Jiří Hlaváč: Ve státním rozpočtu dnes chybějí peníze. Nejsou ale náhodou v převisu stavby tunelu Blanka?

18. září 2015

Tolik diskutovaný pražský tunel Blanka by se konečně měl otevřít už tento víkend, v sobotu odpoledne 19. září. Hudební publicista Jiří Hlaváč ale kroutí hlavou.

„Já opravdu nepochopím, jak se mohla suma, kterou za tunel zaplatíme, takto několikrát měnit. Jak vůbec vznikne z původních 21,2 miliardy najednou 37 a teď už 43 miliard korun? A musím říct, že se mi jako občanovi takové nehospodárné vynakládání prostředků opravdu nelíbí,“ říká Jiří Hlaváč.

Tyto peníze pak zákonitě někde musejí chybět. „Když teď navíc poslouchám jednání o státním rozpočtu, kdy každý z ministrů chce pro svůj resort nějaké navýšení. Chybějící peníze ale lehce najdete v převisu Blanky.“

Proč neumíme postavit ani levné silnice?

Hlaváč také upozorňuje, že dříve, když se stavěla dálnice D1, stál kilometr milion korun. Dnes je to ale miliarda. „Ptám se, jak ten tisícinásobek vznikl? A odpověď nedostávám.“ Sice se dozvěděl, že tady jsou různé vícenáklady a taky se vlečou výkupy pozemků, ale to mu rozhodně nestačí.


Tunel Blanka měl být hotový už v roce 2011. Smlouvu přitom tehdejší primátor Pavel Bém podepsal už v říjnu 2006. Je to největší a nejdražší projekt v dějinách Prahy, která celou stavbu taky financovala ze svého rozpočtu.

Po otevření tunelu ale stále chybí pokračování vnitřního pražského okruhu. Tuto stavbu už platí stát. Blanka proto bude řidičům sloužit jen ve zkušebním provozu. Se svými 6,4 kilometry je Blanka nejdelší silniční tunel v Česku a taky nejdelší městský tunel v Evropě.

Pražská doprava se nemusí stydět

Jiří Hlaváč si myslí, že se za strukturu pražské dopravy rozhodně nemusíme stydět. Tedy s výjimkou transportu na letiště, které musí cizincům dělat docela starosti. „Naše síť je opravdu skvělá a mohu se tady pohybovat úplně stejně jako ve Vídni, Kolíně nebo Mnichově.“

Zaostáváme prý ale v kvalitě cestování. A je tak hodně důležité hodně dopředu plánovat usnadnění života vnitřního chodu města. A mezi ty plány rozhodně patří trasa na letiště.

Tunel Blanka v datech

Hudební pedagog ale také porovnával chod dnešního školství, a to i s ohlédnutí za vlastními zkušenostmi v době svých začátků. A nezapomněl ani na český fotbal a poslední kauzu Davida Limberského. Tomu prý rozhodně chybí schopnost sebeovládání. Dobrého fotbalistu totiž prý nedělají jen rychlé nohy. Poslechněte si ze záznamu v iRadiu.

autoři: lup , zis , Jiří Hlaváč
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.