Výtvarník Petr Nikl chce bourat společenské bariery hrou

4. duben 2013

Zajímavé setkání se zajímavou osobností čekalo na posluchače ve vysílání čtvrteční Dvojky. Marie Retková si totiž pozvala výtvarníka Petr Nikla.

Petr Nikl je doslova multitalentovaná osobnost. Sám se ovšem pokládá za „nadaného šaška“ a pokud by platilo přísloví: „Všechno co jsem se v životě naučil, naučil jsem se v mateřské školce,“ musela by být studnice jeho uměleckého cítění opravdu nezměrná. Dětstvím P. Nikla totiž provázely rozmanité výtvory matky Libuše, která byla proslulou designerkou nafukovacích a plastových hraček z padesátých a šedesátých let.

Kdo si hraje, nezlobí

Je opravdu smysl pro hru a spontánnost v každém z nás? Podle názoru P. Nikla je rozvinutá imaginace vlastní všem, pouze to chce zbořit bariéry studu a předsudků: „Jako výtvarný umělec jsem chtěl přesáhnout pole své působnosti. Vyjít ven z ateliéru a získat od návštěvníků okamžitou zpětnou vazbu. Právě z tohoto impulzu vznikly situace, při kterých instaluji materiál přímo pro diváky. S tím pak mohou pracovat tak, aby se sami stali účastníky vystoupení.“ První událost interaktivního typu představil P. Nikl v Galerii Rudolfinum pod názvem Hnízda her v roce 2000.

A komu jsou výstavy určeny? „Já si při tvorbě představuji hlavně sebe a teprve když jsem s dílem spokojen, mohu se domnívat, že je opravdu pro všechny. Bez rozdílu vzdělání, zkušeností nebo věku.“ Mylně by se tedy na první pohled mohlo zdát, že barevné plastiky a makety jsou výhradně pro děti, opak je pravdu. Umělcova tvorba je zaměřena na dospělé. Chce tak podpořit jejich fantazii i smysl pro hru. Děti jsou prý ale častými návštěvníky výstav, protože právě jim je spontánnost ve hře stále ještě vlastní.

Z výstavy Vikýře PLAY Petra Nikla

Fotografií a kresbou do duše člověka

Součástí expozic P. Nikla jsou v současnosti i fotografie. Teprve až po roce pobytu v New Yorku si prý pořídil fotoaparát a začal nenápadně fotografovat: „Nejdřív jsem si chtěl to nepřeberné množství zajímavých lidí a situací kreslit, až poté jsem zjistil, že si vše příliš stylizuji. Napadlo mě proto vyhotovovat nejdříve snímky a pak kreslit studie podle pořízených předloh.“ Původně se u nás měly vystavovat pouze kresby, což byl i autorův záměr. Nakonec ovšem, a pod nátlakem galeristů, P. Nikl svolil a nabídl návštěvníkům možnost srovnání mezi tím, co dovede zachytit objektiv fotoaparátu a co představivost výtvarníka.

Více si poslechněte v přiloženém audio záznamu.

autor: Jan Sklenář
Spustit audio