Jak to vidí13. září  2017 v 08:30  

David Mareček: Většina lidí v orchestru musí mít druhé zaměstnání. Kolik berou hudebníci?

Nouze naučila Dalibora housti. Dnes je to spíš naopak. „Trh práce na poli kultury na tom není nejlíp,“ říká David Mareček - Foto: Fotobanka Pixabay

Nouze naučila Dalibora housti. Dnes je to spíš naopak. „Trh práce na poli kultury na tom není nejlíp,“ říká David MarečekFoto: Fotobanka Pixabay

Hudebníci odcházejí za hranice nebo do jiných oborů. Pokud zůstanou, mají problémy s dalším vzděláváním a rozvojem.

„Česká filharmonie je na tom relativně dobře, ale obecně jsou platy hlavně začínajících hudebníků mizerné,“ říká ředitel David Mareček. Valná většina lidí v orchestru musí mít druhé zaměstnání. Natož rodinu. Ti nejlepší logicky míří do zahraničí, kde platí slušně. 

„Práce v cizině je pro hudebníka snazší než třeba pro lékaře. U uchazeče jde vždy o to, jak dobře hraje. Nemusí být až tak dobře jazykově vybavený, stačí mu jen se domluvit.“ Větší problém prý ale představuje odliv už „hotových“ hudebníků do jiných profesí. 

 

Host: David Mareček. Témata: I hudebníci mají dostat přidáno, stejně jako učitelé. Jak na tom jsou jejich platy? Kdo přijde po Jiřím Bělohlávkovi do filharmonie? Fenomén Youtubeři. Virtuální vs. skutečný život hudebníků? Moderuje Zita Senková.

Vložit na svůj web

Platy se teď mají zvýšit až o 10 % 

„Pokud musíte mít další zaměstnání, tak už nemáte tolik času na sebevzdělávání nebo cvičení. Zvládnout se to dá, ale nesmí toho být moc.“ Vládní koalice se teď dohodla na zvýšení platů veřejného sektoru. Až o 10 % by se měly zvýšit mzdy lidem v kultuře. Odboráři ale s odvoláním stávkové pohotovosti vyčkávají. 

Podle Marečka hudebníky netrápí jen platy. Problematická je i úzká specializace absolventů konzervatoře, které měla vyřešit hudební gymnázia. V Praze si své studenty našli, v Ostravě bohužel ne a tak se škola vrátila k formě konzervatoře. 

Mají konzervatoře budoucnost? 

„Kdybych se jako rodič měl rozhodovat, co dítěti doporučit, určitě by to bylo gymnázium. Po konzervatoři máte velmi omezený manévrovací prostor,“ říká David Mareček - Foto: Irena Šarounová

„Kdybych se jako rodič měl rozhodovat, co dítěti doporučit, určitě by to bylo gymnázium. Po konzervatoři máte velmi omezený manévrovací prostor,“ říká David MarečekFoto: Irena Šarounová

„Kdybych se jako rodič měl rozhodovat, co dítěti doporučit, určitě by to bylo gymnázium. Po konzervatoři máte velmi omezený manévrovací prostor. Nejen při volbě vysoké školy, ale i při případné změně oboru.“ Jak velký je dnes ale vůbec zájem o toto vzdělání? 

„Je fenoménem doby, že se učitelé i žáci rozhodují podle toho, jak se pak v životě uplatní. Už tady nehraje až tak velkou roli jen to, co je doopravdy baví. Pokles zájmu je tak vidět i mezi hudebníky.“ Zatím to podle Marečka není nic děsivého, ale ve srovnání s 90. lety to vidět opravdu je. 

Kdo a kdy nahradí Jiřího Bělohlávka? Poslechněte si ze záznamu v Archivu pořadů. 

Pořad: Jak to vidí...  |  Stanice: ČRo Dvojka
Čas vysílání: pondělí-pátek a neděle 08:30; repríza pondělí-pátek 20:30  |  Délka pořadu: 27 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Příběhy posluchačů

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace