K hercům je třeba přistupovat jako ke koním, říká režisérka Alice Nellis

26. květen 2017

Režírovala film, divadlo i operu. Napsala scénář k animovanému filmu, který šel do Cannes. Píše taky texty k písním. K hudbě má vůbec blízko. Je totiž garantkou celostátního happeningu základních uměleckých škol ve veřejném prostoru. Co o ní ještě nevíte?

V Národním divadle můžete teď vidět operu Krakatit. Režírovala ji Alice Nellis. Pro někoho možná překvapivě. Ale Alice Nellis už v Národním režírovala operu Philipa Glasse Les Enfants Terribles, která získala od kritiků cenu za operu roku.

Jaký je rozdíl v režírování ve filmu a na divadle? „Když děláte film, je tam 50členný štáb. Herci musí důvěřovat režisérovi a štábu. V divadle je tok důvěry opačným směrem. Herci jsou ti, kteří jsou na jevišti, a já zase musím věřit jim,“ říká.

„Její“ film v Cannes

„Snažím se přistupovat k hercům opatrně, oni jsou ti, kteří ukazují svoje vnitřní emoce. Jejich stav také udává to, čeho budou schopni. K hercům je třeba přistupovat jako ke koním: opatrně a s úctou. Můžou přijít třeba s věcmi, na které bych nepřišla.“

Filmový úspěch ale slaví i bez herců. Napsala totiž scénář k animovanému filmu Myši patří do nebe, který putoval do Cannes. Autorkou předlohy je spisovatelka Iva Procházková. „Je to pohádka o smrti, co by mohlo být po tom, a jestli to nějak nesouvisí s tím, co je,“ popisuje Nellis.

Píše písně

Do řady filmů napsala taky písňové texty. Připravuje i zábavné edukativní programy, na kterých spolupracuje s Markem Ebenem a Českou filharmonií. Jsou pro dospělé, pro teenagery, i pro malé děti. Já mám ráda vážnou hudbu a tady můžeme zbořit koncept výchovného koncertu a pojmout to živě.“

K hudbě má vůbec blízko. Jako malá chodila na klavír, příčnou flétnu i zpěv. „Já tam chodila dobrovolně. Mí rodiče totiž zvolili taktiku, že je jim to jedno,“ popisuje. „Byl tam pro mě příjemnější kolektiv než ve škole.“

Dokument na téma adopce

Vyzkoušela si i časosběrný dokument. Na téma adopce. „Když je vše v pořádku, o adopcích nikdo nepíše. Spíše se v médiích uchytí dramatické situace. Pak vzniká o adopcích trochu pokroucený obraz.“ V dokumentu Konkurz na rodiče sledovala několik rodin od žádosti o dítě až do jeho dvou let.

„Řešili jsme to i s psychologem, protože je to zásah do soukromí. První díl jsme sestříhali v době, kdy byly děti malé. Další díl, kdy je budeme během let sledovat, vznikne až po jejich 18. roce a s jejich souhlasem,“ představuje svou vizi.

Jak to má Alice Nellis se sportem? Jak a s kým vznikal klip na ZUŠ Open? Více uslyšíte v archivu.

autoři: Tomáš Voženílek , zk
Spustit audio