Jak to vidí13. ledna  2017 v 08:30  

David Storch: Dálnice D8 pomůže. Vadí ale oku

Dálnice D8 u Prackovic nad Labem - Foto: Jan Bachorík

Dálnice D8 u Prackovic nad LabemFoto: Jan Bachorík

Dálnice bývá pro ochranáře červený hadr. Biolog a ekolog vás překvapí svým pohledem na dálnice obecně, na současnou podobu ekoduktů u nás a na aleje podél silnic.

„Dálnice D8 pomůže krajině," překvapuje ekolog David Storch. „Když tam nebyla, byly tam dvě velmi frekventované silnice. Jedna na Teplice přes Velemín a druhá podél Labe na Ústí. A ty už krajinu narušovaly.“ Biolog připomíná, že detailní porovnání negativního vlivu silnic a dálnic často vychází ve prospěch dálnic. 

„Protože jsou od krajiny mnohem víc oddělené. To je na jednu stranu problém, protože představují bariéru. Na stranu druhou v přírodě jsou přirozené bariéry: řeky, horské hřbety, ale i intenzivně obdělávaná zemědělská krajina.“ Tím, že dálnice není tak snadno překonatelná, je to možná ještě lepší. 

 

Host: ekolog David Storch. Témata: větrný park v Krušných horách nebude kvůli výskytu tetřívka obecného; ekodukty, přechody silnic a dálnic pro zvěř, a krajina kolem dálnice D8; rekonstrukce pratura a jeho návrat do Milovic. Moderuje Karolína Koubová.

Vložit na svůj web

Vadí „jen“ krajinnému rázu 

„Frekventované silnice sice lze přeběhnout, ale s velkou pravděpodobností zvíře na silnici zahyne,“ vysvětluje Storch. „Dálnice zkrátka trochu řeší problém husté sítě silnic.“ Problematická je D8 podle Storcha z hlediska estetické stránky krajiny, krajinného rázu. 

„České středohoří je nejkrásnější krajina u nás. I když jsou tam už silnice a průmysl. A každý zásah to jen zhorší. A proto si myslím, že to šlo udělat jinak: postavit tunel.“ Tunel by byl sice dražší, dálnici by ale zkrátil. 

Tunel by problematický úsek vyřešil 

David Storch: Ekodukty jsou u nás z velké části nesmysl. Protože se nestaví na základě průzkumu toho, kde ta zvěř opravdu chodí a jaké prostředí jí vyhovuje. Často vysázený borový lesík je pro mnoho organizmů neprůchodný. Dokonce neprůchodnější než samotn - Foto: Klaus Foehl, Wikimedia Commons,  CC BY-SA 3.0

David Storch: Ekodukty jsou u nás z velké části nesmysl. Protože se nestaví na základě průzkumu toho, kde ta zvěř opravdu chodí a jaké prostředí jí vyhovuje. Často vysázený borový lesík je pro mnoho organizmů neprůchodný. Dokonce neprůchodnější než samotnFoto: Klaus Foehl, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0

„Vyřešil by ale problém s krajinným rázem. A hlavně by se vyhnul tomu problematickému místu, o kterém se pořád diskutuje. Je přesně v tom záhybu, který by tam díky tunelu nebyl.“ Storch mluví o posledním zprovozněném úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. 

Kvůli nestabilnímu podloží je měsíc po otevření provoz u prackovické estakády sveden na jeden z dvou mostů. Sněmovna teď chce po vládě nezávislý forenzní audit. S návrhem souhlasí i ministr dopravy Dan Ťok. 

Potřebujeme stromy podél silnic? 

„Mně se líbí aleje. Ale považuju za hodnověrný údaj, že stojí za smrtelnými nehodami. V naší krajině je obecně víc dřevinné vegetace než je nutné. Ubývá bezlesí. Česko je nejzalesněnější a nejzakřovinější za poslední stovky let. A to není dobře. Z hlediska ochrany přírody nejsou aleje nijak zásadní.“ 

Pořad: Jak to vidí...  |  Stanice: ČRo Dvojka
Čas vysílání: pondělí-pátek a neděle 08:30; repríza pondělí-pátek 20:30  |  Délka pořadu: 27 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Příběhy posluchačů

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace