dTest: Mobilní operátoři porušují evropské směrnice! Vy pak platíte i za neobjednané služby

14. červenec 2016

Kdo mlčí, ten souhlasí. Tohle bohužel platí, i když vám operítoři ohlásí změnu podmínek. Co na tom, že tak vlastně nedodržují vlastní dohodu s vámi?

Myslíte si, že když jednou podepíšete smlouvu, nemůže se změnit? „Sice v Občanském zákoníku tento základní princip najdete, pak je tady ale jeho §1852, který říká, že když vám někdo poskytuje opakované plnění, tak může navrhnout změnu smlouvy,“ varuje právník dTestu Miloš Borovička.

Pokud pak v určitém časovém úseku na změnu nereagujete, má se za to, že ji přijímáte. Pokud ale nesouhlasíte, dodavatel vám musí umožnit smlouvu ukončit. „Podle mého názoru tady ale máme zákon o elektronických komunikacích, který je v rozporu s evropskými směrnicemi.“


Co dělat, abyste neplatili víc?
Pravidelně kontrolujte vyúčtování! Operátoři si rádi účtují služby (balíčky), které jste si vůbec neobjednali. „Může to být ale i jen jejich chyba,“ říká právník dTestu.


Pozor na termín ukončení 2letých smluv!
Operátoři vás mají informovat. Obvykle to udělají na vyúčtování, což se přehlédne. Pokud se neozvete, automaticky smlouvu o další dva roky prodlouží.

Plaťte, co jste si objednali

Podle zákona má totiž poskytovatel vyhodnotit, jestli je změna podstatná a ve váš neprospěch. Pak můžete smlouvu na dobu určitou ukončit ke dni, kdy plánovaná změna začne platit.

Pokud máte smlouvu na dobu neurčitou, můžete dát běžnou výpověď a čekat, až uběhne výpovědní lhůta. „A platit za služby, se kterými jste nikdy nesouhlasili,“ připomíná Borovička. „To jde proti všem principům občanského práva.“

Operátoři smlouvy nedodržují

Mobilní operátoři mají ve smlouvách (v jejich podmínkách) ustanovení, podle kterého se smlouva může jednostranně měnit. Nikdy vám tak negarantují stejné ceny třeba za rok. „Paradoxně spousta operátorů chce, abyste podepsali smlouva aspoň na rok, častěji na dva.“

Přitom podle dTestu nejméně 2x ročně oznamují změnu obchodních podmínek s tím, že si je máte přečíst na jejich webu. „Sám jsem to dnes zkusil. Musel jsem si oba dokumenty vytisknout a porovnávat každý odstavec vedle druhého! Klasický zákazník nemůže přijít na to, co se konkrétně mění.“

Ostatní záznamy poraden najdete v Dopoledni s Dvojkou.

Spustit audio