ČR má prvenství v kubistické architektuře, říká Oldřich Janota

9. listopad 2010

Autor projektu "Slavné vily" Oldřich Janota, byl dnešním hostem (úterního, 9.11.) Setkání Hosta do domu.

V těchto dnech můžeme v Národní technické knihovně v Praze navštívit výstavu představující veřejnosti, prostřednictvím obsáhlých dokumentů, fotografií a přednášek, ty nejkrásnější a nejzajímavější architektonické skvosty.

Počátky snažení O. Janoty sahají ke stálé výstavní expozici "Pražské vily", umístěné do budovy, kterou začátkem 20. století nechal postavit ředitel veřejné obchodní školy František Trmala: "První desku s názvem Trmalova vila jsme umístili v roce 1998 a někteří usedlíci ani netušili, že žijí v blízkosti významné stavby," vzpomíná. Pokusil se nám dál ozřejmit, co je tím pravým měřítkem pro "slavnou" vilu: "Musí to být v každém případě perfektně zpracované dílo. Dobrá vila je pro každého architekta majstrštykem. Na mnohdy nepatrných detailech stavby se totiž projeví každý nedostatek. Ten se u velkých budov dá porůznu obejít."

Tyto malé, ovšem významné stavby, vznikaly zejména díky vlivným osobnostem našich dějin. Byly to lidé mající významné postavení nejen ve městech a obcích, ale většinou i v celorepublikovém pojetí. Velký rozmach ve výstavbě vil přišel za éry první republiky, kdy se do budování sídel zapojila střední vrstva: "My jsme celý projekt Slavné vily mapovali jak z pohledu architekta, tak stavebníka, tedy zadavatele. Šlo o různé profese, požadující různá zázemí pro svou činnost. Proto vznikla široká paleta staveb, je to nádherný kulturní odkaz," popisuje nasbíraný materiál O. Janota.

Logo

Několika patnáctičlenným týmům, pod vedením zkušených odborníků, se podařilo shromáždit zcela ojedinělý materiál, a to celosvětového významu, pokrývající neuvěřitelná dvě století a obsahující informace o více než 800 stavbách. Jde o první pohled do moderní historie daného kraje, a to nejen v souvislostech architektonických, ale umožňuje nám nahlédnout do atmosféry konkrétní doby: "Spolupracovníci vycházeli z odborných postupů, které byly zpracovány v literatuře a využívali dostupné informace. V každém kraji, v každém městě, se zapojily desítky lidí. Byl to obrovský tým, přistupující k celé věci s velkou láskou a nasazením," poznamenal na adresu kolegů O. Janota.

Abychom byli konkrétní, jmenovali jsme město Zlín, které se nesmazatelně zaspalo do dějin české moderní architektury. Nešlo pouze o Tomáše Baťu, ale i o Antonína Baťu a ředitele baťových závodů. Na stavbě Baťovy vily se podílel architekt Jan Koťera. Zazněla mj. i zmínka o nádherné secesní vile v Písku, kterou vytvořil Dušan Jurkovič (stejně jako tamní průmyslový komplex). Ten se bohužel v původním stavu nedochoval: "Jestli jsme ale v něčem jako národ zcela výjimeční, tak je to architektura kubismu, který se nikde jinde v architektuře neprojevil," dodal host.

Více se dozvíte v audiozáznamu rozhovoru se Zuzanou Burešovou ...







Pokud jste nestihli naše pondělní vysílání, stačí si přečíst článek Eleny Horálkové: Energie a živočišnost romských písní je nakažlivá, říká Jana Procházková

Jana Procházková









autor: Jan Sklenář
Spustit audio