Staré košile s prodřeným límečkem? Takové jsou kostýmy pro seriál Já, Mattoni
Práce pro divadlo a film je pro výtvarnici Andreu Královou koníčkem. Sama kostýmy sbírá a možná jednou budou v muzeu. Mezitím dokončila práci na novém televizním seriálu Já, Mattoni.
„To byla největší práce, kterou jsem dělala. Tady není běžné točit dobové historické seriály.“ Taky proto nestačil běžný kostýmní šatník České televize ani Barrandovských ateliérů. „Část uniforem jsme si půjčili z Vídně. Bylo by nákladné je šít,“ vysvětluje Andrea Králová.
U filmu preferuje práci s autentickými kostýmy. „Divadlo skryje ledacos, ale kamera je neúprosná. Stará košile s prodřeným límečkem, která má patinu. To jsou věci, které vyhledávám.“ Třeba poctivé kostýmy ještě z první republiky. „Jsou z velmi kvalitních materiálů a vyšívalo se ručně. Šaty mají patinu.“
Ruční úpravy
Seriál Já, Mattoni zahrnuje období 60 let, kdy se módní styly střídaly rychle. Začínalo se biedermeierem a končilo secesí. Unikátní kostýmy bylo potřeba přešít, aby různým hercům padly. „Zásahy jsou minimální. Jako třeba zkrácení nebo prodloužení rukávů,“ vysvětluje výtvarnice.
„A jsou vratné. Rozhodně nedošlo k destrukci. To bych si z úcty k věcem nedovolila.“ Přešívá se zásadně ručně. „A nepoužíváme určité druhy stehů. Třeba overlock, který tenkrát nebyl.“ Na oblečení pracovala desítka dalších kostymérů a švadlen. „Nechci, aby to vypadalo, že všechny kostýmy do Mattoniho jsem dělala já,“ říká Andrea Králová.
Jak se v kostýmech cítí herci? Jak dotváří kostýmy maskéři? Co připravuje? Baví ji práce? Více uslyšíte v Archivu pořadů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.