Jen u nás hrají v muzikálech popové hvězdy, které nemají o herectví ani ponětí, říká Jana Janěková

12. květen 2017

Proč u nás skuteční muzikáloví zpěváci nedostávají šanci? „Je to špatně a ve světě jsme za bílou vránu,“ tvrdí herečka a pedagožka Jana Janěková.

Český šoubyznys je podle Jany Janěkové nastaven tak, že velké muzikálové role dostávají popoví zpěváci bez hereckého vzdělání. „Když muzikál dělají ti, kteří herectví nikdy nestudovali, tak to nemůžu brát vážně,“ zlobí se zkušená pedagožka z brněnské Janáčkovy akademie múzických umění.

„Je to smutné. Opakuji: Nikde v zahraničí tohle není a škola tím postrádá smysl. Žijeme v šíleném světě povrchního vnímání, kdy muzikál dělají známí lidé. Ne ti neznámí, co to umí. Ale muzikál je přece divadlo, ne šoubyznys!“

Praha není středobod vesmíru

I když Janěková sama učí, tvrdí, že herectví se nedá naučit. „Buď člověk talent má, nebo ne. Dá se naučit spousta řemeslných věcí, ale s talentem se člověk rodí.“ Jak se ale talent pozná? „Tohle poznat je psychoterapeutická práce. Řídím se intuicí.“ Janěková je taky proti divadelnímu pragocentrismu.

„Praha je krásná, ale není to středobod vesmíru. Dobré divadlo se dá dělat kdekoli.“ Jí samotné odchod z Prahy hned po konzervatoři prý umožnil jít z role do role. Co ale stojí za jejím častým střídáním angažmá? „Mám laťky, přes které nikdy nejdu, takže občas volím jinou cestu,“ vysvětluje. „Kromě toho všechno dělám na 350 %.“

Svoboda pod Věrou Chytilovou

Věra Chytilová si ji vybrala do svého filmu Hezké chvilky bez záruky. „Na rozdíl od jiných kolegů na ni mám krásné vzpomínky. Byla s ní legrace a já se těšila na každý natáčecí den. Ona měla ráda pravdu a to hodně lidí nemohlo vydýchat.“ Byla prý vždycky dokonale připravená a věděla, co chce. „To jsem nikdy předtím nezažila a asi už ani nezažiju: respekt a úžasnou pracovní svobodu.“

autoři: eh , Stáňa Lekešová
Spustit audio