Přepis pořadu Jak to vidí - 3.6.

3. červen 2009

Hostem pořadu Jak to vidí Českého rozhlasu 2 - Praha byl komentátor a novinář Ivan Hoffman. (Od 1. září 2008 zveřejňujeme /až po 24 hodinách, u pátečního pořadu až v pondělí/ needitované přepisy půlhodinových talkshow našich hostů. Tento pořad zde také najdete ve zvukové podobě.)

Jak to vidí Ivan Hoffman:


Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Přeji dobrý den, přeji vám nádherné dopoledne, tady je Pavel Kudrna. Vy, kteří nás posloucháte pravidelně, tak víte, že v tuto chvíli je studio osiřelé, že je úplně prázdné. A vy, kteří nás neposloucháte pravidelně, ale právě teď v tuto chvíli, tak slyšíte možná trochu jiný zvuk studia. Ano, máte pravdu, Pavel Kudrna a celý vysílací tým se nehlásí ze studia, ale ze Zlína, odkud vysíláme ze 49. mezinárodního filmového festivalu pro děti a mládež. A my bychom vám samozřejmě velmi rádi nabídli pravidelné pořady v našem Hostu do domu, ale také vás doslova a do písmene zatáhli se vším všudy, co k tomu patří, do filmového dění. A tak uslyšíte své pravidelné pořady, pravidelné hosty, ale také zcela mnoho nepravidelností, které patří, ale naopak, zase úplně pravidelně k filmovému festivalu.
A zcela pravidelně uslyšíte i dnešní vysílání pořadu Jak to vidí, hostem je člověk, kterého velice dobře znáte, který chodí pravidelně do rozhlasového studia ve Zlíně, ale dnes je zcela výjimečně tady před Univerzitou Tomáše Bati, sám veliký Baťa nás bude teď kontrolovat, mě i Ivana Hoffman, komentátora Deníku a našeho spolupracovníka. Ivane jsem moc rád, že jste přišel, dobrý den.

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
Já také zdravím, přeji dobrý den. A jako reportér hned úvodem řeknu, že vidím Pavla Kudrnu při moderování stát, což je naprosto výjimečné.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Já si zase sednu, já jenom, abych měl přehled, abych viděl, co všechno se tady děje. A já jsem už říkal, že to naše dnešní vysílání bude trochu netradiční v těch tradičních intencích, tak zcela netradičně požádám jednoho z hostů, který se tady účastní, vám položil tématický okruh, vy ho určitě budete znát jako Honzíka z Arabely, jinak je to také herec a režisér Ondřej Kepka. Ten položí první tématický okruh.

Ondřej KEPKA, herec, režisér
--------------------
Ze začátku jsem byl hodně proti všemu, co se dotýkalo reklamy, pak jsem si uvědomil, že to holt k tomu tržnímu světu patří a že prostě, kdybych byl zástupce nějaké té firmy, takže bych si vlastně tu propagaci snažil taky vytvořit, nějak mě to netěší, myslím si, že některé reklamy jsou hodně stupidní, že ty nápady trošku už docházejí a že všecko se to točí tak jako hodně kolem témat z takových jako sexuálně erotických a zároveň takových šokujících, jo. Máme i problémy, protože se objevují třeba případy takzvané nechtěné skryté reklamy, kdy to při natáčení jde na volné prostranství, zachytíme třeba nějaké logo, nějakou firmu a je s tím docela problém, protože nejsou peníze na to, aby se vyklidilo náměstí, aby se prostě postavili nové umělé billboardy, aby se vytvořily nápoje nějakých neexistujících třeba piv, takže my se s tím setkáváme zejména v té současnosti dnes a denně, jo, s tímhle tím problémem.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
No, protože zdejší filmový festival je určen hlavně dětem, i když na své si přijdou i dospělí, tak to téma je úplně jasné, vliv reklamy na děti. Stačí se podívat na nějaký dětský pořad na televizní obrazovce, ať už privátní či veřejnoprávní televize a vidíme, že mezi jsou umisťováni nejrůznější reklamy. Jak to vidíte?

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
Zřejmě jeden z důvodů, proč právě na tomto festivalu je problematice dětí a reklamy věnovaná velká pozornost, je, je právě v tom, já jsem tady moderoval v předchozích letech několikrát takový panel dětí a reklama a ty plochy, na kterých se setkává reklama a děti, jsou v zásadě tři. Za prvé, děti jsou objektivním prostě dobrým cílem reklamy, děti jsou důvěřivé a je možné prostě přes děti prodat jejich rodičům spoustu výrobků, neříkám, že i auto, jo, i když určitě jsou lidé, kteří ...

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Tak /nesrozumitelné/ to udělá, pokud máme doma nějaké levnější auto, táto, proč nemáme to, kde cena začíná již od devět set devadesát devět tisíc devět set devadesát devět.

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
Anebo dítě vybere barvu. A potom je samozřejmě druhá věc, že děti, jak jsou důvěřivé, tak mohou být obětí reklamy, to znamená, na děti reklamy působí jako skutečnost do určitého věku a teď odborníci uvažují, do jakého věku, no, a konečně reklama je vlastně vítanou možností, jak děti bránit, to znamená, reklama, která vyzývá k tomu, aby prostě dávali dospělí pozor, co se s dětma děje a tak dále, může velmi účinně děti ochránit, to znamená, tady jsou hned tři okruhy, o kterém chceš mluvit.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Já myslím, že ty okruhy jsou jasné. Já jenom, když se dívám, pojďme se podívat kolem sebe, tady ta plocha je naprosto čistá a je vidět, že tady festival dbá na to, aby děti nebyla nějakým způsobem ovlivňovány, aby šlo skutečně o ten festival. Vy jste říkal tři okruhy. Já bych možná ještě zašel do takové situace jako je právě ten festival, a to je jednak za prvé reklama, za druhé, myslím, že tady bychom se mohli zastavit, společné prožívání akce, co vy na to?

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
Určitě, že když prostě přicházejí děti na tento festival, tak přicházejí do trochu atypického prostředí. Je to, to, co zde vidí, už by v dnešní době rozvoje mediálních komunikací a technologií mohli klidně vidět všechno doma na Internetu, na nějaké webové stránce, přesto sem přicházejí a důvody jsou, za prvé se je vezme učitelka s celou třídou, takže se asi můžou ulít ze školy a tak dále, to je, ale to pomiňme, to podstatnější asi je, že tady mají šanci ten zážitek sdílet společně. A je úplně něco jiného, když prostě jenom vystoupí nějaký jejich hrdina a odvíjí se tam ten boj dobra a zla v nějakém dětském příběhu a teď to společně vlastně celý ten sál komentuje a něco jiného, když se dívá doma na monitor a je s tím zážitkem sám.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
A tím se vrátím zase k tomu tématu reklamy, když jedno dítě třeba v tom sále najednou řekne, podívej se, ten má na sobě, a teď jmenuje nějakou třeba značkovou obuv a ostatní děti to zaregistrují a začnou závidět a říkají si, ano, přeci jenom bych to chtěl a může tady být takový ten moment pro další přání pod stromeček od Ježíška.

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
Tak to asi ano, ale, jak říkám, tou reklamou je ten svět doopravdy prošpikován, ta na nás číhá ze všech stran, i my dospělí si říkáme, na mě to neúčinkuje, nefunguje, prostě já jsem vůči tomu imunní, jsem schopen se racionálně ubránit, mé nákupy jsou vedeny, prostě, buď to obsahem peněženky, anebo tím, jak jsem prostě učinil doma nějakou /nesrozumitelné/, co potřebuju, ale pak se i dospělí dívá do košíku, ve kterém vidí spoustu věcí, které původně nechtěl a najednou si uvědomí, vždyť já jsem to vlastně viděl nedávno v reklamě, to znamená, máme o sobě možná trochu iluze, že jsme jako racionálnější, než jsme ve skutečnosti. A u dětí, no, tak tam, tam to platí o to víc, ony, to už jsem zmínil, ony do určitého věku vůbec neumějí rozlišit mezi pravdou a mezi fikcí, to znamená, ony jsou velmi ideálním terčem a prostě na základě té reklamy potom plní ty košíky věcma, které potom rodiče se zase z nich se snaží šikovně vybrat ven, to funguje, to prostě s tím se nedá nic dělat, no.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Máte pravdu v tom, že člověk si říká, na mě reklama nefunguje a pak přesně, jak říkáte, srovnáte ty jogurty v tom košíku a zjistíte, že jsou to všechny, které vídáte z televizní obrazovky a podvědomě je do toho košíku dáváte. Co takový vliv tedy na dospělé, myslíte, že opravdu ta reklama, že je dobré do ní věnovat pro výrobce ty miliony, miliony korun, vyplatí se jim to?

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
Výrobcům se to určitě vyplatí, jiná věc je, že zřejmě do značné míry platí i to, že by se společnost tomu měla bránit a že by to měla sledovat a zvažovat, do jaké míry se jedná o podporu prodeje, do jaké míry se jedná o seznámení lidí příštích klientů s výrobkem a do jaké míry se jedná o reklamu klamavou, respektive do jaké míry ta reklama lže. Totiž velmi často prostě se věci reklamují, anebo dělá se na reklamě proto, protože jinak by byly neprodejné. Taky si můžeme všimnout, že vlastně se stále více reklamují značky, loga, než přímo ten výrobek. Ten výrobek prostě už s tím, s tím logem nemá mnoho společného, respektive s tím výrobcem nemám mnoho společného, to znamená, že spíš se útočí na naše podvědomí, než že bychom byli seznamováni s nějakým výrobkem a že by se nám něco skutečně nabízelo.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Český rozhlas 2 Praha, dnešní ho Hosta do domu vysíláme ze Zlína, jsme na filmovém festivalu, 49. filmovém festivalu filmu pro děti a mládež. Nás najdete, náš výletní stan, přímo před Univerzitou Tomáše Bati, před akreditačním centrem, kde se v tuto chvíli s komentátorem deníku a naším spolupracovníkem Ivanem Hoffman, pořad Jak to vidí můžete slýchat pravidelně dopoledne od půl deváté a v repríze týž den po třiadvacáté hodině. No, a o den později si můžete pak celé vydání přečíst na našich webových stránkách www.rozhlas.cz/praha.
Český rozhlas 2 Praha, Host do domu, speciální vydání ze Zlína, vysíláme živě také pořad Jak to vidí, dnes s Ivanem Hoffmanem. My jsme zastavili u reklamy, která děti ovlivňuje, může reklama, Ivane, také dětem pomoci.

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
Určitě ano, já při těch kulatých stolech, které tady ve Zlíně v rámci filmového festivalu probíhaly, jsem slyšel i mnoho lidí, kteří se snaží vlastně děti chránit, jsou organizace, které prostě dávají, dávají na děti pozor. A tyto organizace zadávají reklamu. Reklamu, ve které se říká, prostě chraňte děti před takovými a takovými vlivy, udělejte pro ně to a to, jinými slovy, reklama nemusí prostě jenom využívat dětské důvěřivosti, ale může vlastně děti i vlastně ochraňovat před nástrahami, které pro ně připravuje ten dospělý svět. Nejzajímavější asi jsem měl jako moderátor, prostě zážitek, když jednou se ukázalo, že je sice hodně diskutérů, ale málo publika, a tak organizátoři na poslední chvíli se rozhodli sloučit dva oddělené panely do jednoho sálu. A teď najednou se u stejného stolu objevili řečníci, z nichž někteří popisovali technologie, jak lze využít dětské důvěřivosti k prodeji určitých produktů a současně tam vedle nich seděli lidé, kteří debatovali o tom, jak je potřeba bránit děti před manipulací různých, jako prodejců a inzerujících, a teď ta atmosféra mezi těmi účastníky toho panelu byla taková kolegiální, protože je zajímal názor té druhé strany, ale v publiku, tam seděli lidé, kteří byli buďto z takových těch organizací, které chrání děti, anebo těch marketingových, tak tam se ta atmosféra dala krájet, protože tam vlastně byli největší nepřátele najednou v jednom sálu a nebylo lehké to teda moderovat, ale zajímavé bylo, že vlastně to bylo daleko užitečnější, než kdyby ty panely byly zvlášť, protože lidé, kteří chrání děti, najednou slyšeli, jakými fintami se vlastně na ty děti jde. A naopak ti, kteří prostě měli ty finty na ty děti, tak konečně jednou také slyšeli, jaké můžou způsobit prostě těm dětem zlo, nesmírně zajímavý zážitek.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Tak to je velice asi zvláštní zkušenost pro podobné diskutéry. Kam vůbec podle vás ta reklama vůbec může jít, protože když se díváme, začíná být velmi rafinovaný, začíná opravdu proplétat náš život, začíná nám schránky nejenom plnit, ale tam už to přepadává každý den a vymýšlejí se nové a nejrůznější finty na ulicích, billboardy, jedete přes Nuselský most, přečtete si, celou dobu sledujete televizi v podstatě v Praze například.

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
No, tak já mám, já mám obavu, že prostě to ještě zdaleka nejsme na konci té cesty, že ještě se teda toho vymyslí víc, protože psychologové přijdou na to, co nosíme v hlavě a jak na nás a současně chovám takovou naději, že dříve nebo později ta situace už bude do té míry neúnosná, že sami se vlastně začneme přimlouvat pro určitou regulaci. Reklama v některých svých projevech je v podstatě organizované násilí a zločin, jo, to znamená, že lidé, kteří se živí tím, že druhé přesvědčí k tomu, aby někam šli, něco si pořídili, něco udělali jinak, než by to ti lidé udělali sami od sebe, tak mohou mít pocit, že něčemu slouží, ale všímám si, protože reklamou se zabývá i mnoho mých kamarádů, anebo bývalých známých, kreativní lidé mají k té reklamě blízko, protože mají co nabídnout a jsou schopni manipulovat a všímám si, že moc rádi o své práci nemluví. Jak se cítí, že to, že to není úplně v pořádku, že nedělají něco stoprocentně užitečného, jsou si vědomi, že jsou tak trochu podvodníci a že tak trochu lidem lžou a že jsou za to placeni. A vnímám, vnímám, že prostě neradi mluví o téhle práci.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Český rozhlas 2 Praha, Ivan Hoffman, komentátor Deníku a náš spolupracovník, je přímo tady s námi, před Univerzitou Tomáše Bati, před akreditačním centrem filmového festivalu. Tady, když se my podíváme kolem sebe, začíná houstnout atmosféra, začínají přicházet první návštěvníci, tak, milí posluchači, připravte se na to, že v průběhu dopoledne tu a tam uslyšíte čilý ruch filmového dění, a to je i naším cílem, rádi bychom vás zavedli sem do Zlína, počasí nám zatím přeje, ale sledujeme s obavami oblohu, tak doufám, že všechno bude v pořádku. Nabízím vám také, mám před sebou počítat s e-mailovou adresou pavel.kudrna@rozhlas.cz. Chcete-li od Ivana Hoffmana znát konkrétní odpovědi k dnešnímu tématu v pořadu Jak to vidí, zabýváme se reklamou, můžete se ptát. Ivan Hoffman je tady připraven živě odpovídat. Český rozhlas 2 Praha.
V premiéře posloucháte pořad Jak to vidí, Host do domu, je osm hodin čtyřicet šest minut. A naše povídání s Ivanem Hoffmanem pokračuje. Mohli bychom se asi bavit o tom, že byla doba, kdy na takový festival velikou měrou působila politika, respektive politici, protože bylo jistým záměrem, aby vyhrál ten či onen angažovaný film. Vidíte vliv politiky i dnes v tomto směru?

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
Nevidím, nevidím, myslím, že ne, že by to bylo navíc úplně kontraproduktivní, protože spíš bych řekl, že i ta samotná politika je pod určitými jinými vlivy a řekl bych dokonce silnějšími, jinými slovy, to, co dnes hýbe společností, to je asi marketing, to znamená, že mám pocit, že jsou to spíše politici, kteří se dívají na to, co, čím by se prostě zavděčili svým sponzorům, a to jak obrazně, tak i úplně konkrétně, než že by to byli politici, kteří ovlivňují úplně to společenské dění. V tom já si myslím, že dneska je ta politika jiná, že se trochu vzdaluje od takové, jak teda té bývalé manipulace, ale tak i té kýžené a žádané služby veřejnosti a mám pocit, že jestli teda v něčem musí čelit dnes takovýto festival, tak to je tlaku byznysu, tlaku určitých marketingových zájmů a lpěním na tom, že prostě se mu stále jedná o tu kvalitu, o hledání něčeho nového a nejen o prodej něčeho. A v tom směru jsou na tom vlastně lidé, kteří organizují takový festival a podobně, jako občané.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Myslíte, že tohle může jít tak daleko, že ta, u některých akcí, a teď nemluvím vůbec v souvislosti třeba s touto akcí, že může jít daleko, že to bude megalomanská akce, kde vlastně už vůbec nepůjde o tu konkrétní věc?

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
Já si myslím, že tady, tady ve Zlíně to vždy bude, ale teď pozor, v dobrém slova smyslu megalomanská akce, protože kde se jinde stane, že se takové množství dětí prostě sejde v sále a společně se dívá na film, už jsme o tom mluvili, to je, to je, tady ta cílová skupina je podchycena úplně stoprocentně, jo, mám jediný takový, ale ono se to sem úplně nehodí, ale takovou asociaci k tomu, jednou jsem prostě zažil takovou, takovou konferenci o ženách v politice, kdy v Senátu, v budově Senátu byly jenom ženy, jenom ženy a plus dva lidé, byl jsem tam já jako moderátor a ...

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Teď to musíte říct jinak, říkal jste samé ženy a dva lidé, to myslím, že bych dostal hodně e-mailů.

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
Ano, ano, správně jenom dva méněcenní. Byli tam jenom dva muži. Ramiro Cibrian za Evropskou komisi a já, coby jediný muž moderátor a jinak samé ženy. A ten pohled do toho sálu byl asi tak fascinující, jako když člověk vidí sál, ve kterém není dospělých a jsou tam jenom děti, to je takový zvláštní fenomén, člověk se dívá na tu kompletní stoprocentní cílovou skupinou a je z toho takový neuvěřitelný zážitek.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
My jsme se bavili, to je to naše dnešní téma a to, jak to vidíte, reklama, vliv reklamy na děti, na dospělé, byla doba a objevuje se občas film, kde má člověk pocit, že právě ten, který zaplatil ten film, je tím prvořadým, že se objevuje stále stejné auto, které jezdí v obrovských detailech, nějaká bankovní instituce a tak dále, ovlivní to výrobu filmů, nebo se ubrání tvůrci?

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
Dneska se tomu říká product placement, to znamená, umístění výrobků přímo do děje, za to se platí. A to, co kdysi bylo skrytou reklamou a vlastně se nesmělo a dávalo se pozor, aby to tam nebylo, tak to je dneska za peníze, jinými slovy, už při výrobě toho filmu, už ten scénárista počítá s tím, že budou scény, ve kterých se objeví určitý nápoj, určité oblečení.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
James Bond, tam se přeci bojuje o to, jakým bude jezdit autem, jaké bude mít hodinky.

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
No jo, jenomže teď právě nedávno se promítalo Casino Royale a tam najednou všechny tyhle ty stereotypy byly pryč, zřejmě už přestaly působit vtipem.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Anebo přestaly platit.

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
Přestaly platit, ano, ano, už dneska to bylo proti filozofii teda té bondovky, najednou nemá svoje auto, nikdo má tu žádné /nesrozumitelné/ nedaruje.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Přesně tak. Myslíte, že půjdeme u nás také tak daleko, přeci jenom zatím ty peníze, zatím bohužel hrají stále obrovskou roli.

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
Já si myslím, že ti tvůrci dneska uvažují o tom, jak ten film zaplatit a jak teda vlastně vmísit tyto prvky, za které dostanu peníze, do děje, aby měly na tu produkci, ale předpokládám, že všichni to dělají tak, aby to nepřebilo teda poselství teda toho filmu, protože jinak by to nemělo nesmysl, pak by to byl reklamní spot.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Já tady mám dotaz, který vám v rámci pořadu Jak to vidí určitě dám, paní Šarafínová se ptá, budu to volně tlumočit, jestli podobná akce skutečně může zanechat velký vliv na děti a jestli je může ovlivnit právě akce, která se koná třeba tady ve Zlíně, anebo jestli prý se potřebovali, cituji doslova, sejít dospělí, pobavit a najíst?

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
Já si myslím, že to je hodně pro děti, i když tady samozřejmě vždy přicházeli různé osobnosti a tak, ale to jsou osobnosti, které i ty děti velmi často zajímají, to znamená, že já si myslím, že já to stále je pro děti, ale k tomu, abych to řekl na sto procent, bych musel sám být teda také dítě, musím říct, že na těch prvních ročnících, když jsem to ještě mohl absolvovat, asi jsem teda nebyl, takže je to jenom dohad.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
A všeobecně vůbec akce podobného typu?

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
Tak já jsem individualista, jo, já teď, tohle to není pro mě správná otázka, ještě bych překazil ten organizační záměr a proč tady sedíme. Já tam, kde je mnoho lidí, tak jsem trochu teda nesvůj, jo, ale zase pamatuju, za mlada mně nečinilo problém fandit nějakému, na nějakém velkém fotbalovém stadionu a sdílet teda tu atmosféru toho, toho davu, ale jak stárnu, tak mi masové akce jsou stále, stále méně příjemné.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Další dotaz, který bych položil sám, ale děkuji za něj, pan Brůša píše, jestli tedy třeba, když mluvíme o té reklamě a o jejím vlivu, je známa reklama, která je kolem dálnic, to znamená billboardy, na které se díváme, mluví se o bezpečnosti. Proč tady prý nepřevládne zdravý rozum a lidský život.

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
To se taky ptám, protože když člověk přijede do Německa, anebo do Rakouska, tak najednou zjistí, že ty billboardy kolem silnic vůbec nemusí být. Že jestliže jsou tam nějaké, tak to jsou takové, které, které vybízejí k bezpečnosti, respektive vyděsí řidiče, protože je na nich nějaký kříž, nějaká hrozba smrti, anebo děti, které říkají, tatínku, maminko, vraťte se nám domů. To je maximum, co se může vedle té silnice v civilizovaných zemích objevit. To, co je u nás, já tomu, já tomu nerozumím, mám pocit, že jsou, že jsou ti lidé, kteří o tom rozhodují, uplaceni těmi zájmovými lobby, jiné vysvětlení neznám.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
A co klamavá reklama, mám namysli reklamu, která se objevuje v médiích typu - můžete jíst, jak chcete, nemusíte cvičit, stačí denně tobolka tohoto přírodního vitaminu a dvacet osm, třicet kilogramů za měsíc zmizí. Jak je možné, že se objevují tyto reklamy, kde vidíte problém?

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
U nás sice existuje taková rada reklamy, která vlastně, když jsou nějaké stížnosti, anebo nějaké podněty, tak prošetřuje, jestli je ta reklama v pořádku nebo není, ale toto jsou zřejmě věci, na které nemají, nemají zřejmě dosah, protože tam inzerují lidé, kteří, kteří prostě na žádná pravidla si nehrají a prostě tvrdí něco, co není pravda, no.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Potom je tu skrytá reklama, pan Řehák se ptá na skrytou reklamu i v rozhlase, jestli funguje?

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
No, já mám pocit, že jsme na to daleko pozornější, jako veřejnoprávní médium, že si to teda vlastně hlídáme nejen, že máme na to určité kodexy, ale i jsme se na to nějak nastraženi, slyšíme prostě, když se něco takového objeví, ale pak jsou rádia soukromá, která prostě prodávají reklamu vším možným způsobem a tam se to určitě děje dost často.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Náš čas vypršel. Skončím e-mailem Hany Ptáčkové. Dobré ráno, chtěla bych velice pozdravit pana Hoffmana a říct, že mu fandím, ráda ho poslouchám, to já musím rád předat, paní Ptáčková je ze Zlína. Zastavte se i u nás. Ivan Hoffman je tady, třeba to stihnete. Děkuji za to, že jste přišel, že jste se účastnil našeho netradičního vysílání pořadu Jak to vidí, vysíláme živě ze Zlína, vysíláme před centrem, akreditačním centrem 49. filmového festivalu pro děti a mládež, před Univerzitou Tomáše Bati. Jak se vám vysílalo tady za dohledu slavného pana Bati - bronzového?

Ivan HOFFMAN, spolupracovník Českého rozhlasu, komentátor listu Deník
--------------------
Velmi příjemně. A posluchačům můžu říct, že k tomuto stolku tady na náměstí určitě ještě přijde spousta zajímavých lidí, takže zůstaňte s Pavlem Kudrnou.

Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Byl jste první. Děkuji, krásný den a na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: iho
Spustit audio