Gotthardský tunel je opravdový unikát. Ve zkušebním provozu můžete prozkoumat i jeho „střeva“

4. červenec 2016

Se začátkem prázdnin cestuje i pořad Jak to vidí. První zastávkou byl Gotthardský úpatní tunel, který je se svými 57 km nejdelším železničním tunelem světa. Slavnostní otevření (předání švýcarským drahám) proběhlo 1. června. Další půlrok teď tunel bude ve zkušebním provozu.

„Asi od půlky srpna máte jedinečnou šanci nahlédnout i do zákulisí stavby,“ říká publicista a vlakový nadšenec Petr Čermák. Vlak vám totiž zastaví v místě asi 800 m pod obcí Sedrum, kde je hlubinná záchranná stanice. A vás pak čeká asi hodinová túra uvnitř tunelu.

„Vracet se budete po staré, nádherné Gotthardské železnici z 19. století. Považuji ji za nejkrásnější rychlíkovou trasu světa.“ Prohlídka bude otevřená jen do podzimu. A pak to už pravděpodobně na vlastní oči nikdy neuvidíte.


Nej Gotthardského tunelu
- sofistikovaný bezpečnostní systém
- dohromady přes 150 km
- jde o 2 tunely (1 pro každý směr)
- ražba trvala 11 let
- stavba dalších 17 let
- stál asi 300 miliard Kč
- Švýcaři o projektu 2x hlasovali v referendu

Tunel platili lidé z daní

Pokud jste ale v posledních 20 letech Švýcarsko navštívili, přispěli jste i vy. „Cokoli jste koupili, hlavně benzín zatížený spotřební daní.“ Švýcaři taky dokázali dodržet to, co si v referendech odhlasovali: rozdíl v plánované a skutečné ceně tunelu je jen v inflaci a rostoucí ceně stavebních prací.

Rozpočet byl po celých 20 let pod drobnohledem speciální komise pro Gotthardský tunel. Jaké jsou jeho hlavní funkce? „Cestování se zrychlí asi o hodinu. Ale hlavně se zvýší kapacita nákladní dopravy přes Alpy až o 100 vlaků denně. Potřebují ho Švýcaři, ale i celá Evropa.“

Co všechno uvidíte při prohlídce střev tunelu? Poslechněte si ze záznamu v Archivu pořadů.

Alpské tunely - Gotthardský, Brennerský, Simplonský, Mont Blanc aj.
autoři: lup , zis
Spustit audio