Překážka na trase se dá i tím trabantem objet. Takový úředník s razítkem ale ne, říká dobrodruh Dan Přibáň

Za úplně nejhorší zkušenost ze všech expedic považuje Dan Přibáň setkání s českým úředníkem (smutné je, že je to právě ten český byrokrat) - Foto:  Transtrabant

Za úplně nejhorší zkušenost ze všech expedic považuje Dan Přibáň setkání s českým úředníkem (smutné je, že je to právě ten český byrokrat)Foto:  Transtrabant

Cesta kolem světa v trabantu? Proč zrovna tohle lidové vozítko východoněmecké výroby, kterému se celý svět tak trochu posmíval?

Novinář a v posledních letech hlavně cestovatel a náčelník týmů Transtrabant Dan Přibáň je náčelníkem výprav už několik let. Proč zrovna trabant? „Tak nějak to jednou, asi v roce 2006, vyplynulo z debaty v hospodě,“ říká. Původně to měla být cesta landrovery, pak ale zjistili, že nikdo podobné auto nemá, tak koupili traboše.  

První výprava vyjela už za rok, tehdy ji nazvali Trabantem Hedvábnou stezkou. V roce 2009 projeli napříč Afrikou, pak Jižní Amerikou (2012) a letopočet 2015 má v rodném listě expedice do Tichomoří. A co tak expedice Česko?  

Improvizace vždy zvítězí 

„To není ta správná výzva dálkové cesty, kterou si člověk kdysi vysnil. Ale Česko mám projeté vlakem a s batohem na zádech,“ říká Přibáň. Expedice Transtrabant měly tak trochu navázat na českou automobilovou cestovatelskou tradici manželů Elstnerových ve 30. a 40. letech minulého století, nebo dvojicí Zikmund-Hanzelka. Projeli takřka celý svět, a i když vždy pečlivě plánují, zvítězí nakonec improvizace přímo na místě. 

Aleš Vašíček a Dan Přibáň projeli Jižní Ameriku trabantem; Podle Přibáně sice vždy pečlivě plánují, nakonec ale zvítězí improvizace přímo na místě - Foto:  Transtrabant

Aleš Vašíček a Dan Přibáň projeli Jižní Ameriku trabantem; Podle Přibáně sice vždy pečlivě plánují, nakonec ale zvítězí improvizace přímo na místěFoto:  Transtrabant

„Plán cesty se velmi rychle rozsype. Až na místě totiž zjistíte, že původně prašná nezpevněná silnice napříč Austrálií je po velkých deštích plná bahna. Protože tam teď velmi netradičně a několik dnů intenzivně lilo.“ Takovou 1300km dlouhou silnicí pak nejedou naplánovaných pět, ale 14 dní. A možná jí neprojedou vůbec. 

Nejhorší zážitek? Český úředník 

To, co expedicím ale opravdu nejde, je plnění časového plánu. „Vlastně je to už jistota, že do cíle přijedeme pozdě. Místo naplánovaných čtyř měsíců je rázem i půl roku,“ směje se. Těžko se mu ale odpovídá na otázku, co považuje za úplně nejhorší zážitek ze všech expedic. „Já každou cestu považuji za zkušenost, která vás vždy někam posouvá. Dnes vím, že bych už nikdy nezkoušel parkování aut na pláži. Spláchl nám je tam pak příliv a z písku nešla za nic na světě vyhrabat.“ 

Když to ale všechno sečte, tak za úplně nejhorší považuje setkání s českým úředníkem. „Překážka na trase se dá objet, ale úředník s papírem a razítkem? To je fakt asi ta nejhorší zkušenost,“ dodává Dan Přibáň. 

Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu. 

Dan Přibáň a Magdalena Šorelová - Foto: Tereza Jelenová

Pořad: Noční Mikrofórum  |  Stanice: ČRo Dvojka
Čas vysílání: pondělí-neděle 22:30  |  Délka pořadu: do 60 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Příběhy posluchačů

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace