahájen koncepčními rozvahami na podzim roku 2005. První velká schůzka se podle ní konala těsně před Vánocemi. Na jaře roku 2006 proběhla soutěž na nové logo a jednotné označování kanálů. Zároveň vznikl kreativní koncept vizuální podoby pro každý kanál. Samotná výroba začala v únoru letošního roku. 

Nová grafika České televize - sestřih pro ČT24

A jaké reakce očekává Česká televize od diváků? Zkušební promítání ve dvou městech podle Hromkové ukázalo, že i konzervativní divák změnu grafiky vítá převážně jako pozitivní. "Ověřili jsme si, že systém, který byl vyráběn s ohledem na konzervativního diváka, se jako takový podařil zrealizovat. Jsme si ovšem vědomi, že ne všichni vítají změnu z podstaty, ať je jakákoli. Doufáme, že časem i skalní konzervativní divák přijme nové grafické prostředí kladně," konstatovala Hromková. "Při analýzách jsme zjistili, že český divák má sice rád jistotu, ale zároveň rád zkouší něco nového, zkoumá, vynalézá atd. Takové kutilství a chatařství, cestování, překonávání různých rekordů je národní specifikum a neříkáme tomu přece konzervativizmus. Každá změna potřebuje čas," doplnil ji Trefalt.

Znělky jednotlivých pořadů bude kreativní tým obměňovat postupně, zejména v listopadu. Jedna znělka ale odolá - Večerníček si grafici nedovolili nijak měnit. 

Poznámka: Barvy ve videoukázkách nemusejí být vzhledem k použitému formátu zcela věrné. Texty, fotografie a vysílací časy v ukázkách a na fotografiích jsou zcela náhodné a použité pouze pro lepší představu. 

Základní tvůrčí tým nové podoby 

Zleva: L. Fišárek (ČT2), L. Veverka (ČT4 Sport), P. Hromková (vedoucí projektu), A. Záruba (art director), N. Papadopulosová (ČT1), U. Trefalt (vedoucí týmu), Š. Malovec (autor vizuálního stylu), M. Cimbálník (ČT24) - Foto: Pavel Král pro Českou televizi

Zleva: L. Fišárek (ČT2), L. Veverka (ČT4 Sport), P. Hromková (vedoucí projektu), A. Záruba (art director), N. Papadopulosová (ČT1), U. Trefalt (vedoucí týmu), Š. Malovec (autor vizuálního stylu), M. Cimbálník (ČT24)Foto: Pavel Král pro Českou televizi

Autor vizuálního stylu, grafického manuálu a log: Štěpán Malovec
Vedoucí vizuální prezentace ČT: Pavla Hromková
Vedoucí kreativního týmu redesignu: Uroš Trefalt
Vrchní art director: Alan Záruba
Art director pro ČT1: Niké Papadopulosová
Art director pro ČT2: Lukáš Fišárek
Art director pro ČT4: Lukáš Veverka
Art director pro ČT24: Marek Cimbálník
Hudba pro ČT1: Petr Stýblo, Petr Beneš
Hudba pro ČT2: Jan Čachtický
Hudba pro ČT4: Michael Kučera, Marian Balata, Martin Hoeffer
Hudba pro ČT24: Roman Feriac
Celkově se na přípravě nové grafiky podílelo 40 lidí ze všech profesí. 

Jak nás naladíte

Zajímavé odkazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2015 Český rozhlas