Life style9. dubna  2018 v 10:00  

„Nepřekonatelná tréma neexistuje.“ 6 snadných tipů psychoterapeuta

„Tréma není dědičná. Dědičné je jen vaše chování,“ říká Jana Tamchynová - Foto: Fotobanka Pixabay, CC0 Public domain

„Tréma není dědičná. Dědičné je jen vaše chování,“ říká Jana TamchynováFoto: Fotobanka Pixabay, CC0 Public domain

Každý z vás někdy zažil trému. „Kdo říká ne, tak má histrionskou poruchu osobnosti. Nebo si ji prostě nepřipouští,“ tvrdí Jana Tamchynová. Jak ji zvládnout a je rozdíl mezi obyčejnou nervozitou a trémou?

„Nervozita je předstupeň trémy, kterou si můžete představit jako sucho v ústech, třes rukou, pocení a jakoby knedlík v krku,“ vysvětluje psychoterapeutka Jana Tamchynová. Při nervozitě jste v očekávání výkonu, při kterém nechcete selhat. Jak velkou trému máte, pak hodně záleží na vaší odolnosti vůči stresu, frustraci nebo vypětí. 

Záleží na výchově 

„Někdo se narodí s tím, že nebere všechno vážně, někdo je naopak přecitlivělý. Nejdůležitější je ale styl výchovy, jakým jste prošli v dětství.“ Jestli vás rodiče chválili a podporovali, nebo jestli k vám byli spíš kritičtí a vychovávali vás k výkonu, se odráží na vaší schopnosti zvládat stres v dospělosti. Klíčové období je sedmý až desátý rok dítěte. 

Podle Tamchynové nepřekonatelná tréma neexistuje. „Každá se dá překonat nejrůznějším tréninkem s pomocí kouče nebo psychoterapeuta.“ Koho zvolit, záleží na velikosti problému. Psychoterapie je prý ale nutná u těch, kteří si s sebou nesou negativní vzorce z raného dětství. „Tréma není dědičná. Dědičné je jen vaše chování.“ 

6 tipů, jak trénovat překonání trémy:
  1. Představte si, že na pohovoru mluvíte na někoho, koho dobře znáte a před kým nejste nervózní.
  2. Před výkonem vám pomůže kvalitní spánek, lehké jídlo (ne moc slané), a pokud máte rádi kafe, tak i to.
  3. Nepřehánějte to s tekutinami, abyste pak hned nemuseli na WC.
  4. Důležité je oblečení. Musíte se cítit pohodlně, neberte si nové boty, módní výstřelky. Počkejte i s novým účesem.
  5. Pokud máte nějaký nedostatek (pupínek, opar na rtu) tak ho zamaskujte. Jen tak nebudete mít pocit, že se všichni dívají jen na váš nedostatek.
  6. Zapomeňte na posílení ega pomocí panáka alkoholu.

Pozitivní stres? 

„Mírný stres může být velmi pozitivní. Třeba když na něco se těšíte nebo máte před sebou výkon. Stres vás žene k lepšímu výkonu. Vyždímáte ze sebe jen to nejlepší.“ Když ale stres překročí snesitelnou hranici, začne vás demotivovat. Váš organismus kolabuje a dostanete se do tzv. distresu. A podobné je to s trémou. 

„Normální tréma je při nějakém důležitém výkonu. Třeba pokud chcete změnit práci a jste na pohovoru. To vás motivuje, abyste ze sebe vydali to nejlepší.“ Pokud pak ale přijde opravdu velká tréma, zlikviduje vám totálně všechny schopnosti. „Najednou máte okno, vypne vám mozek a vy ze sebe nevydáte ani hlásku. Zkuste s tím ale něco dělat, s trémou se pracovat dá.“ 

Tréma - Foto:  Ilona, zdroj: Flickr.com,  CC BY-NC-ND 2.0

Historionské poruše osobnosti se dřív říkalo hysterie. Mimo jiné to znamená snahu za každou cenu upoutat pozornost okolí. 

Pořad: Poradna  |  Stanice: ČRo Dvojka
Čas vysílání: pondělí-pátek 10:05  |  Délka pořadu: 40 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Příběhy posluchačů

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace