„Na odhadnuté ceně služby si trvejte.“ Obchodník se může odchýlit jen do 10 %

24. listopad 2016

Týká se například krejčovských služeb, servisu kol, lyží, oprav nebo montérských služeb v bytě.

Cenu u krejčovských nebo třeba natěračských služeb si vždycky domlouvejte. „Hlavně u složitého díla podle zaručeného rozpočtu. Protože pak je to rozepsáno do jednotlivých položek a těžko se od toho odchyluje,“ radí právní poradce dTestu Miloš Borovička.

„Občanský zákoník umožňuje takový fígl na spotřebitele nebo na nepozorné objednatele: sjednat si rozpočet nezaručený nebo s výhradou neúplnosti. Od takového rozpočet se lze odchylovat, můžou se přidávat práce, se kterými nikdo dopředu nepočítal, a cena roste, roste a roste. Od zaručeného rozpočtu se ale odchýlit nelze.“

Pozor na odhady

Někdy lze určovat cenu odhadem. Třeba servis kola nebo lyží, úprava oděvů. Obchodník práci odhadne na 200 Kč, pak po vás ale chce 250. „Pokud by se odchýlil podstatně, což je podle judikatury 10–15 % v závislosti na hodnotě díla, tak vám musí dát vědět. Pokud vám nezavolá, nemá nárok na doplacení rozdílu.“

Chyby reklamujte. Ale pozor na typ smlouvy

I křivě nalepené zrcadlo nebo špatně ušité šaty můžete reklamovat. Záleží ale, jestli máte uzavřenou kupní smlouvu nebo smlouvu o dílo. Většina lidí má za to, že když si něco kupuje, je to kupní smlouva, a když si něco objednává, je to smlouva o dílo. Věc je ale složitější.

„Pokud vám materiál dodává sám podnikatel (třeba krejčovství látku), jde o kupní smlouvu. Pokud si ale přinesete vlastní látku, pak už jde o smlouvu o dílo.“ Proč je to tak důležité? „Při smlouvě o dílo lze podle zákona třeba zjevné vady vytýkat ihned při převzetí.“ Skryté vady můžete vytýkat u běžného díla dva roky, u staveb až pět let.

autor: ČRo Dvojka
Spustit audio