Cyril Höschl: Jak poznat kvalitní nemocnici

6. prosinec 2017

„Jsou samozřejmě objektivní ukazatelé jako třeba počet revertencí, že se pacienti vrací se stejnou diagnózou. Ale to je jen jeden z aspektů,“ říká ředitel Národního ústavu duševního zdraví.

Psychiatr Cyril Höschl připomíná, že lidi prostě mají rádi žebříčky kvality. Potravin i péče. Sám ale odmítá, že by bylo možné úroveň nemocnic hodnotit. „Protože těch hodnotících ukazatelů je spousta.“

Co je spokojenost pacienta?

Jedním z nich může být třeba spokojenost pacientů. „Ale podle čeho ji pacient hodnotí? Podle toho, jestli má sestru kamarádku, jak se k němu chovají, jestli mu uvaří kafe, jestli dlouho čeká. To jsou důležité parametry, ale s vlastní úrovní zákroku to vůbec nemusí souviset.“

Podle Höschla nemá pacient možnost posuzovat kvalitu operatéra. „Maximálně to, jestli to zoral a vracíte se. Nebo jestli to hnije, máte komplikace. Ale na to jsou statistiky, to by vlastně mohl dělat i kompjůtr, protože nemocnice tohle vykazují.“ Další možnost hodnocení je manažerský pohled.

Co je dobře vedená nemocnice?

„Jestli mají v pořádku výběrová řízení. Udělat tam audit, jestli dodržují bezpečnost práce, zákoník práce... Ale nemocnice, která je v tomhle excelentní, nemusí být z pohledu pacienta vůbec příjemná, protože tam může převládat byrokracie, papírování, neosobnost.“

A pokud zase sečtete všechny jednotlivé pohledy, „minimalizujete sice metodologické problémy, ale nakonec na tom budou všichni tak nějak stejně“. A jak Höschl vnímá radu, že kvalitní nemocnice se pozná podle toho, že se v ní léčí samotní lékaři?

Kde se léčí lékaři?

„To je pravda. Ale někdy se v ní léčí za prvé proto, že jim nic jiného nezbývá. Za druhé proto, že vědí, kdo z těch kolegů je dobrý a k němu jdou. Za třetí proto, že si to tam můžou snadno domluvit, když tam třeba pracovali... Těch důvodů může být hodně.“

autoři: zis , Cyril Höschl , rota
Spustit audio