Gagarin nebyl první kosmický letec! Poslechněte si unikátní zvukové záznamy z kosmu a o kosmonautech

11. duben 2015
Studio Retro

Nadšená dobová reportáž o Gagarinově letu nebo jeho návštěvě v Praze. Jiří Dienstbier popisující start mise Apollo. Zachycené vysílání Valentiny Těreškovové českými radioamatéry. Studio Retro dává díky rozhlasovému archivu tentokrát i konečnou odpověď na Gagarinovu smrt nebo spekulace o Gagarinových předchůdcích.

„Poslyšte zvukový záběr, jaký ještě nikdy nebyl vysílán na vlnách rozhlasu! Poslyšte hlas prvního astronauta,“ uvozuje reportér v roce 1961 Gagarinova slova. Z kratičkého záznamu jsou srozumitelná jen tato slova: „Vracím se domů. Haló.“

Celková doba Gagarinova letu byla 108 minut. Na orbitu strávil méně než 90 minut. „Takže podle pravidel Výbor pro kosmický výzkum to nebyl kosmický let,“ vysvětluje Antonín Vítek. Poslechněte si v audiu jeho výklad doplněný řadou raritních archivních záběrů z roku 1961.

Další archivní záběry najdete v našem speciálu Letectví a kosmonautika. Stahujte 6 hodin unikátních záznamů o Dobývání vesmíru na Radioteka.cz.

Věděli o Gagarinovi Američani?

Sověti let oznámili až po přistání. Američani ho sice zaznamenali do dvou minut po startu, nevěděli ale, že jde o let s lidskou posádkou (i když v blízkosti Koroljova měli špiona). Zjistit to mohli, až když Gagarin začal vysílat.

Kabina Gagarinova Sojuzu měla dva průzory. Jeden nad havou a druhý pod nohama. „Bylo s podivem, jaké detaily mohl člověk vnímat,“ prozrazuje dál Vítek. Poslechněte si sami Gagarinovu reportáž: 90minutový film First Orbit kombinuje novodobé záběry z ISS s původním Gagarinovým vysíláním.

Signály a hlasy o z vesmíru

V roce 1963 radioamatéři v Tesle Pardubice dokázali naladit vysílání z oběžné dráhy a slyšeli hlas Valentiny Těreškovové. „Dnes z vesmíru naladíte raketoplány nebo vysílání astronautů z ISS,“ prozradil radioamatér Karel Vlach. Poslechněte si unikátní záznamy z jeho sbírky v audiu zhruba v čase 49:00.

Videoklip astronauta Chrise Hadfielda, který na palubě ISS zpívá Bowieho píseň Space Oddity, obletěl internetový svět. Málokdo ví, že měl předchůdce. Sovětský letec-kosmonaut Pavel Popovič zpíval už v 60. letech do rozhlasu píseň Modrá planeta. Poslechněte si ji v audiu zhruba v čase 43:00.