Proč měníme zaměstnání? Podle průzkumu peníze nerozhodují

11. červenec 2016
Jak to vidíte?

Co lidé očekávají? S jakými ambicemi do práce nastupují? Jaké benefity je přesvědčí? Přečtěte si průzkum trendů na současném pracovním trhu.

Co lidé očekávají? „Příjemné prostředí, příjemné kolegy a taky normálního šéfa,“ říká Kamil Machovský, ředitel personální agentury. „Samozřejmě za to taky chtějí zaplatit. Ale je docela zajímavé, že mzdu lidé akcentují stále méně.“ S jakými ambicemi naopak do práce lidé nastupují?

„Důležité jsou pro ně projekty, na kterých můžou uplatnit svoje dovednosti. A chtějí změnu. Nechtějí dělat celý život to samé,“ prozrazuje Zuzana Paulová. Proto taky lidé až v 50 % mění práci. Ne kvůli penězům. Ale jednoduše proto, že je nebaví.

Seberealizace

„Zaměstnavatelé řeší mzdy, benefity, místo toho, aby si se zaměstnanci sedli a pobavili se o tom, co doopravdy chtějí dělat a jaké jsou možnosti, aby se posunuli. Oddělení spolu soupeří, místo aby spolupracovala. Místo aby se našla možnost zaměstnance proházet, aby si zkusili práci kolegů.“

Samozřejmě se to netýká dělnických profesí a profesí s výdělkem kolem 15 000 Kč. „Protože pak je mzda klíčová.“ Mluví se spíš o „kancelářských“ profesí u lidí 30+ s ukončeným středoškolským vzděláním. Průzkum agentury mBlue Czech taky ukázal velký vliv nadřízeného.

Komunikace šéfů se zaměstnanci

„Zaměstnanci chtějí uznání, pochvalu.“ Ale tomu se u nás šéfové učí pomalu. Naopak často mají přehnané nároky. „Je to doopravdy tak, že šéfové chtějí, aby zaměstnanci pracovali více, lépe a za co nejmíň peněz. Nejextrémnější nároky jsou na obchodních pozicích.“

Rozzlobená žena

Jak často by měli nadřízení komunikovat s podřízenými? „U dělnických pozic, kde je ta práce rutinní, ne tak často. U marketingových a obchodních pozic 1x týdně, 1x za 14 dnů. Na širší platformě 1x za měsíc. Musí se to ale vybalancovat, aby to nebylo to schůzování.“ Skvěle fungují malé rodinné firmy.

Kariéra a benefity

U velkých korporací taky často chybí jasná kariérní pravidla. „Všeobecně málo se akcentují předpoklady k vedení lidí.“ Do vedení se tak dostávají i lidé, kterým by bylo lépe na nižší pozici. Existují i případy, kdy se lidé vracejí na nižší pozice. „Do budoucna to bude častější,“ hádá Machovský.


Do roku 1989 u nás v zásadě management v dnešním slova smyslu neexistoval. Během následujících 30 let stále vyplňujeme managerskou díru. Mladí lidé tak dostávali neuvěřitelné příležitost. Je to vidět v generaci dnešních lidí 45+.

Které benefity nejvíce fungují? „Jednoznačně týden dovolené navíc. A už ne 5 dnů, ale 6. Někde i 7. To je specialita holandských firem. U těch pozic, kde to jde, tak firemní automobil. Pak ještě podpora bydlení, firemní byt. To ostatní jsou takové drobnosti.“

Výstupní pohovor

Novinkou ve firmách jsou exit interview, pohovor se zaměstnancem nad důvody jeho odchodu. „Už jsem se setkala i s tím, že na základě těchto pohovorů firma vyměnila manažera, který byl příčinou odchodů ve svém oddělení,“ uzavírá Paulová.

autoři: pst , rota
Spustit audio