Josef Šlerka: V devadesátých letech chtěla média budovat společnost. Dnes chybí sebereflexe

18. červenec 2018

K příležitosti 100 let od založení Československa se v Londýně nedávno konala konference o veřejnoprávních médiích. Spolupořádala ji BBC, Český rozhlas i velvyslanectví ve Velké Británii. Média veřejné služby podle ní čelí největší konkurenci. Jaká je role veřejnoprávních médií?

„Co jsou vlastně veřejnoprávní média? Kritéria nezávislosti nejsou kritéria nutně toho, že médium dělá dobře veřejnoprávní službu. A médium veřejné služby nemusí nutně být veřejnoprávní médium. V diskusích problém redukujeme na to, že veřejnoprávní by mělo být to médium, u kterého má mít člověk dovolání, i když má menšinový názor,“ tvrdí Josef Šlerka, analytik a vedoucí oboru Studia nových médií na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.

Co považuje za nezávislost? „V první řadě to znamená, že novinář píše o oblastech, v nichž nepodniká vlastník média. Novinář v médiu vlastněmém velkou investiční skupinou nebo podnikatelem, který podniká napříč celým spektrem, prostě píšete o oblastech, kde hrozí střet zájmů.“

Oligarchizace vs. budovatelské 90‘

Dnes se v Česku sice mluví o tzv. oligarchizaci médií, podle Šlerky ale tento princip platil vždy. Novinář nemá psát o oblasti, z níž je placen. Kromě nezávislosti patří mezi velmi skloňované termíny i vyváženost a objektivita. Tu analytik vnímá jako požadavek po nehodnocení, tzn. aby se o zprávách referovalo s co nejmenším počtem emocí.

„Faktem je, že česká novinařina trpěla a trpí tím, že v 90. letech měla budovatelskou náladu. Měla naladění pomáhat vzniku nové demokracie a kapitalismu. Často ale přehlížela negativní jevy, které nastávaly. Tam vnikl spor mezi novináři a publikem.“ Tato citlivost pak prý přešla i do nového milénia.

Zároveň do určité míry chybí sebereflexe novinářské obce v jejich vlastních zkresleních. „Je to vidět například na předvolební kampani Drahoš-Zeman. Slabá místa Drahošova týmu byla často přehlížena, protože v novinářích vítězil vyšší mravní princip. To je něco, co se ve čtenářích a posluchačích usazuje a pak to vybublává v nespokojenosti.“

Konkurence pomáhá

Média taky řeší velkou konkurenci. Například BBC prohrává se službami jako Netflix nebo Spotify umožňující streamování videa, respektive hudby. V konkurenci ale Šlerka problém nevidí. Naopak. Média podle něj musejí zkoušet nové věci.

Noviny, ilustrační foto

„Česká společnost je progresivní v adaptaci některých technologií, třeba bezkontaktní platby. Tam jsme lídr světa. Ale pokud jde o mediální provoz, jsme jedni z nejkonzervativnějších trhů celé Evropy. Lidé nejsou zvyklí platit za obsah, míra experimentování v médiích je minimální. Trh je uzavřený. Konkurence by je pomalu, ale jistě mohla dokopat k něčemu novému.“

autoři: zis , Josef Šlerka
Spustit audio