Přepis: Jak to vidí Josef Baxa – 23. března

23. březen 2015

Hostem byl právník Josef Baxa.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den a celý nový týden přeje Zita Senková. Dnešním hostem pořadu Jak to vidí je doktor Josef Baxa, předseda Nejvyššího správního soudu. Já vás vítám.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Dobrý den.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den. Funkce se ujal nový ministr spravedlnosti. Jak to pomůže české justici? Měl by dlužné alimenty místo neplatičů hradit stát? Jak jsou naše soudy rychlé či pomalé? Poslechněte si odpovědi dnešního hosta. Pane doktora, vy jste přijel do rozhlasu z Plzně, jako obvykle, autem. Přemýšlím, kdyby tady místo vás seděl Robert Pelikán, nový ministr spravedlnosti, tak by možná zaparkoval dole u rádia kolo, protože to už si média všimla. Nicméně mě by více než jeho sportovní kondice zajímala kondice justice a to, co změna na tomto postu přinese. Jak to vidíte?

Čtěte také

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No, víte těch změn už je, bylo tolik v minulosti, že je to prostě další změna. Vždycky justice k té změna se přistupuje s jakousi rezervovaností. Možná někdy trochu s nadějí, někdy zase se skepsí, někdy zdrženlivě, někdy už je z těch změn všech příliš unavená. Bohužel ty změny jsou tak časté a tak průvodním jevem v české justici v těch posledních 25 letech, že bez ohledu na to, kdo přichází, nebo kdo právě odešel, vidíme, že zase se ztrácí kontinuita, že se zase nic dlouhodobě, to co je třeba udělat, zřejmě nestihne. Že zase ten, kdo při..., přijde, se bude chtít nějakým způsobem zvýraznit, odlišit, dosáhnout svého úspěchu, což je přirozené, to já žádnému ministrovi nevyčítám. Ale, že ať bude chtít nebo nebude chtít, zpravidla nebude mít tolik času, kolik by sám chtěl, nebo kolik by bylo zejména potřeba.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Počítám-li správně, oficiálně jsou to tři roky, kdy bude ve funkci tento ministr. Jak pomůže, v čem konkrétně by mohla pomoct výměna na tomto postu?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Tak nový pan ministr má určitě hodně energie, to je na něm vidět na první pohled a zdálky. Je velmi inteligentní. Určitě má přehled po mnoha oblastech justice. Teď je otázka jistě, jestli si zvolí nějaké priority, protože těch problémů je mnohem víc než má, jak jsem říkal, času. A také, jakou metodu zvolí při prosazování těch změn.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, při svém jmenování Robert Pelikán mimo jiné řekl, že ho čeká boj s insolvenční mafií, s těmi, kdo obchodují s lidskou chudobou, chce rovněž změnit justiční systém. Na co by se měl, pane doktore Baxo, zaměřit, které změny jsou naprosto klíčové? A řekněme už možná včera bylo pozdě.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Tak ty věci, které jste jmenovala, určitě stojí za nějakou, za nějaký prostě hlubší zásah, za nějakou revizi. Ale znovu říkám, zase víte většina těch problémů vznikla mimo jiné proto, že ty změny, které jim předcházely, se prováděly izolovaně, bez nějakého komplexního, kontinuálního uvažování. Ono vybrat si jednu věc jistě znamená dobře. Mám, mám, mám čas, mám energii ji nějak změnit, ale musím pořád vidět, v jakém prostředí to dělám, jaké souvislosti to má, jaké dopady to bude mít. A to se obávám, že, že často bývalo podceňováno. Takže jistě insolvence jsou třeba jedním z velkých problémů, problém, který přesahuje justici a samozřejmě problém se, který se projevuje v ekonomice, ve společnosti a tak dále. Exekuce možná o něco méně. Ale i tak. Ale to není všechno, to není zdaleka všechno.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Míříte tím možná k nejvyšší radě soudnictví? Bude mít o ní, nebo jestli již víte postoj nového ministra právě k této, k tomuto orgánu?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Tak já jsem byl předchůdní pana ministra, bývalou ministryní Helenou Válkovou jaksi jmenován do čela komise, která má připravit tuto, tuto nejvyšší radu soudnictví, prostě úpravu konceptu od inistitucionální stránce...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je to, co vlastně ten koncept...

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Ano.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Podle vás chybí, to je zásadní věc.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
To, co tam chybí. Já doufám, že pan ministr Pelikán v tomto směru bude postupovat kontinuálně a že ty práce, které už samozřejmě probíhají, že je nějakým způsobem nezastaví, nebo, nebo neomezí. Nejvyšší rada soudnictví není všelék, ale je určitě velkou nadějí a je to reálná alternativní možnost, jak justici řídit a spravovat právě bez těch omezení, které to politické, exekutivní řídění, řízení přináší. To znamená kontinuálně, dlouhodobě, bez nějakých takových těch otřesů, nálad, výkyvů, to, co je s tou politikou jinak, jinak spojeno. Takže je tu určitá naděje. A myslím si, že kdyby se tomu dal prostor, takže by tady jak vláda tak i parlament při promýšlení změn dostaly velmi kompetentního partnera, který by dokázal, myslím, říci nejenom, jaké jsou příznaky fungování nebo nefungování justice, ale také zejména jaké jsou příčiny. A od těch by se mělo začínat při přemýšlení o těch nějakých změnách. Já nechci mluvit pořád o reformách. Už je to slovo opravdu takové velmi, velmi dev..., zdevalvované, ale justici chybí takové to dlouhodobé strategické uvažování. Co udělat, jestli vůbec třeba instituce a tak jak, jestli ta soudní soustava tak je koncipována už dlouhá a dlouhá desetiletí ve své nevyrovnanosti, jestli také není jednou z příčin toho, toho stavu, jaký je, jaká je vnitřní organizace na soudech, jaký je podíl soudců a těch nesoudců, toho dalšího personálu odborného, na tom rozhodování, jak vypadají procesní předpisy, jak vypadá třeba používání těch moderních informačních a komunikačních technologií. To jsou všechno věci, které, které stojí za to vzít v úvahu najednou, komplexně.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Patří nejvyšší rada soudnictví, pane doktore, mezi priority nového ministra?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No nemluvil o nich, nemluvil, nemluvil o ní jako o prioritách, těžko říct, no, to se bude zakrátko se s panem ministrem sejdeme, takže si o těch věcech asi řekneme a uvidíme, jaké, jaké zvolí postoje.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Loni to mezi panem Pelikánem, ještě jako náměstkem ministryně Válkové a nejvyšším státním zástupcem Pavlem Zemanem jiskřilo kvůli změnám v návrhu zákona o státním zastupitelství. Pavel Zeman se veřejně ohradil proti tehdejším Pelikánovým úvahám o tom, že žalobci mají být více kontrolováni exekutivou, aby z nich nevznikla čtvrtá moc ve státě. Zákon chce ministerstvo předložit vládě do konce dubna. Je vůbec zákon jaksi chtěným dítětem, pane doktore?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Myslím si, že ten zákon o státním zastupitelství, ono se, ono se z něj stala taková ikona, ale po pravdě, mám-li to říct otevřeně, myslím si, že tento zákon by neměl být na čele v podstatě těch aktivit, protože, protože uspořádání státního zastupitelství je velmi závislé na tom, jak, jaká je role státního zástupce v trestním procesu, tam je jeho klíčové místo, on je veřejným žalobcem, on podává obžalobu, zastupuje ji před soudem, je povinen dokazovat vinu obviněného a tak dále, a tak dále. Jak známo, ten trestní proces se tvoří zcela nový teď a teprve jaká, jak bude definována role tohoto žalobce v novém trestním řízení, podle toho by, podle mého názoru, měla být vytvořena instituce. Protože zákon o státním zastupitelství, ten neobsahuje žádné procesní kompetence státu, to je zákon o organizaci té celé soustavy, kolika článková bude, jaké budou vztahy mezi jednotlivými články, to je sice hezké, ale, ale to má přijít až druhotně.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nový ministr spravedlnosti Pelikán chce také zlepšit trestní řízení tak, aby netrvalo dlouho, aby veřejnost neměla pocit, že nejdůležitější zločiny nejsou vždy řádně vyšetřeny. Jak hodnotíte tuto jeho prioritu?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Trestní justice ze všech těch druhů soudních řízení byla a je tradičně nejrychlejší. Ono je to na místě, protože v trestním řízení se více než kde jinde zasahuje do, často do základních práv a svobod občanů, tady ty zásahy musí být nezbyt..., jenom v nezbytné míře, nemusí být úplně šetřeno práva a tak dále a pochopitelně ten čas, ten čas, který trvá, ten vždycky ty situ..., tu situaci zhoršuje. To, co...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Horší jsou asi civilní spory?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Civilní spory trvají určitě déle než, než trestní. Ale je to tak všude. To není nic, nic zvláštního. To co měl možná pan ministr na mysli, je vyšetřování a, a soudní řízení v těch nejzávažnějších trestních věcech, které pravda trvá často i roky. No to určitě není dobře, ale zase právě proto, že jsou to nejsložitější případy, jejich objasnění, obstarání důkazů není úplně jednoduché, tak prostě nemůžeme si myslet, že tyhle věci budou končeny v řádu nějakých 2, 3 měsíců. Ale je pravda, že neměly trvat dlouhé roky.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co se týče právě těch občanskoprávních sporů, tak nejpomaleji v Česku v posledních letech řeší ty soudy, podle statistiky, Okresní soud v Ústí nad Labem, tam vynést rozsudek zabere prý průměrně 2,5 roku. No a příkladem opačným je soud v Náchodě. Tam civilní spory vyřizují za 4 měsíce. Samozřejmě každý případ je individuální, nicméně, kde vidíte příčiny možná i tak obrovských rozdílů a i toho, jaksi ne rychlého rozhodování? Protože právě na to přibývá stížností.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No tady je právě, myslím, že jste, ten příklad je velmi vhodný, jako příznak nevyrovnanosti a nevyváženosti soudního systému. To je dlouhodobý problém, který nikdo neřeší. My máme velké množství soudů v prvním stupni, okresních soudů, máme jich 86, což na tak malou zemi, si myslím, že je opravdu velké množství, ale co je větší problém, to není ten počet, ale to, že jsou nevyvážené. Jak početně, nejmenší soud má myslím kolem asi 9 soudců, největší okresní soud má kolem 90 soudců. A, a právě díky této rozdílné velikosti a nevyváženosti tam, kde třeba se nahromadí nějaké problémy, větší množství sporů, ty staré spisy, chybějí tam soudci a podobně, tak ty problémy se tam kumulují a při známých zásadách nepřeložitelnosti soudců a tak dále, jen, není možné, ta justiční soustava není tak flexibilní, aby je, aby je mohla vyřešit, aby mohla přeskup...., přeskupit síly tam, kde jsou nejvíc třeba.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
A proč je to tak různorodé, pane Baxo? Proč je ten justiční systém nastaven tak, jak říkáte, že na jednou soudě pracuje, já nevím, 9 zaměstnanců, na dalším 90?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No, protože o tom dlouhodobě strategicky nikdo takto neuvažoval. Když se podíváme po Evropě, tak vidíme, že jsou země, kde jsou i funkč..., velmi fungující soudní systémy a přesto, přesto takové ty, ty změny té, říká se tomu justiční mapa, tam přicházejí, například v Dánsku na konci 90. let měli také kolem 80 těch okre..., takových těch okresních, těch prvostupňových soudů a dneska jich mají 24 a dva odvolací soudy k tomu. A stačí to. Takže to chce přemýšlet právě tímto způsobem. Ústavní soud opakovaně řekl, že je věcí státu, když třeba posuzoval průtahy v soudních řízeních, délku řízení, tak opakovaně řekl: Je věcí státu, jak si zorganizuje své soudnictví, ale musí je zorganizovat tak, aby bylo vyrovnané ve všech svých článcích. A protože se nedá tak, jak se říká, hýbat nějak, nebo přehazovat spisy z okresu na okres a stejně tak s těmi soudci asi to není tak jednoduché, to je zase jedna ze záruk nezávislosti, nemůžete soudce někam přeložit jen tak, že se vám lí..., a pak tak je dů..., o to důležitější je vybudovat tu soudní soustavu dimenzovanou stejně kvalitně a stejně, bych řekl, dneska to o odolnosti proti průtahům všude, na každém místě, kde se soudnictví vykonává.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdo o tom rozhoduje, kdo to určuje? Kdo by měl nad tím přemýšlet?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Tak to je otázka zá..., prostě obyčejného zákona. Samozřejmě vychází to z ústavy, ale ústava je jenom velmi rámcově říká, že tady máme okresní, krajské, vrchní soudy a ty dva nejvyšší. Ale kolik bude soudů prvního stupně, jaké budou mít sídla a obvody, jakou budou mít pravomoc k projednání, příslušnost, to stanoví zákon. Takže to je věc pro vládu, pro parlament.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Není těch nevyřešených problémů, otázek, pane doktore, nějak příliš moc? Když připočteme i priority nového ministra, pak se očekává i reforma vězeňství, hovoří se o novele občanského zákoníku a tak dále. Vlastně to je mnoho, z mého pohledu laika, naprosto klíčových bodů.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Je jich tolik právě proto, že hodně věcí bylo nějakým způsobem rozděláno, nedoděláno, to na jedné straně. Na druhé straně hodně věcí bylo op..., a je stále opomíjeno. Takže to nahromadění těch problémů je tady, je tady evidentní. Proto říkám, že by tady chtělo přejít k určitému kontinuálnímu, strategickému, dlouhodobému uvažování. A pokud to tak není, tak každý, kdo přichází do té role ministra, by si měl říci, já musím zasít, já musím zasít, ale asi nebudu sklízet, ale...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale sám jste řekl, že třeba ta nejvyšší rada soudnictví není všelékem.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No tak jistěže není všelékem. Také je to otázka, je to otázka nastavení procesních předpisů, je to otázka jistě financí, které justice dostává, teď nemyslím na platy soudců, ale zejména na zabezpečení kvalifikovaného toho odborného personálu. Ten je, bych řekl, klíčový pro efektivitu justice. To, to je celá řada dalších, dalších faktorů, využívání informačních a komunikačních technologií, to také něco stojí, jak známo. Ale, ale musí se tyhle investice se musí uskutečnit a vyplatí se. Určitě se vyplatí.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Když jsme hovořili o rychlosti soudů, tak možná teď překvapíme, ale alespoň podle statistik, tak v tom vyřešení sporů patří Česká republika ze zemí 28 vlastně k nejrychlejším.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No nedávno vyšel, možná to máte na mysli, nedávno vyšel takový srovnávací přehled efektivity, kvality a nezávislosti, to jsou tři taková kritéria, soudních systémů všech členských zemí Evropské unie. Je to oficiální materiál unie, je to takový žebříček, ale ne žebříček z hlediska toho, kdo je první a kdo je poslední, ale opravdu srovnávací přehled. Už, on už vychází potřetí a je to opravdu vážně míněný dokument, který pracuje s neuvěřitelným množstvím dat a všímá si toho, jak, jak, tak jak v těch trendech, jak ty státy přistupují k efektivitě soudního systému dlouhodobě a co to, co to přináší. A já jsem s tím materiálem podrobně seznámen, každý rok vždycky čekám, až přijde a co zase přinese. Trochu mě mrzí, že v Česká republika se v řadě těch údajů objevuje s poznámkou, že tam nemáme, nebo nedodala data, což mě moc mrzí, protože ta data nesporně existují. Je fakt, že tam nevycházíme nějak zvlášť špatně, právě naopak. Ale víte, ono já si myslím, že bychom neměli být spokojeni, že jsme schováni někde v davu, někde v tom průměru...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak si stojíme v tom srovnání?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Jak v čem.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co se týče, hovořili jsme o kategorii efektivita, kvalita a nezávislost.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
V té efektivitě, v efektivitě na tom skutečně jsme někde na tom lepším, v tom lepším průměru, třeba v délce řízení. Určitě ano. To, co nám chybí, je právě, mimo jiné, to těch, těch opravdu hodnotících hledisek jsou tam, je tam množství, ale to, co nám třeba chybí, je právě větší využívání těch informačních a komunikačních technologií, větší otevřenost a my máme třeba docela velké množství soudců na 100 tisíc obyvatel, to je takový jeden z údajů, který je hodně sledovaný, ale zase v tom nesoudcovském personálu jsme na tom mnohem hůře. A to, co je, to co, kde jsme jako na tom chvostu, to je právě strukturální nezávislost soudnictví. Tam pro zajímavost úplně na konci toho žebříčku jsou země jako Slovinsko, Bulharsko, Rumunsko a pak někde prostě v té poslední, opravdu v těch posledních 10 třeba jsme, jsme také my. Je tady dlouhodobě vnímáno, že tohle to není, není do..., dořešeno a dobudováno.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
A kde naopak je to vyřešené, které země vedou, kde je justice v lepším pořádku než u nás? Kde jsou třeba i lidi spokojenější? Protože z toho průzkumu vyplynulo, že Češi nemají velké mínění o nezávislém rozhodování soudů u nás.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Jsou, ten, ta zajímavost toho velkého srovnávacího přehledu je v tom, že tam není žádný jakoby ten evropský jedničkář, který by byl nejlepší úplně ve všem.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak aspoň, kdo má dvojku?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Ne, těch jednotlivých údajů se ty jednotlivé země, země liší. Nicméně asi nepřekvapí, že velmi dobře jsou hodnoceny. Jak těmi politiky, tak i veřejností, skandinávské země, pak země jako Holandsko. To jsou země, které mají, které mají systémy velmi, velmi dobré a fungující a lidé, lidé jim věří.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak třeba tady bude nějaká spojitost, jak jsme začali tím kolem pana, nového pana ministra, které je běžným prostředkem i v Nizozemí, možná i tam inspirace.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Je škoda, mimochodem je škoda, že vlastně podobnou studii třeba nevytváří české ministerstvo spravedlnosti, nebo v Čechách někdo jiný, že my pouze jsme dodavateli údajů do orgánu, jiného orgánu Rady Evropy, který pak dává ty údaje Evropské komisi a ta je zpracovává. No tak tohle by vlastně měl být jeden z klíčových úkolů každého ministerstva, prostě monitorovat stav, provádět analýzy a, a dlouhodobě prostě strategicky uvažovat. To tady bohužel postrádám.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čeští rodiče jsou na vrcholu žebříčku mezi neplatiči výživného na své děti. I proto je na stole zákon o zálohovaném výživném. K zavedení náhradního výživného se vláda ostatně zavázala v koaliční smlouvě. Měl by, a bude, alimenty platit stát, pane doktore?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Mohl by, mohl by, určitě ne samozřejmě tak, že by definitivně sňal tu povinnost z rodičů dítěte, ale určitě na přechodnou dobu ano. Já jsem, já si myslím, že je to řešení...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
A je to správné řešení?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Já si myslím, že je to řešení, které je nezbytné v situaci, kdy nej..., nedívejme se na to z hlediska jaksi vynucení odpovědnosti toho či onoho rodiče za své zákonné povinnosti vyživovat jiného. Dívejme se na to především z hlediska zájmu dítěte. To dítě nemá žádnou možnost ovlivnit to, jak bude efektivně stát fungovat. No a my se tady vlastně dlouhodobě zabýváme tou, tímto problémem. Ono se to projevuje ve více směrech. Neplatiči výživného jsou pochopitelně souzeni, jsou také souzeni trestně. Najednou zjistíme, že jsou jich plné věznice, tak vymýšlíme zase, co s nimi, jestli jim budeme brát řidičské průkazy nebo dělat všechno možné. Pokud už jsou ve vězení, zpravidla tam nepracují, takže ty dluhy, které mají nejenom na výživném, ještě vzrůstají a je to takový začarovaný kruh. Já si myslím, že tady je povinností státu jako náhradní řešení zvolit, zvolit tohle to, zvolit tedy nějakou právní úpravu toho náhradního, zálohového výživného, které poskytne přímo tomu nezletilému dítěti a pak se, prostředky, které má určitě efektivní stát sám než jednotlivec, než třeba ten rodič, matka, otec, to je jedno, kdo z nich to je, než má, takže to si myslím, že... Ono v minulosti tady byly, byly různé, různé pokusy, celá řada návrhů zákonů. Nikdy nebyl projat, nikdy nebyl přijat. Bohužel ta debata o tom vždycky byla taková až ostře, ostře ideologická, jako prostě individuální svoboda kontra odpovědnost kontra paternalistický stát, ale já si myslím, že to je taková debata velmi, velmi zjednodušená. Podívejte, i země, jako je Rakousko, Polsko, Slovensko, Německo prostě k tomu, a další, k tomu přistoupily, není to žádný čert, je to opravdu, myslím si, zcela v zájmu těch nezletilých dětí a pokud tedy bude přijata ta úhrada, která pochopitelně i v tom kroku B velmi, velmi intenzivně pak vymůže po tom povinném rodiči to, co, to co bylo poskytnuto, tak si myslím, že to je jedině dobře.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Odpůrci náhradního výživného říkají, že je nutné zlepšit práci soudů při vymáhání výživného. Tady vidíte ještě prostor nějaký manévrovací? Také jsem četla návrh, jestli by se více nemohli zapojit do té komunikace mediátoři?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Tak to všechno určitě ano. Ono to jako, jako žádný velký problém nemám, jenom jedno jednoduché řešení, ale v zemi, kde je poloviční jaksi nebo napůl, půl manželství končí rozvodem, kde řada vlastně dětí se rodí i mimo manželství, kde prostě jsou lidé, kteří nemají v sobě odpovědnost za nic, dodržovat své povinnosti, dodržovat své závazky a mezi nimi tedy i platit výživné, tam prostě ne..., tam ne..., nemůžete vyřešit to, že řeknete: budeme drsněji vymáhat, důsledněji vymáhat. Nakone..., nakonec ten výsledek těch dosavadních postupů byl ten, že byly přeplněné věznice, to znamená to nejtvrdší opatření, které můžeme asi udělat vůči tomu povinnému rodiči, že ho tedy, ho zbavíme svobody a ani to nepomáhá, jak vidíte. Takže zdá se, že tohle řešení samo o sobě asi nemůže být tím, tím řešením ideálním a musíme hledat řešení náhradní, nebo vedlejší, další, prostě to, je to soubor opatření, které, které se musí uplatňovat nějak komplexně, no.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže stát, aby byl přece jenom úspěšnější v tom vymáhání?

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
No tak stát, to je na samostatnou diskusi, jak efektivně stát vymáhá všechny své pohledávky. Nedávno jsem se seznámil s nějakými daty třeba z insolvenčních řízení a byl jsem úplně vyděšen, když jsem se tam dozvěděl, že to, jsou to jednotky procent, že stát, který má v podstatě exkluzivní postavení v tom insolvenčním řízení, se svými pohledávkami daňovými, sociálními, tak nevymáhá dost důkladně.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Doktor Josef Baxa, předseda Nejvyššího správní soudu a vaše názory. Děkuji za ně. Mějte se hezky.

Josef BAXA, předseda Nejvyššího správního soudu
--------------------
Na shledanou.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na shledanou. Zítra bude hostem Jak to vidí od půl deváté geolog Václav Cílek. Na slyšenou se těší Zita Senková.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: zis
Spustit audio