Jaký je rozdíl mezi reklamací a vrácením zboží? Reklamovat je jednodušší

3. srpen 2017

Reklamování zboží nikoho nepotěší. Když už ale musíte jít reklamovat, je lepší o tom něco vědět. Alespoň to tvrdí právní poradce Miloš Borovička. A také vysvětluje, jaký je rozdíl mezi reklamací a vrácením zboží.

„Vždycky se připravuji na ty nejhorší varianty a zásadně chodím reklamovat se zákoníkem v tašce. A pak jsem občas příjemně překvapený, že všechno funguje tak jak má,“ říká Miloš Borovička.

Přesto chodit všude se zákoníkem není podle něj nutné. I když některé věci je lepší vědět. „Je lepší mít to nastudované, podívat se třeba na stránky dTestu. Máme tam poměrně dobře zpracované základní věci.“

Často k nim prý volají lidé a svěřují se: "Ale v tom obchodě mi řekli tohle a tohle. A já nevěděl, tak jsem jim to věřil a chtěl jsem jen opravu. Ačkoliv třeba měl nárok na vrácení peněz nebo na výměnu věci. Takže je dobré podívat se a vše si předem zjistit,“ radí Borovička.

Rozdíly

A jaký je vůbec rozdíl mezi reklamací a vrácením zboží? „Reklamujeme pokaždé, když máme pocit, že na zboží je vada, že to neodpovídá smlouvě, nemá to ty vlastnosti, které jsme očekávali, a mělo je to mít. Vrácení zboží bez udání důvodu je možné jenom ve výjimečných případech.“

internet

Základní pravidlo práva podle Borovičky je, že smlouvy se mají dodržovat. Podnikatel tím, že dodá zboží bezvadné, tak spotřebitel tím, že zaplatí a potom ho bude užívat podle toho, jak chce.

„Možnost vrátit zboží bez udání důvodu je dána, pokud zboží nakupujeme v internetových obchodech nebo takzvanými prostředky komunikace na dálku, abychom byli chráněni proti tomu, že kupujeme zajíce v pytli. Tam je 14denní lhůta na odstoupení a nemusím říkat proč. Prostě se mi to nelíbí, nevyhovuje mi to, vyzkoušel jsem to a není to úplně ono,“ upozorňuje právní poradce.

autor: ČRo Dvojka
Spustit audio