Přepis: Jak to vidí Tomáš Halík – 21. prosince 2016

21. prosinec 2016

Hostem byl Tomáš Halík.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den a dobrý poslech u pořadu Jak to vidí přeje Zita Senková. Pozvání přijal profesor Tomáš Halík, teolog, prezident České křesťanské akademie, dobrý den, vítejte.

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
Dobré ráno.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na jaké události či momenty se zaměříme v dnešním rozhovoru? Reformy katolické církve, politiku papeže Františka i na odpor proti němu uvnitř církevní hierarchie. Dobrý poslech. Klub katolické inteligence vám, pane profesore Halíku, v polovině listopadu udělil cenu Pontifici, Staviteli mostů, a to za, cituji, "vynikající přínos k šíření hodnot společného dobra, dialogu a angažovanosti pro bližní". Vy jste ve své děkovné řeči mimo jiné poukázal na to, že jak ten zmíněný klub, tak i kulturní a náboženský disent v Česku připravovaly morální a duchovní biosféru pro nezávislost, demokracii a politickou i kulturní svobodu. Co se, pane profesore, v těchto souvislostech, co říkáte dění, současnému dění v Polsku?

Čtěte také

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
Současná vláda v Polsku a současný režim v Polsku výrazně omezuje demokratické svobody a snaží se nastolit autoritativní režim. To je něco podobného, co se děje v Maďarsku a jsou politici na Slovensku a bohužel i u nás, kteří by chtěli zneužít tu situaci, která je dneska v Evropě, k omezování svobod, zejména svobod slova, svobod médií, už jsme slyšeli i od prezidenta Zemana, že by veřejnoprávní média měly být spíše státní média, čili tohle to jsou věci, proti kterým je třeba se postavit a ty demokratické svobody hájit.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Polská premiérka říká, že je to zatím jenom vlastně frustrovaná opozice, která se nemůže smířit s porážkou.

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
Tohle to je obvyklá demagogie těhle těch lidí. Ta opozice je demokratická opozice a její velmi důležité hodnoty.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Bavorský premiér a šéf sesterské Křesťansko-sociální unie CSU Horst Seehofer vyzval Berlín a kancléřku Merkelovou, aby přehodnotila a změnila dosavadní migrační a bezpečnostní politiku. On už delší dobu vlastně požaduje zastropování počtu uprchlíků, které by Německo mělo ročně přijímat, mělo by jít o číslo 200 tisíc podle něj, což kancléřka neustále odmítá. Je nyní po atentátu v Berlíně, pane profesore, už opravdu důvod na to, aby Němci a kancléřství přehodnotilo bezpečnostní a imigrační politiku?

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
Ne. Já jasně stojím za kancléřkou Merkelovou, nesmírně si jí vážím a to, co je třeba udělat, je odstraňovat tu hlavní příčinu té migrační krize. A ta je v situaci v Sýrii. Spoustu těch lidí ze Sýrie prchá ne jenom před Islámským státem, ale před tím damašským řezníkem Bašárem Asadem, který dnes za pomoci Ruska dělá v Sýrii genocidu. To jsou válečné zločiny, kterých se dopouští režim Vladimira Putina spolu s tím režimem Asadovým. Ti lidé tam skutečně bombardují nemocnice, masakrují desetitisíce civilního obyvatelstva, a to jenom proto, aby se ten diktátor Asad udržel u moci, protože se stává loutkou Moskvy. To je něco, tady neselhává Evropská unie, tady selhává OSN, protože v OSN je možné, že nedemokratické státy, ke kterým dneska se naše vláda chová velmi vstřícně, to je Rusko a Čína, mohou zablokovat vůbec projednávání těchto zločinů, čili tam tím hlavním viníkem je Rusko a spoustu těch uprchlíků říká, že by se okamžitě vrátili, pokud padne Asad. Asad třeba nepadne ...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Rusko se přece, pane profesore, omlouvám se, že vám do toho vstupuji, ale se zapojilo do toho syrského konfliktu de facto nedávno.

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
No, ta podpora toho Asada tam, tam, tam byla přinejmenším morální a teďka je teda, teďka se tam skutečně dopouští genocidy, a to je něco, co je třeba odmítnout. A nesmíme také zneužívat ty tragické věci, které se dějí v Německu. Tam hned byl pokus to hodit na uprchlíka, dneska se ukazuje, že to pravděpodobně s uprchlíkem nemá, tedy s tím konkrétním vůbec nemá nic společného, že to byli cvičení teroristé Islámského státu, kteří se tam mohou dostat samozřejmě různými cestami, zdaleka ne jenom skrze uprchlíky. Já jsem si strašně vážil prezidenta Gaucka, který vystoupil, a to první, co řekl, nesmíme se nechat zastrašit a nesmíme propadnout nenávisti, protože tam je velice jednoduché tyhle ty strachy obrátit proti těm uprchlíků, tak z toho milionu když tam bude jeden šílenec, ano, to zřejmě je možné, ale vyzval prostě k tomu, musíme zachovat klid. Naprostý opak udělal náš pan prezident, který okamžitě zneužil tu situaci tím, že řekl, prostě využil to k tomu, aby ospravedlňoval ty šikany, které jsou dneska na Pražském hradě vůči návštěvníkům Pražského hradu, aby ospravedlňoval svojí politiku. To je podle mého názoru skutečně morální hyenismus takhle zneužívat tu situaci a štvát samozřejmě proti svým oponentům. Mě okamžitě po tom projevu Ovčáčkově napadl nějaký občan na Staroměstském náměstí. Já jsem na tohle to připraven, prostě ti politici nezodpovědní na rozdíl od takového člověka, jako je Gauck, budou samozřejmě zneužívat tyhle ty situace k tomu, aby štvali proti svým politickým oponentům, ale jestli si ...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to, promiňte, zneužívání situace? Jednak pan prezident má právo na svůj názor, když mu záleží na bezpečnosti občanů. Vidíme, že bezpečnost se posiluje v celé Evropské unii.

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
Má právo na svůj názor, já mám právo na to říct o něm, co si, co si, co si o tom myslím.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jistě. Co se týče možná Německa, abychom se vrátili k té podstatě, pane profesore, tak neměla by podle vás opravdu kancléřka, německá vláda nějak odpovědět na ten teror? Identitu útočníka zatím opravdu neznáme, o tom můžeme spekulovat. Není ani, vrátila bych se opět k vyjádření bavorského premiéra, nejsou Němci povinni učinit tedy něco zásadního, nějak přehodnotit tu imigrační politiku, ani vůči obětem, vůči těm mrtvým, vůči postiženým lidem, pozůstalým?

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
O bezpečnost se musí starat samozřejmě každý státník, ale kdyby kancléřka Merkelová neudělala, co udělala, tak ti uprchlíci zaplaví mnoho zemí a zejména tedy ty naše země. My jí za mnohé vlastně vděčíme, za to, že byla schopna ty lidi přijmout a z velké části se o ně postarat. Tyhle ty věci jsou ta, to Německo to v podstatě zvládlo navzdory těmhle těm věcem.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Myslíte?

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
Ano, jsem o tom naprosto přesvědčen a do Německa chodím a vím, že prostě já si kancléřky Merkelové velmi, velmi vážím. Myslím, že je to jeden z největších a nejzodpovědnějších státníků na, v dnešním, v dnešní společnosti a samozřejmě člověk počítá s tím, že za tenhle ten názor bude napadán, ale říkám předem těm lidem, ano, já se mohu mýlit, já rád ustoupím racionálním argumentům, ale tedy nedám se zastrašit, to opravdu ne.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nejde o zastrašování, samozřejmě máte plné právo jako každý vyslovit svůj názor. Ani tedy ten berlínský masakr, přihlásil se k němu Islámský stát, tedy ve vašich očích nevede k potřebě nějaké revize? Mimochodem sama kancléřka Merkelová na nedávném sjezdu CDU své strany, kde byla potvrzena ve vedení, docela přitvrdila, pane profesore.

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
Samozřejmě. Od počátku je třeba říct, že musíme rozlišovat, že nemůžeme samozřejmě přijmout všechny uprchlíky, to nikdo neříká, to neříká ani ona, ale, a že je třeba rozlišovat, je třeba bezpečnosti, ale lidi, kteří prchají před tím Asadem a před tou genocidou, za kterou, znovu opakuji, velikou vinu nese Rusko, ti mají morální a legální právo. Je třeba rozlišovat a samozřejmě se bránit, aby mezi těmito lidmi nebyli ti agenti toho Islámského státu. To nelze dělat tím, že prostě absolutně přibouchneme dveře před lidmi, kteří jsou v nouzi.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak tedy, pane profesore, reagovat? Jak by mělo Německo reagovat na pondělní teroristický útok?

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
Především je třeba ukázat na ty, na ty, na ty viníky. Myslím si, že je třeba ukázat tomu Putinovu režimu, že tady dělá věci, které jsou válečný zločin, že je třeba pravděpodobně přitvrdit i ty ekonomické sankce proti Rusku a nebát se prostě toho, toho Putinova režimu.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já se ale ptám na tu situaci, teď nechme Sýrii a ten složitý konflikt stranou, ale na vlastně tu situaci, která je v Německu.

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
Nemůžeme, nemůžeme nechat Sýrii, protože tam je řešení k té věci.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tam jsou uprchlíci také z Afghánistánu, z Pákistánu.

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
Ano, ano, ano. Samozřejmě je třeba, je třeba bezpečnosti, je třeba bojovat proti tomu terorismu Islámského státu a náš svět je nebezpečný svět. Tohle to je součástí našeho světa a my se musíme naučit s touto realitou žít. Nemůžeme obrátit prostě ...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Před několika dny oslavil papež František osmdesáté narozeniny, také u nás v Česku vyšlo několik knih, které mají v názvu spojení papež-reformátor. Vystihuje to, pane profesore, jeho činy, jeho politiku? Je to trefné?

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
/Nesrozumitelné/ velmi správně a já jsem přesvědčen, že s papežem Františkem začíná nová kapitola v dějinách křesťanství, ovšem mluvím o tom podmíněně, protože to se může stát tehdy, jestliže lidé, kterým je sympatický papež František, a to je spoustu lidí dobré vůle přes hranice katolické církve i křesťanství, nesmí zůstat jenom u takové povrchní sympatie k tomuto papeži, který je samozřejmě, jak každý vidí, velmi lidský, empatický, je to hluboce duchovní člověk, ale nesmí to být jenom sympatie k jeho osobě. Je třeba pochopit i jeho poselství, a to je velmi zásadní, to je skutečně reformní. Nejde jenom o tu velmi potřebnou reformu římské curie, kterou zanedbali jeho dva předchůdci a kterou on dělá velmi systematicky a dobře, ale jde především o tom, že on se snaží osvobodit tu, to vlastní jádro evangelia od toho, čím bylo zaneseno v té poslední době. Reforem v dějinách křesťanství byla celá řada. Svatý Augustin řekl: Ecclesia est semper reformanda, církev se musí stále reformovat. Jedna taková velká reforma byl druhý vatikánský koncil, kde církev pochopila, že takovýto, takovéto en bloc odmítání moderní civilizace, moderní vědy, moderní kultury je slepá ulička. A zahájila dialog s tou současnou kulturou a vědou. Pak se církev trošičku polekala toho nebo jisté kruhy v církvi, když v 68. roce nastala ta antiautoritativní kulturní revoluce a zejména sexuální revoluce, takže se v odporu vůči tomuhle v církvi příliš přeexponovaly ty otázky sexuální morálky. A papež František má odvahu říci, tohle soustředění jenom na tyhle ty otázky nebo převážně na tyhle ty otázky je něco jako neurotická obsese. My musíme osvobodit to, co je skutečným jádrem evangelia a on rozvíjí ty hodnoty, jako je milosrdenství, odpuštění, péče o životní prostředí, o stvoření, kultura smíření a také důraz na svědomí člověka, na osobní svědomí, čili to je něco, co podle mého názoru jestliže lidé pochopí tohle to jeho poselství a přijmou ho, budou uplatňovat ve svém životě, tak to může být takový tvar křesťanství, který může oslovit mnoho lidí i za hranicemi církve. Dneska je třeba takového velkého morálního impulsu a řešení nebude v návratu prostě k nějaké křesťanské říši středověku, to je sen. Nedávno jsem v Německu byl požádán, abych mluvil na téma, jestli křesťanství může být nadějí pro Evropu. Říkal jsem, křesťanství včerejška ne, ale tohle to křesťanství, které se rodí z těch reforem papeže Františka, to může oslovit lidi dobré vůle.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaké zatím zásadní kroky se povedly tedy papežovi a jeho reformnímu úsilí, pane profesore? Lze za to označit třeba i možná, nevím, nedávné setkání ekumenické ve švédském Malmö, kde se setkal se zástupci lutheránů?

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
Samozřejmě, ten ekumenismus je něco, čím on opravdu žije, i ten mezináboženský dialog, on je znám hlubokým přátelstvím s židovskými představiteli a ta vstřícnost k židovskému náboženství, k židovskému národu je něco, co je potřebné a samozřejmě také je člověk, který rozlišuje, a to je v dnešním světě trojnásob potřebné, ten terorismus, který, který on samozřejmě odsuzuje jako každý slušný člověk od islámu jako takového, čili on navazuje ten potřebný dialog s islámem a posiluje vzájemnou úctu mezi křesťany a muslimy. Čili tam je celá řada věcí, které, které on, ale které on vyzařuje do toho světa, tam lidé vidí osobnost, která je hluboce pravdivá, která celý svým životním stylem vlastně stvrzuje tuhle tu, tuhle tu cestu.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Reformu čeho konkrétně z vašeho pohledu potřebuje, tedy vyžaduje křesťanství?

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
Je to především reforma, proti které mnozí v církvi se brání. Je to třeba důraz na tu křesťanskou svobodu a na tu zodpovědnost vlastního svědomí. Mnozí by chtěli z křesťanství udělat takové náboženství zákona, zákazů a příkazů, ale víte, to je to, čím se zásadně liší křesťanství od židovství a islámu, jakkoliv si těhle těch cest velmi vážím, tak tam vidím, že, zjednodušuju samozřejmě, to by chtělo přednášku, pro kterou tady není místo, ale že v judaismu i v islámu vlastně tím základním je zákon, plnění zákona. Samozřejmě je tam také mystika, je tam také, je tam také filozofie, ale především jde o splnění zákona. Ježíš a Pavel z Tarsu vysvobodili křesťanství z tohohle pokušení legalizmu, jenom těch příkazů a zákazů a ukázali to absolutní je láska, láska ne jako nějaký romantický cit, ale ta solidární láska, solidarita s lidmi v nouzi. A ten vztah k Bohu jako především hluboká důvěra. A tam člověk musí také probudit v sobě určitou zodpovědnost za své činy, nejenom čekat, že mu budou předepsána nějaká pravidla, ale aby velice zodpovědně naslouchal tomu hlasu vlastního svědomí. To je něco, co já tímhle tím velice žiju v tomhle tom roce, pro mě takovým velkým zjevením byla věta /nesrozumitelné/, ke které se stále vracím, že vnější člověk má vnějšího Boha, vnitřní člověk má vnitřního Boha. Já se bojím toho vnějškového náboženství, vnějškových povrchních lidí. Takové náboženství se může zneužívat politicky, takové náboženství se může stát jenom ozdobnou parádou světských slavností, ale to, co je třeba, je ten vnitřní obrat, najít tu svatyni svého svědomí, najít v sobě hluboce takové to centrum, kam nedoléhají ty reklamy a ty hlasy těch demagogů a politiků, tam, kde člověk získává odvahu naslouchat ve svém svědomí božímu hlasu. Samozřejmě pokorně a stále hledat tu pravdu. Ale tam také, jestliže je hlubokým člověkem, člověkem spirituality, modlitby, pravé víry, dostává odvahu se postavit i proti tomu většinovému mínění, proti těm frázím a samozřejmě to znamená také vzít na sebe kříž, být nonkomformní, ale k tomu jsme jako křesťané povoláni.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
I vy jste na sebe vzal ten kříž, pane profesore. Možná jenom ještě by mě zajímal názor, před necelým měsícem vlastně skončil rok milosrdenství, který vyhlásil papež František, jaké bylo jeho poslání toho roku milosrdenství a jaké zkušenosti jak v církvi, tak i třeba ve veřejnosti, nakolik rezonoval podle vašich zkušeností, informací?

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
Jednak odstoupit od toho obrazu Boha jako trestajícího soudce, ukázat Boha jako toho, který dává člověku novou šanci a novou naději, a to i člověku, který nějakým způsobem klesl. A to mělo být také i v té církevní praxi, to je to, co vyvolalo velikou opozici v církvi, to, že papež říká, ano, jsou lidé, kteří jsou ve složitých morálních situacích, jsou to například lidé, kteří, kterým se rozpadlo manželství, uzavřeli civilní manželství, předtím bylo obvyklé, že takovým lidem se řeklo, tak do smrti nesmíš, pokud žiješ tedy plně v tom novém manželství, nesmíš přistoupit ke eucharistii, ke stolu Páně. A já si myslím, že, a papež říká, my nemůžeme šmahem všecky tyhle ty lidi odsuzovat, samozřejmě to se týká lidí v dalších takových prekérních situacích, viz homosexuálních orientací a tak dále, ta předchozí praxe byla šmahem prostě poukázat, ano, vy jste za těmi normami, to nelze. Papež říká, my nemůžeme šmahem všechny lidi odsuzovat, kteří jsou v těch složitých situacích, to je třeba řešit individuálně a ten kněz nesmí ze zpovědnice udělat mučírnu, nesmí z té eucharistie udělat jakousi odměnu za ty premianty, ale musí se snažit v dialogu velmi citlivě a empaticky ty lidi povzbudit, aby udělali to, na co fakticky v té své situaci mají. Člověku není možné klást větší břemena, než je schopen je unést, čili tady je ten ježíšovský důraz, a to je, to je opravdu to, to jádro, jádro evangelia a křesťanství a papež na to velice dobře poukazuje a já si myslím, že mnozí lidé to snad pochopili.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nakolik je křesťanská církev, křesťanství, pane profesore, jednotná? Protože to, že by měla být prioritou, tak o tom hovořil papež František právě nedávno i na tom setkání s lutherány ve Švédsku.

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
Jednotná není, ale ty rozdíly dneska nejsou mezi denominacemi, ale uprostřed. Jsou lidé, kteří odmítají třeba tohle to poselství, o kterém jsem mluvil, čtyři kardinálové vystoupili zcela zřetelně proti papeži a říkají, tak neplatí už ta stará pravidla? Mně strašně připomíná ten jejich hlas to, co říkají Farizejové Ježíšovi. Podívejte se, tady je žena, kterou jsme přichytli v cizoložství, Mojžíš nám přikázal kamenovat a ty říkáš, že ne? Je opravdu možné uzdravovat lidi v sobotu a papež František říká to, co říkal Ježíš, sobota je pro člověka a ne člověk pro sobotu. Kdo si bez viny, hod první kamene. Litera zabíjí, duch oživuje, čili on proti tomu farizejství, které samozřejmě v té církvi také stále je, tomu formalismu, tomu zákonictví ukazuje tu zodpovědnou a tvořivou lásku, skutečnou svobodu, kterou člověk dostává, jestliže naslouchá božímu hlasu. Jestli se nechá zmást jenom těmi hlasy tohoto světa.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Papež František patří podle anket také u nás mezi nejoblíbenější zahraniční osobnosti, jaké teda oblibě se těší uvnitř katolické církve? Teď jste hovořil vlastně o řekla bych dosud asi nejostřejším projevu odporu v té církevní hierarchii.

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
Já si myslím, že podle, podle těch vnitrocírkevních výzkumů asi 90 % katolíků stojí za těmi, za těmi vstřícnými kroky papeže Františka a asi 10 % ...

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
A hodnostáři?

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
Tam je to velmi rozdělené. Samozřejmě z těch čtyř, čtyř kardinálů, kteří tvoří takovou tu opozici vůči papeži Františkovi, tak dva byli v minulém roce pozváni do Čech a přednášeli tady a tak dále, že to také o něčem vypovídá, takže to rozdělení tady je a samozřejmě, samozřejmě bude. Ale jistě, je třeba také se snažit porozumět i té jejich obavě. Já, mně upozornil velice slušně a dobře jeden můj farník, aby zase nepřeháněl tuhle tu kritiku, že možná ti lidé jsou znepokojeni tím, že v tom dnešním světě je takové rozvalení hodnot a že chtějí prostě držet nějaká pravidla. Já jsem si na základě toho, velmi jsem o tom přemýšlel, na základě toho jsem si přečetl knížku jednoho z těch oponentů papeže Františka, jednoho afrického kardinála, protože já za měsíc jedu do Afriky na takové setkání špičkových evropských a afrických teologů o budoucnosti církve, tak chci trošku rozumět té africké církvi a musím říct, že tenhle ten oponent papeže Františka tam vystupuje jako vzdělaný člověk, který má určité promyšlené argumenty. Ano, jestliže jsme na půdě argumentů, kde vzdělaní a přemýšliví lidé jaksi apelují nebo hledají poctivě pravdu, tak tam samozřejmě je třeba naslouchat i té druhé straně. Bohužel z těch politických zápasů doma jsem zvyklý, že z té druhé strany jsou zatím jenom nadávky, urážky a málokdy taková snaha o ten racionální dialog, takže je samozřejmě třeba, je to určité nebezpečí, že si člověk v nějakém zápalu se může samozřejmě přestat dobře rozumět té druhé straně, ale proto je třeba, abychom samozřejmě tyhle ty emoce se snažili, to platí i o mně, že jo, aby se stále člověk ptal, jestli opravdu má pravdu a já se to snažím dělat, ale je třeba, abychom k tomu měli na obou stranách lidi schopné, rozumné, rozumného dialogu. A já myslím, že v církvi to pravděpodobně bude možné. Doufám, že to snad bude možné i v české společnosti a možná někdy i v politice.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jinak podle exkluzivního průzkumu pro Český rozhlas, vypracovala ho agentura Median, se Češi nejvíce obávají, že se příští rok v Evropě odehrají další teroristické útoky organizace Islámského státu. Naopak téměř se nebojí oslabení NATO a šířících se matoucích a zavádějících zpráv ze strany Ruska. K těm emocím patří i přirozený lidský strach.

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
To je, to je veliká chyba, protože samozřejmě to, co Rusko vyvíjí, tu propagandistickou válku, v nejrůznějších sociálních médiích, to skutečně otravuje a tu atmosféru u nás a je třeba proti tomu postupovat, ale lidé tady musí být skutečně stateční, protože to znamená, že budou čelit nejrůznějším útokům, projevům nenávisti, ale to se nedá nic dělat. Já stále vzpomínám na Masaryka, který v /nesrozumitelné/, boje o rukopisy, byl nenáviděn, ale stál za svým. A takže je třeba hájit tu poznanou pravdu, ale samozřejmě stále se ptát kriticky, jestli člověk tu pravdu skutečně má.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Myšlenky profesora Tomáše Halíka. Děkuji vám za ně, těším se na příští setkání. Mějte se hezky.

Tomáš HALÍK, teolog, prezident České křesťanské akademie
--------------------
Přeji krásné svátky.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuji, vám také. Zítřek bude patřit názorům biologa Davida Storcha. Dobrý den přeje Zita Senková.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autoři: Tomáš Halík , zis
Spustit audio