Jak to vidí31. května  2018 v 08:30  

Jiří Hlaváč: Zasazení Ježíše do situace, kdy páchá trestný čin, je v rozporu s mým mravním založením

Ježíš znásilňuje muslimku ve hře Naše násilí a vaše násilí. Sobotní představení v brněnském Divadle Husa na provázku narušili aktivisté hnutí Slušní lidé - Foto:  Divadelní svět Brno

Ježíš znásilňuje muslimku ve hře Naše násilí a vaše násilí. Sobotní představení v brněnském Divadle Husa na provázku narušili aktivisté hnutí Slušní lidéFoto:  Divadelní svět Brno

Inscenaci chorvatského režiséra Olivera Frljiće Naše násilí a vaše násilí předem odsoudila katolická církev i politici v Polsku a v Rakousku. Takže podobné reakce se daly předjímat i u nás, soudí pedagog HAMU.

„V historii uměleckých disciplín se objevila jména, která zásadním způsobem rozmetala konvenci té doby. Třeba Paul Cézanne, Pablo Picasso nebo Igor Stravinskij. Jestliže je experiment cestou v rámci hledání a objevování, pak je to legitimní prostředek. Jestliže se stane výsledkem a po něm už nenásleduje nic jiného, je to špatně,“ myslí si Jiří Hlaváč

 

Host: Jiří Hlaváč. Je mravnost důvodem k omezení svobody umělecké tvorby? Kde jsou její hranice? Jak ukazovat a zpracovávat negativní či kontroverzní témata? Co stojí za skandálem na FAMU? Jaký byl letošní ročník Pražského jara? Moderuje Zita Senková.

Vložit na svůj web

Sám se nepovažuje za hluboce věřícího. Ale i pro něj představuje Ježíš Kristus obecný symbol pokory, odhodlání, ochoty nést odpovědnost za své postoje, slova i činy. „Jestliže osobnost tohoto významu vytrhnu z kontextu a zasadím ji do situace, kde veřejně páchá trestný čin, je to v rozporu s mým mravním založením. A budu komukoli tvrdit do očí, že toto na scénu nepatří.“ 

Porušování pravidel má své důsledky 

Podle Hlaváče existuje hranice umělecké licence. Situaci kolem hry přirovnává k porušení pravidel silničního provozu. „U nás je přikázáno jezdit vpravo. Když budu revoltovat a budu jezdit vlevo, bude to mít dopad na všechno, co tímto krokem způsobím. A tam je ta hranice. Je nějaký úzus, estetika, filozofie a tvůrčí svoboda, ale musíme respektovat obecně nastavená pravidla.“ 

Je podobná kontroverze umělecky účelná? Může skutečně vést k reflexi migrační krize, zpodobnění pocitů zaskočené Evropy a nastolování otázek o střetávání kultur, jak tvrdí její tvůrci? „Odpoví nám čas, jako odpověděl v případě Cézanna, Picassa a Stravinského,“ vybízí k trpělivosti Jiří Hlaváč. 

Pořad: Jak to vidí...  |  Stanice: ČRo Dvojka
Čas vysílání: pondělí-pátek a neděle 08:30; repríza pondělí-pátek 20:30  |  Délka pořadu: 27 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Příběhy posluchačů

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas