Co v Bohémě nebylo: Kdo byli a jak dopadli autoři propagandistických skečů jako Hvězdy nad Baltimore?

23. únor 2017

Jakou roli mohl mít v TV seriálu František Filipovský, František Kožík nebo Ferenc Futurista?

Rozhlas v období protektorátu nebyl ničím jiným než „hlásnou troubou“ totalitního režimu. Hvězdy nad Baltimore byl jedním z mnoha propagandistických skečů, které se ve vysílání objevily v roce 1941. Mezi jejich hlavní autory patřil Josef Rejthar a Josef Opluštil, kterého zachycuje i TV seriál Bohéma.

Opluštil nedokončil ani střední školu. Po válce byl několik let ve vězení a později spolupracoval s StB pod krycím jménem Redaktor. Daleko otřesnější výplody ale dával dohromady Josef Rejthar pod pseudonymem Josef Erjé. Ten ale během Pražského povstání zmizel beze stopy.

Kožík vs. Filipovský

František Kožík - snímek ze 40. let

Existovala taky autorská skupina, která skeče vyráběla v brněnském rozhlase. Patřili do ní třeba Jiří Vítězslav Šamla, Vladimír Konupka, Zdeněk Soušek-Janoštík, Karel Kosina. Kosina a Konůpka byli po válce zproštěni obžaloby.

Dramaturgem většiny skečů byl známý spisovatel (a tehdejší zaměstnanec rozhlasu) František Kožík. Po válce ho za to žádný trest nečekal. Ke spolupráci byl pozván i herec František Filipovský, stejně jako řada dalších oblíbených herců. Filipovskému se ale podařilo vymluvit.

Role Ference Futuristy?

Skeč Hvězdy nad Baltimore (1941)

Co se týká konkrétně skeče Hvězdy nad Baltimore, spekuluje se o tom, že kromě Buriana v něm vystoupil i Ferenc Futurista. Jeho jméno je ve scénáři. Není ale na fotografii z natáčení.

Stoprocentně vystupoval třeba ve skeči Rudá nemoc. Ve Hvězdách se objevil taky Čeněk Šlégl, který skečů natočil víc. Buriana stálo kariéru a divadlo, později se ale k hraní mohl vrátit. Futurista po válce nesměl „jen“ filmovat. Šléglovi zakázali hrát úplně.

Kdo, co bránil

Burian se bránil tím, že chránil lidi ve vlastním divadle. Šlégl svou dceru, která si vzala Žida. Filipovský měl v tu dobu už dceru Pavlínu (*1941), syn Jan se mu narodil pár dnů před Pražským povstáním. Z porodnice prý tehdy herec běžel přímo do rozhlasu. Bránit ho.

Skeče se vysílaly až do konce protektorátu a dnes se řadí k propagandistickému materiálu. Podle některých výpovědí byla první vlna skečů velmi úspěšná a posluchači se dožadovali jejich opakování. Skeče se propagovaly i v dobovém tisku.

autoři: Dita Křížová , rota
Spustit audio

Související