dTest: Pozor na internetové srovnávače

30. březen 2017

Jak vybrat prověřený internetový ochod, kde nenaletíte nebo se z levně koupeného zboží nestane (nejmíň) dvakrát placené?

Nejčastější problémy spotřebitelů pramení ze špatného výběru e-shopu, říká právní poradce dTestu Miloš Borovička. „Spousta lidí vybírá jen podle ceny. Napíše konkrétní výrobek do vyhledávače, najdete ho na nějakém e-shopu, který ani nezná, a kupuje.“ Podobně končí i ti, kteří sázejí na cenové srovnávače.

„Když se ale podíváte podrobněji, najdete tam nějaké to ale.“ Nejčastějším zádrhelem bývá cena poštovného. Pohybuje se od nuly až po trojnásobek ceny běžné u poštovních zásilek. Konečná cena vašeho nákupu se tak může lišit klidně i o několik tisíc korun.

Hledejte negativní recenze!

Borovička doporučuje před samotnou objednávkou číst uživatelské recenze. Ale pozor! Řada pochvalných recenzí může být falešná. Hledejte negativa. Často se pak dozvíte o problémech při reklamacích nebo s vracením v zákonné lhůtě. Srovnávače většinou hodnotí jen, jestli zboží došlo. A tam problém nebývá.

Srovnávač stížností

U určitého druhu zboží (elektronika, lednice, pračky) je taky důležitý pozáruční servis. U oblečení hledejte informaci o možné výměně velikosti. „DTest má srovnávač pro řešení stížností, kde je pěkně vidět, kdo reaguje na podněty spotřebitelů a jak k problémům přistupuje.“

Nezapomeňte, že:
  • Téměř u jakékoli zboží zakoupeného na internetu máte do 14 dnů právo odstoupit od smlouvy.
  • Zboží máte právo vyzkoušet a rozbalit z krabice. 
  • Nesmíte ho ale poškodit nebo zničit či spotřebovat (může nést znaky přiměřeného používání).
  • Pokud jste telefon nebo počítač zapnuli a přetáhli do něj své kontakty, tak ho reklamujte v původním (továrním) nastavení. Jinak vám obchodník může snížit cenu. 
autoři: lup , Jiří Holoubek
Spustit audio