Jak to vidí30. května  2018 v 08:30  

Tomáš Zima: Maturita z matematiky se pořád nesmyslně odkládá

Povinná maturita z matematiky je stále nedořešený problém. Proč jsou dosavadní výsledky maturantů tak neuspokojivé? - Foto: Šárka Škapiková

Povinná maturita z matematiky je stále nedořešený problém. Proč jsou dosavadní výsledky maturantů tak neuspokojivé?Foto: Šárka Škapiková

Kvůli chybám v letošních maturitních i přijímacích testech byl odvolán ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělávání CERMAT Jiří Zíka. Rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima to vítá. Řešení problému státních maturit už podle něj nemůžeme odkládat.

„O státních maturitách se hovoří dlouho. Nejprve se diskutoval vztah státních maturit a přijímacího řízení na vysokých školách. My jako rektoři jsme říkali, že to můžeme zvažovat za předpokladu, že systém bude robustní a nebude se každý rok měnit a také že data budou dostupná včas,“ říká profesor Tomáš Zima

 

Host: Tomáš Zima. Témata: Proč studentům nejde matematika? Co by měla otestovat maturita? Vystačíme si s jednou školou a jednou profesí celý život? A jak je na tom Česko s plněním digitální strategie ve vzdělávání? Moderuje Zita Senková.

Vložit na svůj web

Ani jedno ani druhé se ovšem zatím naplnit nepodařilo. „Systém státních maturit je z mého pohledu velmi nákladný, nejednoznačný a netestuje znalosti, které by maturant měl mít. Je to prostě jednotný řidičák pro celou Českou republiku, který říká, že ti, kdo mají maturitu, mají určitý stupeň vědomostí.“ 

Matematika má být povinná 

„Nebojme se říct, že potřebujeme dva stupně úrovně znalostí, ale nesnižujme univerzálně nároky a neodkládejme řešení – to je cesta do pekel.“

Maturita by podle Tomáše Zimy měla otestovat znalosti ve třech základních oblastech – v mateřském a cizím jazyce a také v matematice. Skutečnost, že byla matematika vyřazena z povinných státních maturit, považuje rektor Karlovy Univerzity za velmi nešťastný krok. 

„Na jedné straně politici hovoří o nástupu průmyslu 4.0, digitalizaci a podpoře technického vzdělávání a přírodních věd, ale na druhé straně říkají: Nedělejme maturitu z matematiky. To je, jako když někomu řeknete: Napište báseň, ale nemusíte umět psát,“ stěžuje si na vývoj kolem maturity z matematiky Tomáš Zima. 

Gymnázia vs. učňovské obory 

„Nemůžeme srovnávat znalosti matematiky třeba na učňovských oborech, kde jsou potřeba jiné dovednosti, se studenty gymnázií,“ říká Tomáš Zima - Foto: Miloslav Hamřík

„Nemůžeme srovnávat znalosti matematiky třeba na učňovských oborech, kde jsou potřeba jiné dovednosti, se studenty gymnázií,“ říká Tomáš ZimaFoto: Miloslav Hamřík

„Maturita z matematiky se pořád nesmyslně odkládá, ale to přece není řešení problému,“ říká Tomáš Zima a poukazuje na skutečnost, že ve vládě se neustále střídají ministři školství a koncepční řešení maturity je stále v nedohlednu. Druhý problém je podle něj ve snaze vytvořit univerzální maturitu pro všechny. 

„Nemůžeme srovnávat znalosti matematiky třeba na učňovských oborech, kde jsou potřeba jiné dovednosti, se studenty gymnázií,“ uvažuje Zima. „Nebojme se říct, že potřebujeme dva stupně úrovně znalostí, ale nesnižujme univerzálně nároky a neodkládejme řešení – to je cesta do pekel.“ 

Pořad: Jak to vidí...  |  Stanice: ČRo Dvojka
Čas vysílání: pondělí-pátek a neděle 08:30; repríza pondělí-pátek 20:30  |  Délka pořadu: 27 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Příběhy posluchačů

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas