Kytara přivedla Lukáše Sommera k vážné hudbě

25. únor 2011

V pátek 25. února jsme hodinu před polednem hostili talentovaného skladatele a hudebníka Lukáše Sommera.

Lukáš Sommer je mladý komponista, který do české klasické hudby vnáší nové světlo. Na kytaru začal hrát již v sedmi letech a po následujících deseti ji opustil, aby se plně věnoval komponování. Jak sám říká: „Táhlo mě to k hudební skladbě, a když se později dostanete k orchestru je míra imaginace, kterou lze využít, zcela odlišná. Nedá se to srovnat s hrou na jeden hudební nástroj.“

Počátky tvorby L. Sommera mají kořeny v Českých Budějovicích, kde bohužel skladatelské oddělení na umělecké škole nebylo. Spontánně tedy začal psát a pořádat první, autorské večery. Nejen to mu umožnilo připravit se na pražskou konzervatoř a později Akademii muzických umění: „Základní vybaveností každého skladatele je naučit se perfektně hudební teorii. Člověk nesmí být omezený tím, že třeba neovládá notografii. Já sám sem nikdy neměl problém shodnout se s profesory. Jsou sice hudební proudy, které nesdílím, ale stále respektuji co se libí druhým,“ dodává skladatel a shrnuje tak svá studentská léta.

Pražský komorní orchestr

Jeho doménou a vášní zůstává vážná hudba. V budoucnosti by se rád věnoval třeba opeře a pokud bychom měli zmínit úspěchy L. Sommera, ve dvaceti čtyřech letech se dokázal poprvé prosadit na mezinárodní hudební scéně. Díky harfistce Haně Bouškové se tehdy podařilo sjednat koncert pro harfu, který talentovaný hudebník složil. Konal se v roce 2005 v německém Bremerhavenu a měl velký úspěch. Aktuálně očekáváme flétnový koncert, jemuž se náš host v poslední době věnoval a vyslechnout ho budeme moci příští rok, v rámci festivalu Pražské jaro. Zmínili jsme také účast L. Sommera na muzikálu Johanka z Arku autora Ondřeje Soukupa.

Mezi dodatečné aktivity hudebníka patří také sledování finančního toku, prostřednictvím kterého jsou financovány centra kultury u nás. Není to prý jednoduché, protože jen zanedbatelné procento financí se dostane tam, kam má. Motivací pro aktivní angažování se na přípravě pomyslné, kvalitní půdy určené příštím generacím, může být skladateli i čerstvě nabyté otcovství.

Poslechněte si víc v přiloženém audiozáznamu...

autor: Jan Sklenář
Spustit audio