Life style20. února  2017 v 10:00  

Podle průzkumu bojuje s nějakou formou úzkosti každý druhý Čech. Jen se to bojí dát najevo

Dnes se totiž běžně žije se zvýšenou hladinou stresu. Snažíte se toho zvládnout co nejvíc. Máte pořád plný diář. Stávají se z vás zajatci úzkostí - Foto: Fotobanka Pixabay

Dnes se totiž běžně žije se zvýšenou hladinou stresu. Snažíte se toho zvládnout co nejvíc. Máte pořád plný diář. Stávají se z vás zajatci úzkostíFoto: Fotobanka Pixabay

Ze zajetí strachu vám podle psycholožky pomůže změna jídelníčku a životosprávy.

„Většina lidí se za strach stydí. Připadá si méněcenně,“ vysvětluje psycholožka Lucie Kolaříková. Sama strach vnímá jako alarm, který ji upozorňuje, že dlouhodobě dělá něco špatně. Dnes se totiž běžně žije se zvýšenou hladinou stresu. Snažíte se toho zvládnout co nejvíc. Máte pořád plný diář. 

„Když se k tomu přidá potřeba mít všechno vymydlené a dokonalé, vaše tělo už nemá ani kapku prostoru pro regeneraci.“ Původní stres se časem změní v úzkost. Může se objevit i panická porucha. Záleží na způsobu vašeho životního stylu a životosprávy. Jak zacházíte s prací, povinnostmi. Co očekáváte od sebe i od druhých. 

Až to někde bouchne 

Na vrcholu strachu stojí podle psycholožky panická ataka. „Nekontrolovatelně a v situaci, kde chybí nějaký adekvátní podnět, se vám roztřese tělo. Můžete mít pocit, že omdlíte, že budete zvracet. Prostě pocit, že něco nezvládnete, což u vás vzbudí obrovskou úzkost.“ 

Váš příběh: Vlaďka a ataky paniky

Začalo to po porodu, kdy se vrátila do práce a dostala se do stresu. „První panickou ataku jsem zažila v tramvaji. Silné bušení srdce, pocit na omdlení, zkrátka šílená panika. Nevěděla jsem, co se se mnou děje. Když tramvaj zastavila, byla jsem v mžiku venku a mohla se nadechnout. S tím přišel i pocit svobody,“ popisuje. Od té doby se začala vyhýbat MHD. „Teď je mi relativně dobře, naučila jsem se s tím žít. Snažím se trénovat, dávám si úkoly a pokud možno předcházím situacím, kde bych mohla prožít úzkost a paniku. Taky musím hodně spát.“ 

Co říká psycholožka? 

„Vlaďka jde na to velmi dobře, úplný základ je být odpočinutá,“ říká psycholožka. Pak je třeba jíst kvalitní jídlo a hlídat si to, aby nepracovala až do vyčerpání. „Musíte taky hlídat svou vyčerpanost a pak hledat způsob, co ve vašem životě změnit, pokud se do něj stále dostáváte.“  

„Skvělé je, že si sama dává úkoly, které ji pomáhají strachy postupně zmenšovat.“ Nejhorší je, pokud si necháte zmenšovat svou zónu komfortu, až se nakonec začnete bát samotného strachu a skončíte jen ve svém bytě. 

Znásilnění - strach - sex - dívka - nespavost - Foto: Lucy Maude Ellis,  CC BY-ND 2.0

Pořad: Poradna  |  Stanice: ČRo Dvojka
Čas vysílání: pondělí-pátek 10:05  |  Délka pořadu: 40 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Příběhy posluchačů

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace