Tomio Okamura: "Je důležité zbavit si závisti a najít znovu ducha, který jsme jako národ měli"

1. červenec 2010

Co je tím originálním nápadem, kterým se můžeme prosadit po celém světě a vydělat svůj „první milion“? Kladli jsme si tuto otázku a jasnou odpověď nám poskytl úspěšný podnikatel a viceprezident Asociace cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. Můžeme prozradit, že podle našeho čtvrtečního (1.7.) hosta je tím nejúspěšnějším, s čím jsme za posledních několik let jako národ přišli, tzv. "Cestovní kancelář pro plyšáky" s názvem - Plyšák travel.






Moderátorka Zuzana Burešová vedla rozhovor směrem k pochopení multikulturních rozdílů, a to jak z pohledu Japonce, tak Čecha. Ten je pro rodáka z Tokia, který prožil podstatnou část dětství v tehdejším Československu, zcela vlastní. Mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur shrnul např. svůj partnerský vztah s Japonkou i Češkou a rozebral klady, zápory obou soužití. I když je japonská žena více orientovaná na péči o svého partnera, zdání může klamat. Nejedná se totiž o jasnou výhru! Japonský rodinný systém je zcela odlišný od toho evropského. Japonské ženy mají podstatně menší výplatu, i když pracovat mohou. Pro muže je proto „hanbou“ neuživit rodinu, přičemž plat manželky funguje spíše jako kapesné, které žena využívá, aby si zpestřila „útrapy“ dobré hospodyně. Zajímavé je např. i to, že v Japonsku lze být „lhářem na plný úvazek“. Žije se tam totiž dle tradičního pravidla zvaného tatemae (položení základního kamene, princip, pravidlo), což přeneseně znamená „říkat něco jiného než si myslím“. To je mj. jedna ze složek, díky které působí tamní společnost velice soudržným, až milým dojmem.

Jaké asi bylo vyrůstat jako gaidžin (cizinec) v zemi, kde si na vás lidé ukazují prstem při každé příležitosti? Nebylo to jednoduché, a i když se nám může Tomio Okamura jevit jako Japonec, pro své spoluobčany je na první pohled odlišný (matkou mu byla rodačka z Čech). Možná právě složité dětství ho motivovalo k zarputilé propagaci naší vlasti na Dálném východě. T. Okamura je totiž velkým propagátorem ČR a dle jeho slov "je důležité zbavit si závisti a najít znovu ducha, který jsme jako národ měli, a který nám může pomoci posunout se více ku Švýcarsku, ne zpět na východ“. (pozn. redakce: za jeho aktivity mu tímto jménem celé redakce děkujeme)

Logo

Podle úspěšného podnikatele jsou prý Japonci ideální turisté. Jezdí totiž většinou ve skupinách, jsou velice tiší, slušní a dbají na pořádek (dokonce i v hotelových pokojích). Pokojské se proto doslova „perou“ o to, která bude uklízet právě po nich. V japonských turistických příručkách je totiž poznamenáno, že je nutné dávat spropitné. Je proto trochu smutné přistupovat k „turistickému“ národu, který se snaží udělat maximum pro pochopení náležitostí dané země, s jistým despektem. Příkladem mohou být nadnesené ceny pro turisty v restauracích, či chladný přístup personálu, což náš host komentoval s jistým zármutkem...
Více si poslechněte sami ....

NEPŘEHLÉDNĚTE:
Ve středu 30. června jsme několik hodin živě vysílali z Atria Českého rozhlasu. Celý den dostal titulek
Slovenský den
. Těm, kteří nemohli být s námi, nabízíme bohatou fotogalerii se 49 snímky! Prohlédnout si ji můžete na stránce ZDE.



Nestihli jste středeční (30.6.2010) vysílání Hosta do domu? Přečtěte a poslechněte si v článku Eleny Horálkové: Rudolf Chmel: "Hladím svůj národ proti srsti"

...

Ve středu 30.6. jsme několik hodin živě vysílali z Atria Českého rozhlasu. Celý den dostal titulek Slovenský den. Těm, kteří nemohli být s námi nabízíme bohatou fotogalerii se 48 snímky!

Prohlédnout si ji můžete na stránce
ZDE

autor: Jan Sklenář
Spustit audio