Při reklamaci zboží e-shopu si sami vyberte způsob náhrady. Nenechávejte to na prodejci

24. květen 2018

Nebojte se reklamovat zboží z e-shopu. Měli byste ale předem znát svá práva. Základní situací je, když došlou zásilku doma rozbalíte a zjistíte, že je zboží poškozené. Jak v takovém případě postupovat?


Pokud přebíráte balíček, který už na první pohled vypadá poškozeně, není od věci si ho nafotit nebo si nechat doručovatelem podepsat potvrzení, že balík předává například mírně pomačkaný.Kristýna Dobrianská, právní poradkyně dTestu

„Ať už je zboží poškozené jakkoliv, tedy zda bylo poškozeno při přepravě nebo bylo zasláno vadné, jde o vadné zboží. To znamená, že kupní smlouva nebyla plněna řádně, a tím vzniká spotřebiteli nárok na práva z vadného plnění, což je lidově řečeno reklamace,“ vysvětluje Kristýna Dobrianská, právní poradkyně ze spotřebitelské organizace dTest.

Může se stát, že zákazník bude mít pocit, že zboží rozbil dopravce. Ten bude ale naopak tvrdit, že upadlo, až když je kupující vybalil doma. Pokud dá prodejce za pravdu přepravci, může reklamaci zamítnout. V takovém případě už je podle Kristýny Dobrianské třeba reklamovat opakovaně nebo si pořídit znalecký posudek.

online nakupování


Řešíte problematický nákup a nemůžete se s prodejcem dohodnout? Obraťte se na dTest prostřednictvím služby VašeStížnosti.cz. Pomůže vám dosáhnout vzájemné dohody a slouží i jako databáze pro on-line sdílení a řešení spotřebitelských problémů nebo kladení dotazů.

Reklamace, nebo vrácení zboží?

Je také nutné rozlišovat mezi reklamací a vrácením zboží, které z právního pohledu znamená odstoupení od kupní smlouvy. „Zboží v takovém případě nemusí být vadné. Nahrazuje to vlastně možnost zboží si osahat jako při nákupu v kamenném obchodě,“ říká Kristýna Dobrianská.

Zákazník může zboží z e-shopu bez udání důvodu vrátit do dvou týdnů od nákupu a prodejce je povinen vrátit kupujícímu plnou částku. Kamenné prodejny tuto povinnost nemají, i když čím dál více z nich i tuto možnost zákazníkům dobrovolně nabízí.

V případě uplatňování reklamace je důležité vytknout správně vadu zboží a říct si, jakou chcete nápravu. Kupující si může vybrat ze čtyř možností. Může žádat přiměřenou slevu, odstranění vady, výměnu za nový kus nebo vrácení zboží, a tedy i vrácení peněz, pokud se domnívá, že je vada zboží závažným porušením kupní smlouvy.

Když prodejce dělá mrtvého brouka

Ve chvíli, kdy zákazník v momentě uplatnění reklamace neřekne, kterého z těchto svých práv se chce domáhat, může prodejce zvolit za vás. „To příliš lidí neví a prodejci toho využívají,“ varuje právnička dTestu.

Podobně problematické v případě e-shopů také je, když nereagují na žádnou formu komunikace a reklamaci zákazníka ignorují. V tom případě Kristýna Dobrianská radí obrátit se na Českou obchodní inspekci nebo využít internetovou službu dTestu VašeStížnosti.cz.

autoři: and , Jiří Holoubek
Spustit audio