Jak to vidí13. dubna  2018 v 08:30  

Jan Jirák: Veřejnoprávní facebook? Nápad dobrý, má ale šanci na úspěch?

Podle průzkumu Alexe Sängerlauba se fake news přeceňují. Děláme z nich většího bubáka, než jsou, říká Jan Jirák - Foto: Fotobanka Profimedia

Podle průzkumu Alexe Sängerlauba se fake news přeceňují. Děláme z nich většího bubáka, než jsou, říká Jan JirákFoto: Fotobanka Profimedia

Německý novinář a šéf analytického týmu Measuring Fake News Alex Sängerlaub přišel s nápadem na vytvoření jakési veřejnoprávní sociální sítě. Platformy bez falešných zpráv. Je to vůbec možné?

Sängerlaubův nápad je nepochybně zajímavý, protože ukazuje, jak hluboce jsme proti sociálním sítím bezmocní,“ myslí si mediální analytik Jan Jirák. „Nejdůležitější je ale otázka, jestli se může uplatnit, najít si čtenáře. V té záplavě nejrůznějších informací, poloinformací, dezinformací a lží, které se ve virtuálním prostředí pohybují.“ 

 

Host: Jan Jirák. Témata: Stání maturity. Psaný vs. mluvený projev. Je možné něco jako veřejnoprávní facebook či jiná sociální síť? Slovenská veřejnoprávní média. Tabu seniorského sexu. Moderuje Zita Senková.

Vložit na svůj web

Veřejnoprávní FB šanci nemá 

Podle Jiráka šanci nemá. Proč? Veřejnoprávní média u nás vznikala ve chvíli, kdy množství vlnových kmitočtů, na kterých mohly rozhlasy a televize vysílat, bylo opravdu málo. Chápaly se tak jako národní bohatství, které se ale musí využít smysluplně a tedy veřejnoprávně. 

„Ale na internetu se teď přece uplatní kdokoli. Není tam nějaká nouze o seberealizaci. Těžko se tak prosadí představa, že by se část prostoru sociálních médií (zjednodušeně facebooku), měla chránit pro veřejné potřeby. Je to už svět dravé komerce,“ vysvětluje mediální teoretik. 

Sociální vs. tradiční média 

Lidská komunikace se mění. Co považuji za problém je rozpad hranice mezi tím, co je soukromé a co veřejné, říká mediální teoretik - Foto:  CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

Lidská komunikace se mění. Co považuji za problém je rozpad hranice mezi tím, co je soukromé a co veřejné, říká mediální teoretikFoto:  CC0 1.0 Universal (CC0 1.0) Public Domain Dedication

„Funkce sociálních a tradičních médií se postupně stírají. V prostředí facebooku přibývá projevů fakticky podobným tomu, co produkují tradiční média.“ Přece není nic mimořádného, že se sdílí texty pocházející z rozhlasových stránek, které se pak dál a nekontrolovatelně virálně šíří. 

„Vztah k hodnotě poznatků ze sociálních sítí se značně problematizuje,“ říká Jirák. „Lidská komunikace se teď hodně mění. Co považuji za problém je rozpad hranice mezi tím, co je soukromé a co veřejné. Druhý velký problém internetu jsou komunity souhlasících, kteří se vzájemně utvrzují ve svých pravdách a postojích k životu.“ 

Pořad: Jak to vidí...  |  Stanice: ČRo Dvojka
Čas vysílání: pondělí-pátek a neděle 08:30; repríza pondělí-pátek 20:30  |  Délka pořadu: 27 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Příběhy posluchačů

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas