Life style25. ledna  2018 v 10:00  

Kdy místo másla raději margarín? A proč nesmažit na olivovém oleji?

V naší senzorické laboratoři jsme už mnohokrát másla testovali. Drobným překvapením ale vždy bylo, že i levná másla mnohdy předčila ta drahá - Foto: Wikimedia Commons CC-BY-3.0,  Armmark

V naší senzorické laboratoři jsme už mnohokrát másla testovali. Drobným překvapením ale vždy bylo, že i levná másla mnohdy předčila ta draháFoto: Wikimedia Commons CC-BY-3.0, Armmark

Bez tuků váš organismus nedokáže být. S odborníkem z Ústavu analýzy potravin a výživy jsme pro vás připravili průvodce po tucích jak rostlinného, tak živočišného původu, po tuhých i tekutých.

Máslo, margaríny nebo roztíratelné rostlinné tuky používejte ve studené kuchyni. Vybírat byste měli podle složení mastných kyselin: podle množství nasycených, nenasycených a polyenových. Většina těch nasycených totiž zvyšuje váš krevní cholesterol (LDL). 

Na chleba margarín 

Cholesterol ucpává cévy, což vede k vážným kardiovaskulárním chorobám. Podíl nasycených látek byste měli mít ve stravě opravdu co nejmenší. Nenasycené mastné kyseliny jsou ty pozitivní, zvlášť pokud jsou polynenasycené. Najdete je v margarínech a ve studené kuchyni mají opravdu své místo. 

„V senzorických zkouškách nad margarínem vyhrává máslo. Když si ale na namazaný chleba dáte ještě něco dalšího, zvolil bych margarín. Máslo byste už necítili a i z nutričního pohledu je zdravější cokoli jiného než máslo,“ vysvětluje Marek Doležal z VŠCHT Praha. 

Nesmažte na herbicidech 

Olivový olej je rozhodně zdravější než palmový. Na smažení panenský olivový olej ale rozhodně nepoužívejte! - Foto: Fotobanka Pixabay

Olivový olej je rozhodně zdravější než palmový. Na smažení panenský olivový olej ale rozhodně nepoužívejte!Foto: Fotobanka Pixabay

Hlavní rozdělení olejů je na rafinované a za studena lisované. Termín panenský olej je v naší legislativě vyhrazený pouze pro olivový. Kdy který použít? Obecně podle Doležala platí jednoduché pravidlo: za studena lisovaný olej patří do studené kuchyně. 

Ke smažení pokrmu potřebujete kolem 180 °C, za studena lisovaný olej má bod zakouření už lehce nad 100 stupňů. „Rychle se tak přehřeje a z pánve se line namodralý štiplavý dým. Dokonce tak vzniká škodlivý akrolein,“ varuje Doležal. 

Akrolein se používá jako kontaktní herbicid pro ponořený a plovoucí plevel nebo pro řasy v zavlažovacích kanálech. To rafinované oleje musí projít „vyčištěním“, které je zbaví nebezpečných látek. „Asi byste nechtěli, aby vám řízek voněl po olivách nebo slunečnicovém semínku.“ 

Proč mrkev raději vařenou?  

Tuky (a sacharidy a bílkoviny) jsou živiny, bez kterých nedokážeme žít. Energetická hodnota tuků je největší. Jsou velmi dobrým zdrojem energie. Lidský organismus je potřebuje pro stavbu buněk, nesou důležité masné kyseliny a vitamíny rozpustné jen v tuku (A, D, E, K). 

„Když sníte prekurzor vitamínu A, který se jmenuje beta-karoten, který je v syrové mrkvi, tak ho vaše tělo téměř nevyužije. Když ale mrkev uvaříte, dostanete ho do těla mnohem víc. A když ji orestujete, tak je jeho využití úplně nejvyšší.“ 

Pořad: Poradna  |  Stanice: ČRo Dvojka
Čas vysílání: pondělí-pátek 10:05  |  Délka pořadu: 40 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Příběhy posluchačů

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace