„Zvuky jsou důležité. Byznysmen nemůže jezdit škodovkou,“ říká režisér her a četeb Aleš Vrzák

22. červen 2016

In jsou teď audioknihy. Jejich fanoušci řeší hlavně to, jestli je kniha zkrácená nebo ne. Pro režiséra je ale vrchol rozhlasová hra. Jak se dnes točí? Odpovídá Aleš Vrzák, který se kolem nich točí už 20 let.

Režisér rozhlasových her a pohádek vytváří spolu s dramaturgem koncepci natáčení a (pře)dotváří vybraný zdramatizovaný text. „Může to trvat i rok,“ přiznává šéfrežisér Českého rozhlasu Aleš Vrzák. Pak se vybírají herci. Kdo je podle něj ideální rozhlasový herec (na rozdíl od těch televizních)?

„Lukáš Hlavica. Jeho neuvěřitelně krásný basbaryton. A neuvěřitelný způsob, jak vypráví a zpracovává postavy a příběhy. A pak je to herečka, kterou považuju za největší hvězdu Českého rozhlasu: Dana Černá. Mimořádný hlas a tak velká osobnost, tak barvitá žena, která přináší radost posluchačům her i četeb.“

Co je zvukový design

Kromě herců vybírá režisér i zvukové designéry, kteří dodávají do hry celé spektrum zvuků. A při samotném natáčení musí dávat pozor. „Všechny zvuky musí být odpovídající. Byznysmen by neměl jezdit Škodou 105.“ Hry se překvapivě natáčejí i venku. „Tam jde o autenticitu prostoru.“

U filmu nebo divadla na sluch zbývá tak třetina pozornosti vašich smyslů. U rozhlasových her je bezpodmínečně nutné, aby zvuky podnítily fantazii. „Každý posluchač si tak v hlavě vytváří svůj vlastní individuální barevný film,“ dodává Aleš Vrzák.

Kterých hereckých hlasů si velice cení? Na čem právě pracuje? Má nějaký režisérský sen? Více uslyšíte v Archivu pořadů.

autoři: eh , Stáňa Lekešová
Spustit audio